در پی موافقت رئیس جمهور

طرح عملیاتی واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران گردشگری تهیه می‌شود

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی گفت: تا هفته دیگر طرح عملیاتی و جزئیات واگذاری زمین رایگان به سرمایه گذاران گردشگری تهیه می‌شود البته رایگان بودن لزوما به معنی عدم دریافت هزینه نیست.

طرح عملیاتی واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران گردشگری تهیه می‌شود

حسین اربابی معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی درباره موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد رئیس سازمان میراث فرهنگی نسبت به تأمین زمین مورد نیاز در 5٠٠ نقطه از سطح کشور برای ساخت هتل و سایر تأسیسات محرک بخش گردشگری به خبرنگار مهر گفت: واگذاری زمین مشمول قوانین خودش است. لزوماً استفاده از کلمه رایگان به معنی این نیست که هیچ پولی از سرمایهگذار بابت واگذاری زمین گرفته نشود بلکه ممکن است با تخفیف و یا تسهیلات ویژه‌ای به سرمایه‌گذار واگذار شود. ما در حال تهیه طرح عملیاتی هستیم تا بعد از دستوری که رئیس جمهور به نهادهای مختلف داده است، جزئیاتش را مشخص کنیم. باید دید هر نهادی که چنین دستوری را گرفته به چه صورت می‌تواند مشارکت کرده و یا زمین مورد نیاز سرمایهگذار را بدهد.

اربابی درباره اینکه پیش از این نیز رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و برخی از شهرداران از واگذاری زمین رایگان به سرمایه گذاران گردشگری خبر داده بودند توضیح داد: سرمایه گذاران از مبادی ذی ربط مانند شهرداری‌ها و شوراهای شهر می‌توانستند وارد شده و یا با سازمان مسکن و شهرسازی مذاکره کنند و زمینی که کاربری مناسبی داشت را گرفته و سرمایه گذاری کنند. ممکن بود برخی از شوراها مصوب کرده باشند اگر زمینی برای برخی از کاربری‌هایی که مدنظرشان است؛ متقاضی دارد به صورت رایگان و یا مشارکتی در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهند. اما این اقدام و دستوری که رئیس جمهور داده است یک کار دولتی بوده و رایگان بودن آن زمین‌ها را هم باید گفت که در طول مسیر کاری مشخص می‌شود به چه صورت باشد.

اربابی با بیان اینکه تلاش ما از این طرح تسهیل در امور سرمایه گذاری در بخش گردشگری است گفت: در این نامه تاکید شده که تأمین زمین برای سرمایه گذاری در بخش هتل و تأسیسات محرک گردشگری انجام می‌شود بنابراین تأسیسات خارج از صنعت گردشگری شامل این موضوع نخواهد شد. هتل‌ها تأسیسات خوب گردشگری هستند اما باعث جذب گردشگر نخواهند شد. ولی ممکن است که یک مجتمع گردشگری باعث جذب گردشگر شود که در کنارش هتل نیز قرار گرفته باشد. اولویت ما در واگذاری زمین‌ها این است که چون هتل‌ها سرمایه‌های زیادی را جذب می‌کند به این نوع سرمایه گذاری زمین تعلق گیرد اما برخی از تأسیسات هم هستند که موجب می‌شوند گردشگر به سمت آنها جذب شود در برخی از جاها می‌تواند یک منطقه نمونه گردشگری باشد و یا تأسیسات دیگر. به عنوان مثال در شهر سرعین هتل و مرکز اقامتی زیادی وجود دارد اما ممکن است کسی بگوید زمینی برای ایجاد مجتمع آب‌درمانی نیاز دارد که باعث جذب گردشگر و اقامت در هتل‌ها خواهد شد. این مجموعه یکی از واجدین شرایط برای تأمین زمین است. اما ایجاد یک مجتمع تجاری یا مرکز خرید نمی‌تواند گردشگر جذب کند بنابراین محرک گردشگری نیست.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی درباره اینکه چرا 500 نقطه از کشور برای این طرح در نظر گرفته شده است توضیح داد: این عدد به تناسبی است که برای استان‌های کوچک و بزرگ به واسطه حضور گردشگران در نظر گرفته‌ایم. برخی از استان‌ها نیاز به محرک بیشتری برای جذب گردشگر دارند در برخی از مناطق ممکن است که سرمایه گذاران رغبت کمتری برای سرمایه گذاری داشته باشند. چون زمین گران است و یا مشکلات دیگری دارد. اما اگر زمینی به سرمایه‌گذار داده شود، آنها هم در حوزه گردشگری فعال می‌شوند. ما به همین دلیل خواستیم تا در امور سرمایه گذاری گردشگری تسهیلاتی ایجاد کنیم. پراکندگی این زمین‌ها نیز تناسب منطقه‌ای دارد هر منطقه بنا به فراخوری که دارد و با توجه به جذاب بودن و یا جذاب نبودن آن، زمینی را برای سرمایه گذاری در اختیار قرار خواهد داد. در بعضی مناطق سرمایه‌گذار حاضر است به هر قیمتی زمین بخرد مسلماً در این منطقه لازم نیست که نسبت به تأمین زمین تسهیلات داده شود.

وی درباره اینکه سرمایه گذاران خارجی نیز می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند یا نه افزود: اکنون سرمایه گذاران خارجی نیز می‌توانند که در ایران سرمایه گذاری کرده و زمین بگیرند اگر یک شرکت ایرانی داشته باشند که به ثبت رسیده باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان