کاربرد تازه سیستم های تشخیص چهره: شناسایی پانداها

پانداها به عنوان یک گونه با یک نگاه قابل تشخیص اند، اما ظاهر شبیه به هم و سیاه سفیدشان تشخیص این خرس های گیاهخوار از یکدیگر را حداقل برای ما انسان ها به شدت مشکل می کند.

کاربرد تازه سیستم های تشخیص چهره: شناسایی پانداها

پانداها به عنوان یک گونه با یک نگاه قابل تشخیص اند، اما ظاهر شبیه به هم و سیاه سفیدشان تشخیص این خرس های گیاهخوار از یکدیگر را حداقل برای ما انسان ها به شدت مشکل می کند.

اما داستان برای هوش مصنوعی متفاوت است، همان گونه که محققان چینی سیستم تشخیص چهره ای توسعه داده اند که قادر به تشخیص پانداها از یکدیگر است.

برای تعلیم این سیستم بیش از 120 هزار تصویر و ده ها هزار ویدئو استفاده شد

از این برنامه در مرکز تولید مثل پانداهای چنگ دو استفاده می شود و بازدید کنندگان به زودی قادر به استفاده از آن به منظور شناسایی تک تک پانداهای این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر درباره شان خواهند بود. همچنین توسعه دهندگان این برنامه امیدوارند این اپلیکیشن دانشمندان را برای دنبال کردن فعالیت پانداها در حیات وحش یاری دهد.

«چنگ پن»، یکی از محققان این پروژه در گفتگو با خبرگزاری «Xinhua» گفت:

این سیستم و دیتابیس آن به ما در جمع آوری اطلاعات بیشتر و دقیق تر درباره جمعیت، محل زندگی، سن، نسبت جنسیت، تولد و مرگ پانداهایی که در حیات وحش و کوهستان زندگی می کنند کمک می کند. این برنامه قطعا بهره وری و دقت ما را در مدیریت و حفاظت این گونه افزایش خواهد داد.

تشخیص پانداها با هوش مصنوعی

با اینکه اقدامات انجام شده در جهت حفظ و نگه داری پانداها به افزایش تعدادشان کمک شایانی کرده، تعداد این حیوانات دوست داشتنی همچنان بسیار کم و در حدود دو هزار قلاده است که تمامی شان هم در کوهستان های چین زندگی می کنند.

تعداد کل پانداها در حیات وحش به دو هزار قلاده هم نمی رسد

مانند تمام سیستم های تشخیص چهره دیگر، این برنامه نیز به کمک پایگاه داده عظیمی از پانداها توسعه یافت. حدود 120 هزار تصویر و چند ده هزار ویدئو برای تعلیم این الگوریتم استفاده شد. سیستم مورد بحت برای شناخت پانداها به برخی ویژگی های کلیدی آن ها مانند سایز گوش، فرم دهان و تیرگی دور چشمانشان دقت می کند.

این اولین باری نیست که از سیستم های تشخیص چهره برای تشخیص حیوانات استفاده می شود؛ قبلا نیز از برنامه های مشابهی در راستای حفاظت از خرس ها و لمورها استفاده شده بود. این تکنولوژی کم کم در حال باز کردن راهش به مزارع پرورش حیوانات نیز هست و نرم افزار با شناخت تک تک حیوانات به بررسی وضعیت سلامت و فعالیتشان خواهد پرداخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان