طی مراسمی در کتابخانه ملی

عوامل شبی که ماه کامل شد سفیران آرشیو ملی هنر ایران شدند

کارگردان و بازیگران «شبی که ماه کامل شد» طی مراسمی در کتابخانه ملی ایران به عنوان سفیران آرشیو ملی هنر ایران معرف شدند

عوامل شبی که ماه کامل شد سفیران آرشیو ملی هنر ایران شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم اکران ویژه فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور کارگردان و بازیگران این فیلم در کتابخانه ملی ایران به نمایش درآمد و چهار نفر از سازندگان بهترین فیلم سی و هفتمین دوره جشنواره فجر به عنوان نخستین سفیران آرشیو ملی هنر ایران معرفی شدند.

این مراسم با حضور اشرف بروجردی – رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کارکنان و اعضای کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

پس از اکران فیلم «شبی که ماه کامل شد» کارگردان و بازیگران، هر کدام دقایقی به تشریح ساخت این فیلم که در سی و هفتمین دوره جشنواره فجر توانست 6 سیمرغ بلورین را دریافت کند پرداختند.

همچنین برای نخستین بار به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در راستای تهیه و تدوین آرشیو ملی هنر ایران، سه نفر از بازیگران و کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» به عنوان سفیران آرشیو ملی هنر ایران معرفی و تندیس و استوارنامه خود را از دست اشرف بروجردی – رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دریافت کردند.

در ادامه این اکران اختصاصی، نرگس آبیار با اشاره به اینکه از مدتها قبل تصمیم داشت تا درباره افراطی‌گری در دین فیلم بسازد، عنوان کرد: برای این امر حتی سفرهای به خارج از کشور داشتیم و از اردوگاه‌های سوری نیز بازدید داشتم ولی دوست داشتم فیلمی با مضمون ایرانی بسازم که طرح فیلم «شبی که ماه کامل شد» پیشنهاد شد و با وجود سختی و حواشی که می‌توانست ساخت این فیلم داشته باشد به ساخت این فیلم اقدام کردم.

وی همچنین در ادامه به تشریح سختی کار و شرایط ویژه ساخت فیلم «شبی که ماه کامل شد» به خصوص در دمای 50 درجه و هوای شرجی 80 درجه و گریم‌های سنگین بازیگران این فیلم پرداخت.

در ادامه الناز شاکردوست نیز با اشاره به شخصیت «فائزه منصوری» در فیلم «شبی که ماه کامل شد» که شخصیتی واقعی بود، عنوان کرد: این فیلم ادای دین به زنانی است که قربانی افراطی گری‌ها شدند و هر زمان نیز وقتی به ماه نگاه می‌کنم سکانس‌های این فیلم برایم تداعی می‌شود.

همچنین شبنم مقدمی نیز به عنوان بازیگر نقش مادر فائزه و شهاب منصوری در فیلم «شبی که ماه کامل شد» گفت: این نقش یک نقش بسیار سختی بود و چون سخت بود از بازی در آن لذت بردم و خیلی خوشحال هستم که خانم آبیار این نقش را بر عهده بنده گذاشت زیرا تجربه خوب و دلچسبی بود و خوشحالم در فیلمی بازی کردم که کارگردان آن یک زن کاربلد سینما است.

در ادامه این مراسم هوتن شکیبا نیز به عنوان بازیگر نقش عبدالحمید ریگی عنوان کرد: ساخت این فیلم، یک لیدر خوب داشت که همانا خانم آبیار بودند، کارگردانی که دغدغه ساخت کار خوب داشتند.

وی ادامه داد: فیلمبرداری این فیلم 5 ماه در شرایط سخت، به طول کشید و همه سعی خودم این بود که این نقش یعنی عبدالحمید که خود یک قربانی بود را به خوبی بازی کنم.

همچنین پدرام شریفی که بازیگر نقش شهاب منصوری را در فیلم «شبی که ماه کامل شد» برعهده داشت نیز عنوان کرد: این فیلم به واقع فیلمنامه خوبی داشت و من هم سعی داشتم تماشاگر به صورتی بازی بنده را تماشا کند تا نقش یک کاراکتر جوان و خوشحال در نهایت با آن سرنوشت تراژدی که برای او رخ داد، ارتباط برقرار کند.

وی همچنین از وضعیت زندگی سخت مردمان سیستان و بلوچستان که افرادی بسیار شریف، درجه یک و مهمان نواز هستند ابراز تأسف کرد و گفت: درباره زندگی این افراد کم کاری شده است و عمیقاً از وضع زندگی آنان ناراحت هستم.

در ادامه این مراسم، فرشته صدرعرفایی در نقش مادر عبدالحمید نیز عنوان کرد: واقعیت این است که در فیلمنامه «شبی که ماه کامل شد» نقش مادر عبدالحمید به خوبی ترسیم شده بود، و تصور می‌کنم شاید هرگز دیگر چنین فرصتی پیدا نکنم تا بازی در نقش چنین شخصیتی را تجربه کنم.

وی ادامه داد: خانم آبیار در تحقق این نقش بسیار کمک کرد و امیدوارم در به تصویر کشیدن نقش مادر عبدالحمید جفا نکرده باشم.

همچنین آرمین رحیمیان نیز که نقش عبدالمالک ریگی را در فیلم «شبی که ماه کامل شد» برعهده داشت، عنوان کرد: این نقشی بود که از طرف خانم آبیار به بنده محول شد تا من بازی کنم، نقشی بود که برای بنده بازی آن سخت بود کما اینکه سکانس‌های بنده به تعداد 10 سکانس در این فیلم نیز نمی‌رسید ولی نقشی بود که حتی باعث شد خواب ببینم که سر مادرم را می‌برند.

امین میری بازیگر نقش دایی نورالدین نیز که مسؤلیت لهجه بازیگران فیلم «شبی که ماه کامل شد» را بر عهده داشت، عنوان کرد: بنده اصلیت خودم سیستان و بلوچستان است و اگر هم لهجه بازیگرها در این فیلم خوب درآمد به دلیل این بود که بازیگرها درجه یک و باهوشی بودند.

وی ادامه داد: این فیلم کمک کرد تا قوم بلوچ که قربانی شرایط روزگار است و افرادی چون عبدالحمید و عبدالمجید مصادیق آن هستند به خوبی به تصویر کشیده شوند و خوشحالم که خانم آبیار یک نقشی که بزرگ‌تر از خودم بود به بنده سپردند.

همچنین در ادامه این مراسم «رضا لک زایی» یکی از اسرای گروه عبدالمالک ریگی که به مدت 5 ماه در اسارت این گروه در افغانستان بود، دقایقی به تشریح خاطرات خود و مقایسه تجربیات اسرات خود با سکانس‌های فیلم «شبی که ماه کامل شد» پرداخت و در نهایت کتاب «تاسوکی» که کتاب خاطرات اسارت او است مورد معرفی قرار گرفت.

در خاتمه این مراسم نیز به کارگردان، تهیه کننده، بازیگران و سازندگان فیلم «شبی که ماه کامل شد» نمونه تابلوی از نقاشی‌های استاد بهزاد به عنوان هدیه به آنها اهدا شد.

شبی که ماه کامل شد فیلمی به کارگردانی نرگس آبیار، نویسندگی نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی و تهیه‌کنندگی محمد حسین قاسمی محصول سال 1397 است. این فیلم برای نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فجر به نمایش درآمد و با نامزدی در 13 رشته این جشنواره، توانست 6 سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره پردازی را به خود اختصاص دهد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان