دانشمندان راهی برای بازسازی بافت قلب با استفاده از سلول‌های بنیادی پیدا کردند

قلب عضوی از بدن است که در صورت آسیب دیدگی تا پایان عمر ترمیم‌پذیر نخواهد بود و نهایتا منجر به ایست قلبی و مرگ خواهد شد

دانشمندان راهی برای بازسازی بافت قلب با استفاده از سلول‌های بنیادی پیدا کردند

قلب عضوی از بدن است که در صورت آسیب دیدگی تا پایان عمر ترمیم‌پذیر نخواهد بود و نهایتا منجر به ایست قلبی و مرگ خواهد شد. اما حالا دانشمندان راهی پیدا کرده‌اند تا با استفاده از سلول‌های بنیادی جفت (placental stem cells) بافت‌های آسیب دیده قلب موش‌ها را ترمیم کنند. چنین دستاوردی می‌تواند منجر به یافتن راهی جدید و پیشگام برای درمان بیماری قلبی در انسان‌ها شود.

جفت هنگام بارداری جانداران با بند ناف به جنین متصل می‌شود و امکان تغذیه، تنفس، دفع و سایر اعمال حیاتی از طریق خون مادر را برای جنین فراهم می‌کند.

بر اساس گزارشات سازمان جهانی سلامت، بیماری‌های قلبی عروقی از مهم‌ترین عامل مرگ و میر در روزگار کنونی است و این در واقع به دلیل ناتوانی قلب در ترمیم سلول‌های آسیب دیده است. حتی اگر یک شخص از اولین حمله قلبی جان سالم به در ببرد، بافت‌های آسیب دیده منجر به ضعیف‌تر شدن عملکرد قلب در پمپاژ خون می‌شود و همین باعث وقوع سکته‌های بعدی خواهد شد.

سلول‌های بنیادی

سلول‌های بنیادی مدت زمانی طولانی است که به عنوان یک راه حل مورد بررسی قرار گرفته‌اند، با این حال برخلاف خاصیت ترمیم‌پذیری که در سایر اعضای بدن نشان داده‌اند، در بازسازی سلول‌های قلب ناکارآمد بوده‌اند. علاوه بر این، تزریق یاخته‌های بنیادی به قلب ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

حالا در این تحقیق جدید، محققان سلول‌های Cdx2 که نوعی از سلول‌های بنیادی برداشت شده از جفت هستند و پیشتر نتایج مثبتی در زمینه ترمیم بافت قلب داشته‌اند، آزمایش کرده‌اند.

تیم تحقیق این سلول‌ها را روی سه گروه موش نر که دچار سکته قلبی شده بودند آزمایش کردند. برای درمان یک گروه از سلول‌های Cdx2  استفاده شد، گروه دوم نوع دیگری از سلول‌های جفت و گروه آخر فقط محلول نمک دریافت کردند. آزمایش MRI در زمان سکته و هم سه ماه بعد از درمان روی هر سه گروه موش انجام شد.

سلول‌های بنیادی

پس از سه ماه، در گروهی که تزریق Cdx2  برایشان انجام شده بود روند بازسازی سلول‌های سالم قلب مشاهده شد. در این گروه «کاردیومیوسیت‌ها» که همان ماهیچه‌های تپنده قلب هستند به همراه رگ‌های خونی جدید بازسازی شده بودند. در مقابل دو گروه دیگر هیچ نشانه‌ای از درمان نشان نداده و بسیاری از موش‌های این دو گروه بر اثر ایست قلبی از بین رفتند.

پس از انتشار این نتایج، تیم تحقیق اعلام کرد که این یاخته‌ها می‌توانند برای کمک به ترمیم بافت سایر اندام‌های انسان و نه فقط قلب مورد استفاده قرار بگیرند.

آن‌ها همچنین اعلام کردند که یاخته‌های Cdx2 می‌توانند مستقیما محل آسیب‌دیده را هدف قرار داده و بدون اینکه توسط سیستم ایمنی بدن میزبان پس زده شوند، به آن محل برسند. همین موضوع می‌تواند استفاده از این روش درمان را آسان‌تر و برای بیمار بی‌خطرتر کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان