اولویت اول اوپک و متحدانش جلوگیری از کاهش قیمت نفت است

 به گزارش اویل پرایس، با کاهش عرضه نفت به خاطر یک سری عوامل، اوپک در فکر افزایش تولید در نیمه دوم سال است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، اوپک و متحدانش روز یکشنبه در جده دیدار کردند تا وضعیت بازار نفت را بررسی و در مورد طرح‌های این گروه برای ادامه سال گفتگو کنند. این جلسه فنی پیش از دیدار ماه ژوئن  برگزار شد. در جلسه ماه ژوئن در وین تصمیمات نهایی گرفته میشود.

 عربستان و روسیه به دو گزینه می اندیشند که هر دو شامل تولید بیشتر نفت می‌شود. گزینه اول پایین آوردن میزان کاهش 1.2 میلیون بشکه ای تا 0.9 میلیون بشکه در روز است. گزینه دوم پایان دادن به کاهش های بیش از 1.2 میلیون بشکه در روز است. کاهش تولید عربستان بیش از سهمیه اش از توافق اوپک و توقف تولید ایران و ونزوئلا، توسط تولید در کشورهای دیگر جبران می شود. این طرح مستلزم افزایش 0.8 میلیون بشکه ای تولید نفت در روز است.

 ولی در حالی که گزینه دوم باعث عرضه بیشتر نفت به بازار می شود ، هنوز هم  رسما مطابق با سطح کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز خواهد بود که اوپک تمایلی برای تغییر آن ندارد. سهیل المزروعی ،وزیر نفت امارات گفت:«  فکر نمی کنم پایین آوردن میزان کاهش تولید گزینه خوبی باشد». اوپک ترجیح می دهد کاهش های بیش از حد  توافق را اصلاح کند.

 به نظر می رسد اختلاف عربستان و روسیه منطقی باشد. عربستان موافق اصلاح کاهش های بیش از حد توافق اوپک است، چون خودش یکی از همین کشورهاست و اجرایی شدن این گزینه باعث افزایش تولیدش میشود. در عوض روسیه موافق است که مرز 1.2 میلیون بشکه به 0.9کاهش یابد چون با این تصمیم فضای بیشتری برای افزایش تولید روسیه به وجود می آید.

ولی این گروه هنوز درباره هیچ چیزی توافق نکرده اند. واضح‌ترین کار در حال حاضر منتظر ماندن است. خالد الفالح وزیر انرژی عربستان گفت:« با توجه به ضد و نقیض بودن اطلاعات و پیچیدگی موضوع بهتر است که عجولانه تصمیم نگیریم ».دورنمای بازار نفت مبهم است و دلیل آن ضعف تقاضا و تهدیدهای عرضه است.

 قیمت نفت در سال جاری 30 درصد افزایش یافته که نشان دهنده موثر بودن کاهش تولید است ولی دو خطر وجود دارد: توقف عرضه و احتمال رکود اقتصادی.

 تحریم های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا باعث اختلال های شدیدی شده و احتمال درگیری نظامی قیمت نفت را بالا میبرد. ولی درگیری تجاری چین و آمریکا باعث رکود اقتصادی می شود .نفت از هر دو طرف تحت فشار است.

در همین حین، برخی اطلاعات گیج کننده هستند. ذخایر نفتی به شدت کاهش یافته اند ولی در ماه‌های اخیر تغییر چندانی نداشته اند .در واقع ذخایر آمریکا افزایش یافته است. این اطلاعات باعث نگرانی تولیدکنندگان خلیج فارس می شود که در صورت موافقت با افزایش تولید، قیمت نفت سقوط کند.

 خالد الفالح گفت:« کار زیادی باید انجام شود. در نیمه دوم سال اولویت ما مدیریت تولید برای حفظ ذخایر نفتی و کاهش تدریجی آنها است ولی این کاهش باید ذخایر را به سطح معمول برساند. عربستان گول نفت بشکه ای 70 دلار را نمیخورد. هنوز بازار ضعف دارد».

 حتی روسیه هم می گوید افزایش تولید مشروط به تقاضای بالا است. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت :«امروز ما گزینه های متعددی برای نیمه دوم سال داریم. اگر تقاضا افزایش یابد ما هم تولید را بالا می‌بریم».

 در حالی که اوپک و متحدانش گزینه های متعددی برای افزایش تولید دارند ولی باید مراقب باشند که به شرایط سقوط قیمت نفت در 2018 بازنگردند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان