جای افسوس است که چرا نگاه رهبر انقلاب به فرهنگ در رویه مدیران فرهنگی دیده نمی‌شود

محمدرضا وحیدزاده معتقد است که یکی از خلأهای مهم امروز ما در حوزه فرهنگ، مدیران فرهنگی هستند که از جنس فرهنگ نیستند. جای افسوس است که چرا ما در میان مدیران میانی هم کسانی را نداریم که بتوانند به سیاق رهبر انقلاب فرهنگ و ادبیات را راهبری کنند.

جای افسوس است که چرا نگاه رهبر انقلاب به فرهنگ در رویه مدیران فرهنگی دیده نمی‌شود

محمدرضا وحیدزاده، شاعر، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تفاوت نگاه رهبر معظم انقلاب با مسئولان کشور نسبت به مقوله شعر و فرهنگ گفت: یکی از خلأهای مهم امروز ما در حوزه فرهنگ مدیران فرهنگی هستند که از جنس فرهنگ نیستند؛ ما معمولاً با مدیرانی مواجه هستیم که یا جنبه هنری و ذوقی‌شان غلبه می‌کند و در حوزه اجرایی توان و سرعت لازم را ندارند یا اینکه از فضای دیگری وارد حوزه فرهنگ شده‌اند و آشنایی چندانی با این حوزه و ویژگی‌های آن ندارند. ما خیلی کم در سال‌های اخیر با مدیرانی روبرو بوده‌ایم که هر دو جنبه را هم‌زمان برخوردار باشند؛ به این معنی که هم به لحاظ وجودی اهل هنر و فرهنگ باشند و هم نگاه راهبردی داشته باشند.

وی با اشاره به اشراف رهبر معظم انقلاب بر حوزه فرهنگ، ایشان را جزو نوادر این حوزه دانست و یادآور شد: بی‌اغراق می‌گویم، هر کس که در سال‌های گذشته نظرات ایشان در حوزه فرهنگ را رصد کرده باشد، تصدیق خواهد کرد که ایشان حوزه فرهنگ را با تمام ظرافت‌هایی که دارد، می‌شناسند و بر اقتضائات این حوزه و ارتباط با شاعران و نویسندگان و ... آشنا هستند. بسیاری از اتفاقاتی که در سال‌های گذشته در حوزه فرهنگ رخ داده، براساس بیانات ایشان بوده است.

وحیدزاده ادامه داد: جای افسوس است که چرا ما در میان مدیران میانی هم کسانی را نداریم که بتوانند به سیاق ایشان فرهنگ و ادبیات را راهبری کنند؛ از طرفی از اشراف ایشان خوشحال هستیم و از سوی دیگر، افسوس می‌خوریم که چرا این خلأ در میان برخی از مدیران فرهنگی احساس می‌شود. 

این شاعر با بیان اینکه حوزه فرهنگ و هنر نیازمند برگزاری جلساتی مشابه جلسه دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب است، اضافه کرد: نبود فرصت‌های مناسب دیگر و زمینه مساعد برای پرورده شدن ذوق‌ها باعث شده که تمرکز بر این دیدار بیشتر باشد. همان چیزی که نقطه قوت این جلسه بوده و به حوزه فرهنگ کمک کرده، سبب شده تا برخی از شاعران توقع داشته باشند در این جلسه حاضر باشند، اما به دلایل مختلف از جمله زمان محدود و اقتضائات جلسه و ... این امکان فراهم نشده و سبب رنجش شاعر فراهم شده است. بخش قابل توجهی از این توقع‌ها و رنجش‌ها، به دلیل نبود جلسات مناسب این‌چنینی است که بتواند فاصله‌ها را پر کند. 

 

وحیدزاده افزود: اگر ما در سال‌های گذشته به گونه‌ای عمل می‌کردیم که فاصله‌ها اینقدر چشم‌گیر نشود، شاید بهتر می‌توانستیم حوزه فرهنگ را راهبری کنیم و همه بار این کار بر جلسه نیمه رمضان نمی افتاد. امیدوارم که با برنامه‌ریزی بتوانیم در سال‌های آینده تاحدودی خلأهای موجود در این حوزه را برطرف کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان