اقتصاد در گذر زمان

از اعتراض ایران به ضرب سکه های ایرانی در روسیه تا اعلام قیمت های جدید خودرو تا نیمه خرداد ماه

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یکمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی یکمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

1 خرداد 1300، وزارت خارجه ایران طی یادداشتی به سفارت روسیه نسبت به ضرب سکه های ایرانی در روسیه اعتراض کرد.

1 خرداد 1304، قانون انحصار قند و شکر به تصویب مجلس شورای ملی رسید و از آن پس از عوائدی که از این راه عاید خزانه دولت می‌شود صرف ساختن راه‌آهن ایران خواهد شد.

1 خرداد 1306، دکتر میلسپو، رییس کل دارایی ایران به خدمت خود پایان داد.

1 خرداد 1307، قانون اعزام محصل به خارج به تصویب رسید. به موجب این قانون دولت همه ساله یکصد نفر محصل را به هزینه خود برای انجام تحصیلات عالیه به اروپا اعزام خواهد کرد.

1 خرداد 1320، راه‌آهن تهران- شاهرود افتتاح شد.

1 خرداد 1334، دکتر علی امینی از وزارت دارایی ایران به وزارت دادگستری رفت تا وضع دادگستری را اصلاح کند. تا تعیین وزیر جدید دارایی علی‌اصغر فروزان کفالت گرفت.

1 خرداد 1338، بانک بیمه ایران با سرمایه 250 میلیون ریال شروع به کار کرد.

1 خرداد 1347، بازرسی شاهنشاهی دوباره آغاز به کار کرد و سپهبد یزدان‌پناه در راس آن قرار گرفت. شعاعی وزیر پیشین دارایی نیز معاون شد. سازمان مزبور تحت نظر نخست ‌وزیر انجام وظیفه می ‌کند.

1 خرداد 1350، خداداد فرمانفرماییان معاونین جدید سازمان برنامه را معرفی کرد.

1 خرداد 1352، در حریق انبار گمرک تهران که به علت نامعلومی پیش آمد صد میلیون ریال اجناس مردم طعمه حریق شد.

1 خرداد 1353، به علت کمبود برنج در سطح کشور وزارت بازرگانی 600 هزار تن برنج از دولت پاکستان خریداری کرد.

1 خرداد 1354، بانک رفاه کارگران گودهای جنوب تهران را برای خانه ‌سازی خریداری کرد. همچنین در این روز روزنامه «شیکاگو تریبیون» فاش کرد ایران مبلغ سیصد میلیون دلار به صورت وام به شرکت هواپیمایی پان آمریکن اعطا کرد.

1 خرداد 1356، با ادغام دو وزارتخانه «کشاورزی و منابع طبیعی» و «تعاون و امور روستایی»، وزارت کشاورزی و عمران روستایی تاسیس شد.

1 خرداد 1359، دولت امریکا جمهوری اسلامی ایران را محاصره اقتصادی کرد.

1 خرداد 1389، شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد طی سخنانی گفت: برای سرمایه‌گذاران خارجی از هر جای دنیا که به ایران آمده‌اند فرش قرمز می‌گسترانیم.

1 خرداد 1390، سازمان هواپیمایی غیرنظامی سوئیس اعلام کرد که ارائه سوخت به هواپیماهای شرکت ایران ایر در فرودگاه ژنو را متوقف کرده است.

1 خرداد 1391، طی خبری اعلام شد بانک میتسوبیشی ژاپن، دو میلیارد و 600 میلیون دلار از اموال ایران نزد این کشور را بلوکه کرده است.

1 خرداد 1393، مجوز مقدماتی اولین صندوق زمین‌وساختمان برای تامین مالی یک پروژه مسکونی به ارزش 40 میلیارد تومان، صادر شد. این صندوق که با نام «صندوق کوهک» نامگذاری شد قرار بود سرمایه‌ مورد نیاز برای احداث دو برج به ظرفیت 60واحد مسکونی را در منطقه22 تهران تامین کند.

1 خرداد 1395، پالایشگران هندی اگرچه در سال‌های تحمیل تحریم‌های غرب علیه ایران همکاری چندانی برای پرداخت بدهی‌های نفتی خود نداشتند؛ اما در آستانه ورود نخست‌وزیر این کشور به تهران با تغییر موضع پیشین خود، مبلغ 750 میلیون یورو از بدهی 6 و نیم میلیارد یورویی خود را به حساب‌ ایران واریز کردند.

1 خرداد 1396، بانک مرکزی در یک بخشنامه، سرمایه‌گذاری موسسات اعتباری (اعم از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی) را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری منع کرد.

1 اردیبهشت 1397، رئیس شورای رقابت از تعیین تکلیف قیمت خودرو در نیمه خردادماه امسال خبر داد. رضا شیوا با اشاره به اینکه هنوز بانک مرکزی نرخ تورم بخشی سال 96 را به شورای رقابت اعلام نکرده است، اظهار کرد: اخیرا بانک مرکزی به ما اعلام کرده که در مرحله نهایی بررسی نرخ تورم بخشی است و به‌زودی آن را ارائه خواهد کرد. وی با بیان اینکه شاخص‌های کیفی خودرو مورد بررسی قرار گرفته و به محض دریافت نرخ تورم جلسات تعیین قیمت خودرو برگزار خواهد شد، افزود: جلسات مختلفی را با خودروسازان برگزار کرده‌ایم و آنها مستندات خود را به شورای رقابت ارائه کرده‌اند. رئیس شورای رقابت اضافه کرد: به نظر می‌رسد تا نیمه خردادماه امسال موضوع قیمت‌گذاری خودروها نهایی و اعلام شود.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان