یک هفته با کتاب؛

دیدار شعرا با رهبر انقلاب/اخباری از کاغذوتعطیلی یک کتابفروشی بزرگ

دیدار شاعران کشور با رهبر انقلاب، تشکیل کمیته سه جانبه برای نظارت بر توزیع کاغذ و احتمال تعطیلی یک فروشگاه بزرگ کتاب در خیابان انقلاب تهران از جمله خبرهای مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

دیدار شعرا با رهبر انقلاب/اخباری از کاغذوتعطیلی یک کتابفروشی بزرگ

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: با طی یک روند کاملاً نزولی که می‌شود هرسال پس از نمایشگاه کتاب تهران انتظارش را داشت، در هفته‌های کم‌خبر حوزه کتاب به سر می‌بریم. اما طی هفته‌های گذشته گزارش‌های تجمیعی «یک هفته با کتاب» حداقل تعداد بیش از 10 خبر را در خود جا می‌دادند.

گزارش «یک هفته با کتاب» این هفته، شامل 8 خبر درباره کتاب و نشر در عرصه داخل و خارج از کشور می‌شود. انتشار فراخوان دو رویداد ادبی، اعلام نتایج یک پویش کتابخوانی و احتمال تعطیلی کتابفروشی ترنجستان سروش در خیابان انقلاب از جمله خبرهای مهم این هفته هستند که در بخش خبرهای داخلی، در کنار دو خبر مهم دیدار شاعران با رهبر انقلاب و تشکیل کمیته سه‌جانبه برای نظارت بر توزیع کاغذ، به آن‌ها خواهیم پرداخت.

گزارش این هفته خلافِ «یک هفته با کتاب» هفته پیش که یک خبر خارجی داشت، دربرگیرنده 2 خبر بین‌المللی است که یکی از آن‌ها درباره قرقیزستان و دیگری درباره انگلستان است.

در ادامه مرور اخبار مهم حوزه کتاب را در هفته‌ای که گذشت از نظر می‌گذرانیم.

دیدار شاعران کشور با رهبر انقلاب

مهم‌ترین اتفاق ادبی این هفته، دیدار شاعران با رهبر انقلاب بود که طی روال هر سال، در شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) در نیمه ماه مبارک رمضان، در حسینیه امام خمینی (ره) اتفاق افتاد.

تشکیل کمیته سه جانبه برای نظارت بر توزیع کاغذ

حسین انتظامی رئیس کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر یکشنبه 29 اردیبهشت در نشستی خبری به سوالات اهالی رسانه درباره موضوع کاغذ پاسخ داد و از تشکیل یک کارگروه سه جانبه برای نظارت بر توزیع کاغذهای وارداتی در کشور خبر داد.

اعلام احتمال تعطیلی یک فروشگاه بزرگ کتاب

یکی از خبرهای روز ابتدایی این هفته درباره یکی از کتابفروشی‌های بزرگ خیابان انقلاب بود. به موجب این خبر، اعلام شد کتابفروشی ترنجستان سروش تا ابتدای مرداد ماه تعطیل می‌شود. زمزمه‌های تعطیلی این کتاب‌فروشی از روزهای سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران در فضای مجازی منتشر شد و این روزها با نزدیک شدن به فصل تابستان این کتابفروشی در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. ظاهراً قرار است بهره‌بردار این کتابفروشی، در ابتدای مرداد آن را تحویل مالک دهد.

انتشار فراخوان بخش داخلی جایزه جهانی فلسطین

انجمن قلم ایران روز یکشنبه این هفته، فراخوان برگزاری بخش داخلی جایزه جهانی فلسطین را منتشر کرد. در نخستین دوره جشنواره داخلی این رویداد، برترین آثار تولید شده با موضوع فلسطین، مقاومت و آرمان آزادی سازی قدس شریف که پیش از این چاپ و منتشر نشده‌اند، بررسی و انتخاب خواهند شد.

انتشار فراخوان هشتمین دوره آموزشی شعر جوان

فراخوان هشتمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی «آفتابگردان‌ها» که توسط موسسه شهرستان ادب برگزار می‌شود، برای پذیرش اعضای جدید از میان شاعران نوجوان و جوان، روز یکشنبه 29 اردیبهشت منتشر شد.

معرفی برگزیدگان اولین پویش کتابخوان مجازی انقلاب

برگزیدگان اولین دوره پویش کتاب‌خوان مجازی ویژه انقلاب اسلامی، همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی روز شنبه این هفته معرفی شدند.

با انتشار فراخوان این پویش از 10 دی 97، علاقمندان در سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال باید تا 22 بهمن 97، کتابی با موضوع انقلاب اسلامی را در قالب یک ویدئو معرفی و ویدئو را با هشتگ پویش کتابخوان مجازی و کتابخوان انقلاب اسلامی در صفحه اینستاگرام خود منتشر می‌کردند.

معرفی نامزدهای جایزه انکور

جایزه انکور که به دومین رمان یک نویسنده تعلق می‌گیرد فینالیست‌های رقابت 2019 را معرفی کرد. این جایزه که توسط انجمن سلطنتی ادبیات بریتانیا اهدا می‌شود، نخستین بار در سال 1990 اهدا شد تا از دستاوردهای یک نویسنده با انتشار دومین رمانش تجلیل کند.

ایان سینکلر، کالم تویبین، ای. ال. کندی، آن انرایت، الی اسمیت، ایو وایلد، میل مخرجی و سانجیو سوهاتا از برندگان پیشین این جایزه هستند.

برنده این جایزه روز پنجشنبه 13 ژوئن، 23 خرداد معرفی می‌شود.

برگزاری سالگرد تاسیس کتابخانه ملی قرقیزستان

مراسم ویژه هشتاد و پنجمین سال تأسیس کتابخانه ملی جمهوری قرقیزستان موسوم به کتابخانه علی قل عثمان اف روز دوشنبه 30 اردیبهشت در محل تئاتر اپرا و باله بیشکک برگزار شد.

در این مراسم با رونمایی از چند کتاب همراه بود، نمایندگانی از دفتر ریاست جمهوری و دولت قرقیزستان، نمایندگان پارلمان، نمایندگان مراکز دیپلماتیک خارجی مقیم، مراکز، انجمن‌ها و سازمان‌های بین المللی، شخصیت‌های اجتماعی و کارشناسانی از 12 کشور، رؤسای کتابخانه‌های ملی کشورهای مستقل مشترک المنافع و نیز کتابداران هر هفت استان قرقیزستان حضور داشتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان