آستان قدس و کتابخانه ملی قرقیزستان تفاهمنامه همکاری امضا می‌کنند

رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان از تلاش برای امضای تفاهم‌نامه همکاری مابین مرکز بین‌الملل آستان قدس رضوی و کتابخانه ملی قرقیزستان خبر داد.

آستان قدس و کتابخانه ملی قرقیزستان تفاهمنامه همکاری امضا می‌کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان، کتابخانه ملی قرقیزستان یکی از بزرگترین کتابخانه‌های منطقه اوراسیاست که در تاریخ 10 می سال 1934 تأسیس شده است. این کتاب بیش از 6 میلیون اثر و سند داخلی و خارجی به 90 زیان دنیا را در خود جای داده است. در طول سال‌های فعالیت؛ این کتابخانه به بیش از 22 میلیون مخاطب و بازدید کننده با ارائه 125 میلیون انواع آثار و منابع و کتب و نشریه خدمات رسانی کرده است. آمار مراجعان و بازدید کنندگان از این کتابخانه تا به امروز به 37 میلیون نفر رسیده است.

سالانه نزدیک به 2000 نمایشگاه و مراسم‌ها و برنامه‌های عمومی- اطلاعاتی خبری در سطح و مقیاس ملی و بین‌المللی در این مکان برگزار می‌شود. همچنین در چارچوب دستور رئیس جمهور قرقیزستان مبنی بر نامگذاری سال 2019 به عنوان سال توسعه مناطق و دیجیتالی کردن کشور؛ در کتابخانه ملی اقداماتی برای ایجاد کتابخانه ملی مجازی در شرف انجام است.

روابط و تعاملات خیلی خوبی بین رایزنی فرهنگی کشورمان در بیشکک و کتابخانه ملی قرقیزستان وجود دارد. سال‌ها پیش فضای خوبی از سوی کتابخانه ملی قرقیزستان در اختیار ایران قرار گرفته؛ فضایی که امروزه از آن به عنوان مرکز ایرانشناسی فردوسی نام می‌برند. تا حد متوسطی کار تجهیز این اتاق پیش رفته و کتب و آثار نسبتاً خوبی در آن جمع آوری و در معرض دید و استفاده مراجعان قرار گرفته است. ولی این مرکز در ساختمان اصلی کتابخانه ملی که بسیاری دیگر از مراکز فرهنگی خارجی در آن مستقر هستند قرار نگرفته و تأمین برخی امکانات اصلی همچون دسترسی راحت به سیستم روشنایی و برق و سیستم گرمایشی آن با مشکلاتی جدی مواجه است.

تلاش برای امضای تفاهم‌نامه همکاری فیمابین مرکز بین‌الملل آستان قدس رضوی و کتابخانه ملی قرقیزستان نیز از اقدامات دیگر نمایندگی برای بهره‌برداری بهینه و حداکثری از اقبال؛ پتانسیل و ظرفیت خوب موجود در کتابخانه ملی قرقیزستان است. تلاشی که رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان امیدوار است با پیگیری و حمایت ستاد سازمان معطوف به نتیجه شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان