طهرانچی: تاسیس قرارگاه جهادی نشان داد دانشگاه آزاد مسئولیت پذیر است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تاسیس قرارگاه جهادی به عنوان یک دستاورد در این دانشگاه گفت: این دانشگاه تغییر ریل داده و همه ما تغییرات آن را حس می‌کنیم.

طهرانچی: تاسیس قرارگاه جهادی نشان داد دانشگاه آزاد مسئولیت پذیر است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در جلسه با مسئولان و فعالان قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان که به منظور تشریح عملکرد و تجلیل از جهادگران این قرارگاه برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) و سی و هفتمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ولادت کریم اهل بیت امام حسن (ع) و مصادف شدن سالروز تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی با این روز عزیز را به فال نیک می‌گیریم و انشاءالله همه ما بتوانیم از برکات اهل بیت(ع) بهره مند شویم، گفت: با توجه به اینکه 31 اردیبهشت سالروز تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی است، جایی را بهتر از دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان مناسب ندیدم که سی و هفتمین سالگرد تأسیس دانشگاه را گرامی بدارم، چرا که این دانشگاه با توجه به تجربه سیل اخیر به بلوغ فکری و علمی رسیده و حضور در جمع جهادگران این دانشگاه و استان باعث افتخار است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رویکرد این دانشگاه در دوره جدید مدیریتی آن، خاطرنشان کرد: پس از انتصاب دکتر ولایتی به ریاست هیئت مؤسس و هیئت امنای این دانشگاه، تغییر ریلی در نظام آموزش عالی کشور پایه‌گذاری شد تا دانشگاه آزاد اسلامی به هویت اصلی خود بازگردد.

وی با بیان اینکه 80 سال پیش دانشگاه به صورت ناقص وارد ایران شد، گفت: دانشگاه در غرب نهادی با هسته دانش بود که در کنار آن فرهنگ هم از اولویت مهمی برخوردار بود. با توجه به این موضوع، فرهنگ دانشگاه در غرب دین زدایی و سست کردن بنای خانواده و توجه به نظامات شغلی بود، بنابراین این فرهنگ هم به غلط وارد کشورمان شد، فرهنگی که متناسب با این سرزمین نبود.

 طهرانچی با بیان اینکه رسالت دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی که فرهنگ‌ساز است، تنها دانش نیست و آثار آن غیرقابل انکار است، اظهار داشت: وقتی عملکرد 37 ساله دانشگاه آزاد اسلامی را بررسی می‌کنیم، این دانشگاه در عمر فعالیتی خود آثار مثبت و منفی داشته که آثار منفی آن برگرفته از وارد کردن این ظرف از نظام مدرنیته غرب است، چرا که در غرب رویکرد دانشگاه افزایش جمعیت دانشجویی، تبدیل دانشگاه از نخبگانی به اجتماعی بود که این مسیر در جمهوری اسلامی ایران هم تا حدودی طی شد، اما نتوانستیم از برخی ضایعات این ظرف جلوگیری کنیم و این گونه شد که دختران رسالت مادری و پسران رسالت پدری را کم و بیش فراموش کردند، اما دانشگاه آزاد اسلامی برکات و آثار مثبتی هم داشت که به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری اتفاق افتاد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید صرفاً یک نهاد آموزشی و تربیت نیروی انسانی نیست، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی از متن جامعه است و با مردم ارتباط دارد و باید بدانیم که رسالت این دانشگاه از حضور در شهرها چیست؟ آیا رسالت دانشگاه آزاد اسلامی تنها صادر کردن مدرک دانشگاهی است یا اینکه می‌خواهد به عنوان قوه عاقله در شهرها تأثیرگذار و فرهنگ ساز باشد؟

صیرورت و تحول درونی دانشگاه آزاد با پرچم قرارگاه جهادی و در سرزمین جهاد هویت یافت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: قوه عاقله باید شرایط اجتماعی را درک و تجربه کند و در جامعه و بین مردم حضور داشته باشد، چرا که نمی توان از پشت درهای بسته جامعه را دید، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی باید در متن جامعه و مسائل و معضلات کشور باشد و از فرصت‌های در متن جامعه و در خدمت مردم بودن، نهایت استفاده را ببرد.

وی تأکید کرد: درست است که دانشگاه در کشور ما اشتباه بنیانگذاری شد، اما قرار نیست این مسیر نادرست را ادامه دهیم، همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند "ما به صیرورت و تحول درونی نیاز داریم که یکی از راه‌های آن اتصال دانشگاه به جامعه و مردم است" و این صیرورت با پرچم قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی و در خوزستان نماد سرزمین جهاد معنا و هویت پیدا کرد.

 طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی کنش و واکنش دارد، از جامعه بازتاب می‌گیرد و براساس آن خود را اصلاح می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی این سؤال را مطرح می‌کنند که چرا دانشگاه آزاد اسلامی قرارگاه جهادی تشکیل داد؟ یکی از رسالت‌های دانشگاه رسیدگی به مردم و حضور در کوچه و پس کوچه‌های شهرهاست و قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد که اساتید، دانشجویان، کارکنان و مسئولان دانشگاهی فارغ از شغل و مسئولیتی که دارند در بین مردم حضور یافته و خدمت کنند.

قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز تحول در دانشگاه با ادبیات انقلاب اسلامی است

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: معنای قرارگاه جهادی این است که اگر دانشگاه آزاد اسلامی در شوشتر حضور دارد، باید بداند که وضعیت 50 روستای آن چگونه است؟ یا دانشگاه آزاد اسلامی حمیدیه نباید نسبت به اوضاع روستاهای سیل زده این شهرستان بی خبر باشد. ایجاد قرارگاه جهادی، ورود دانشگاه آزاد اسلامی به این نگاه بود، چرا که برای ایجاد تحول در این دانشگاه ابتدا باید جهادی می‌شدیم و ساختارشکنی می‌کردیم و نیاز داشتیم که این ساختار شکنی را با ادبیات انقلاب اسلامی آغاز کنیم، به همین دلیل عنوان «قرارگاه جهادی» را انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: مگر می‌شود در خوزستان و در شوشتر، حمیدیه، دزفول، خرمشهر، آبادان و دیگر شهرهای این استان بود، اما دانشجویان تحصیلات تکمیلی به دنبال حل مسائل دیگر باشند.

تجلی ایثار و جهاد در قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی

طهرانچی ادامه داد: مگر می‌شود غیر از فعالیت جهادی به مردم نزدیک شد، در قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی آنچه بیش از همه مطرح بود، بحث ایثار و جهاد بود که منجر به شکسته شدن ساختار دانشگاه شد. کسانی که به دانشگاه غربی اتکا دارند، این لغت را نمی پسندند، بهانه گیری می‌کردند که چرا دانشگاه آزاد اسلامی قرارگاه جهادی ایجاد کرده است؟ این افراد نمی دانند که کارهای قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی مالی نبود، بلکه دانشگاهی بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در 523 نقطه کشور حضور دارد و مردمان بسیاری از این مناطق نسبت به آنچه در شهرهای سیل زده می‌گذشت، نگران بودند و از طریق حساب اعلام شده دانشگاه آزاد اسلامی و محل‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی، کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را از طریق واحدها و مراکز دانشگاهی و مدارس و آموزشکده‌های سما به قرارگاه جهادی دانشگاه در مناطق سیل‌زده ارسال می‌کردند. قرارگاه هم این کمک‌ها را براساس نیازمندی مناطق سیل زده بین مردم توزیع می‌کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همانطور که خداوند در آیه شریفه «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنینَ» وعده دادند، ما نیز برای آنکه راه اصلاح را برویم، مسیری جز قرارگاه جهادی نداشتیم، بنابراین راه اصلاح و صیرورت را با قرارگاه جهادی در پیش گرفتیم، چرا که در مکتب فکری ما راهی است که متعالی شدن را مطالبه می‌کند.

وی افزود: به همین دلیل یک عرصه جدید را شروع کردیم و به دنبال آن ادبیات جدیدی نیز وارد دانشگاه آزاد اسلامی شد و در حادثه سیل همه دانشگاهیان این دانشگاه لباسی بر تن کردند که نماد آن قرارگاه جهادی بود و همه با هم یک هدف را شروع کردیم و ساختار شکنی ساختار دانشگاه شکل گرفت.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قرارگاه جهادی این دانشگاه یک مقصد عالی داشت که درک مردم، دست در دست مردم قرار دادن و برای مردم زندگی کردن بود، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد رشد و تعالی منطقه‌ای را رقم بزند و تربیت نیروی انسانی در این دانشگاه برای تعالی شهرهاست، به همین دلیل اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در متن مناطق سیل زده حضور یافتند و مشکلات سیل و واقعیت‌های این بحران را از نزدیک درک کردند.

ماموریت سه ساله واحدهای خوزستان برای تمرکز بر پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها با موضوع سیل

 طهرانچی ادامه داد: قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال افزایش دانش است و ان‌شاءالله کتاب سیل در خوزستان به زودی چاپ می‌شود و نشان خواهد داد که دانشگاه آزاد اسلامی با توان علمی خود سیل را بررسی کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در کنار قرارگاه اصلی و قرارگاه‌های فرعی استان خوزستان، پژوهش هم به دنبال مسئله یابی است، گفت: یکی از وظایف دانشگاه حل مسئله است و باید در کلاس‌ها مسائلی مورد بررسی قرار بگیرند که از چالش‌های منطقه است. باید سیل خوزستان در مدت سه سال در دال مرکزی حل مسائل و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی بنشیند، چرا که اگر خدای ناکرده بار دیگر سیلی در خوزستان رخ دهد و دانشگاه نتواند از وقوع آن جلوگیری کند، به رسالت خود عمل نکرده است. باید تا سال آینده حداقل 100 برگه راه‌حل دانشی درباره سیل در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان تولید شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر در اتاق‌های دربسته می‌نشستیم، می‌توانستیم این کارها را انجام دهیم؟ هرگز نمی‌شد. باید به مناطق می‌رفتیم و از نزدیک می‌دیدیم که مردم در دمای بالای 40 درجه دچار چه مشقت و سختی‌هایی هستند، بنابراین قرارگاه جهادی را ایجاد کردیم تا مسائل را به دانشگاه بیاوریم و از حضور در بین مردم مسائل را بررسی کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت‌های پژوهشی در واحدهای استان خوزستان، گفت: باید حداقل هزار مسئله پایان‌نامه و رساله کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان به موضوع سیل این استان بپردازد. چاپ کتاب مقدمه این کار است و با تجربیاتی که قرارگاه جهادی به دست آورده، به این مسائل پرداخته شود و سرمایه قرارگاه مورد تحلیل قرار گیرد.

طهرانچی اظهار داشت: عنایت محض خدا را در اینکه این دستاوردها حاصل شد، به چشم می‌بینیم. در ابتدای تشکیل قرارگاه جهادی، احساسی می‌گفت که این قرارگاه یک در است و دانشگاه می‌تواند از آن به تعالی برسد که امروز همه ما آثار برکات این قرارگاه را می‌بینیم.

قرارگاه جهادی توانست پلی بین دانشگاه و جامعه باشد

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: به لحاظ آنکه سرمایه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی آن هستند، باید به متن جامعه برویم و قرارگاه جهادی توانست پلی بین دانشگاه و جامعه باشد و ما را از برج عاج نشین به دانشگاه اجتماعی تبدیل کرد.

طهرانچی تصریح کرد: برخی نقل می‌کنند که دانشگاهی که شهریه می‌گیرد، به فکر پول است و به مردم فکر نمی‌کند، اما قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی نشان داد که این دانشگاه یک دانشگاه مسئولیت‌پذیر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بودجه قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اکثر بودجه این قرارگاه و کمک‌هایی که صورت گرفت، از جامعه دانشگاهی و خیرین بود و بخشی هم که دانشگاه هزینه کرد، با هدف غنابخشی به حرکت علمی دانشگاه بود که امری لازم تلقی می‌شد. خدا را شاکریم که دانشگاه آزاد اسلامی پشتوانه حرکت‌های دیگری در نظام شد و توانست به عنوان پشتوانه مردم و در راستای منویات مقام معظم رهبری حرکت کند.

وی گفت: در سالروز میلاد امام حسن مجتبی (ع) و سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی چیزی بزرگ‌تر از این دستاورد نمی‌تواند باشد که این دانشگاه تغییر ریل داده و همه ما تغییرات آن را حس می‌کنیم. همانطور که رؤسای واحدها به عنوان مسئولان قرارگاه جهادی به میدان آمدند و اعضای هیأت علمی به مناطق سیل زده رفتند و با مردم همدل و همدرد شدند. به همین دلیل اگر اکنون گروه‌های علمی را به روستاها بفرستیم، مردم از آنها استقبال می‌کنند و مسائل خود را می‌گویند، چرا که خاطره خوبی از دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط سختشان دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا»، خدا پشتیبان ملت است و به مردم عنایت دارد، آن سیلی که می‌خواست، خوزستان را در خود غرق کند، مایه وحدت شد و اثرات فرهنگی و اجتماعی فراوانی داشت، به طوری که محبت مردم نسبت به سپاه پاسداران افزایش یافت و مردم به صورت یکپارچه و با هر قومیتی به کمک مردم سیل زده خوزستان آمدند و یکی دیگر از اثرات آن، رشد و تعالی بود که در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاد.

طهرانچی خاطرنشان کرد: به عقیده من سن دانشگاه آزاد اسلامی در مدت دو ماه فعالیت قرارگاه جهادی، سالها رشد کرد، همانطور که امام راحل درباره شهدا فرمودند که مسیر عارف چهل ساله را یک شبه طی کردند. دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان نیز در حادثه سیل تعالی پیدا کرد و توانست فرهنگ و نگاه دانشگاه را تغییر دهد.

باید قدردان زحمات جهادگران قرارگاه جهادی باشیم که با تمام توان خود باعث تعالی دانشگاه شدند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با این حرکت جهادی احیا شد و مانند تب سخت که بیماری و عفونت را دفع می‌کند، فشاری کاری به دانشگاه آزاد اسلامی وارد کرد، اما مفهوم دیگری در نظام اداری این دانشگاه خلق شد و سازمان دیگری متولد شد که باید قدردان زحمات جهادگران قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی باشیم که اینگونه با تمام توان خود به میدان آمدند و باعث تعالی دانشگاه شدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد: کار قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در کنار کمک به مردم و حضور مستمر در کنار آنها، وظیفه اش به کارگیری تحقیقات مربوط به سیل است و باید هزار نفر در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان برای سال تحصیلی 99-98 به بررسی سیل این استان بپردازند و در قالب طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای) موضوع پایان نامه‌ها و رساله‌های خود را به سیل خوزستان اختصاص دهند تا سال آینده نیز در چنین روزی کنفرانس بررسی این تحقیقات برگزار شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان