امانی خبر داد؛

خیابان کامل با نماد‌های ایرانی اسلامی پایتخت در تضاد نیست/ هدف از خیابان کامل توسعه شهری، مبتنی بر حمل و نقل عمومی

خیابان کامل با نماد‌های ایرانی اسلامی پایتخت در تضاد نیست/ هدف از خیابان کامل توسعه شهری، مبتنی بر حمل و نقل عمومی

ضوابط اجرای طرح خیابان کامل با هدف ادغام حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک و آلودگی پایتخت و توزیع عادلانه خدمات اجتماعی در کمیته احداث خیابان کامل جهت اجرا در دست بررسی است.


خیابان کامل با نماد‌های ایرانی اسلامی پایتخت در تضاد نیستبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اجرای طرح حیات شبانه مدیریت شهری تهران یک گام دیگر به تحقق اهداف خود برای پایتخت نزدیک شد و شمارش معکوس برای احداث خیابان کامل آغاز شده است.

خیابان‌های پایتخت به گونه‌ای طراحی شده است که بیشتر در اختیار خودرو باشد تا عابر پیاده و به اصطلاح خیابان‌ها به گونه‌ای خودرو محور شده اند که طرح احداث خیابان کامل با هدف دنبال بازپس‌گیری خیابان از خودرو جهت اجرا در دست بررسی است.

در توضیح مختصر و به زبان ساده در تعریف خیابان کامل می‌توان گفت خیابان‌های کامل خیابان‌هایی هستند که دوچرخه سواران، رانندگان وسایل نقلیه، ناوگان حمل ونقل عمومی و افراد پیاده را در کنار یکدیگر جای می‌دهد.

باید گفت در خیابان کامل تمام امکانات برای افراد جامعه به صورت مساوی در نظر گرفته می‌شود و دسترسی ایمن به تمام خدمات و امکانات اجتماعی برای تمام افراد جامعه فراهم شده است.

شهربانو امانی رئیس کمیته خیابان کامل و عضو شورای شهر تهران در گفتگو با حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین اقدامات صورت گرفته و موانع موجود در اجرای خیابان کامل گفت: برخی نگران هستند که خیابان کامل المان‌های شهری پایتخت را از بین می‌برد و از این رو مخالفت‌هایی را با اجرای آن مطرح می‌کنند.

وی گفت: طراحی و اجرای خیابان کامل هیچ تضادی با المان‌های شهری و ایرانی اسلامی پایتخت ندارد و ما هیچگاه قصد از بین بردن المان‌های شهری را نداشته و نخواهیم داشت.

رئیس کمیته خیابان کامل  با بیان اینکه هدف از خیابان کامل توسعه شهری، مبتنی بر حمل و نقل عمومی است، گفت: خیابان کامل یک الگوی خارجی است که ما به دنبال اجرای آن هستیم، اما این نکته فراموش نشود که خودرویی که امروز در پایتخت نیز تردد می‌کند ساخت ایران نیست و صنعت‌گران ما با وارد کردن تکنولوژی آن اقدام به ساخت آن کردند و امروز با جرئت می‌توان گفت هنوز هم خودرویی صد در صد ایرانی نداریم.


بیشتر بخوانید: واکنش امانی به اتفاقات جلسه گذشته شورای شهر تهران 


امانی ادامه داد: با الگو برداری مشکلی به وجود نخواهد آمد و قصد ما از الگو برداری در راستای توسعه حقوق شهروندی در پایتخت است.

وی تصریح کرد: در توسعه شهری خیابان کامل 8 هدف را دنبال می‌کند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت اشاره کرد که به جرأت می‌توان گفت خیابان کامل می‌تواند بخش مهمی از مشکل ترافیک و آلودگی هوا را حل و فصل کند.

امانی افزود: خیابان کامل در منطقه اول اجرا مساحتی حدود 200 متر و در حلقه دوم چیزی حدود 600 متر را شامل می‌شود که افراد با زندگی در این حلقه می‌توانند از تمام امکانات رفاهی و اجتماعی به طور مساوی برخوردار شوند.

امانی تصریح کرد: مثال بارز تبعیض و جزیره‌ای شدن تهران بازار بزرگ تهران است که به عنوان مرکز خرید شناخته می‌شود، اما با احداث خیابان کامل تمام ظرفیت‌های اجتماعی پایتخت با هم تلفیق می‌شوند و افرادی که در خیابان کامل زندگی می‌کنند می‌توانند از تمام امکانات اجتماعی، مانند مدرسه، بازار و بیمارستان به طور مساوی بهره‌مند باشند.

وی با اشاره به نقش حمل ونقل عمومی در اجرای طرح خیابان کامل گفت: یکی دیگر از اهداف خیابان کامل ادغام ناوگان حمل ونقل عمومی است که به وسیله آن بتوانید در کنار هم اتوبوس، مترو و دوچرخه را به کار بگیریم و پایتخت را از خودرو‌های شخصی خلوت کنیم.

امانی با اشاره به خیابان 30 تیر گفت: اینکه برخی از افراد خیابان 30 تیر را نمونه یک خیابان کامل می‌دانند غلط است و باید به این نکته اشاره کنم که خیابان کامل چیزی شبیه به خیابان 30 تیر نیست.

وی ادامه داد: خیابان کامل به مانند ساخت یک ساختمان 6 طبقه شاخصه‌های استاندارد خود را دارد و احداث آن نیازمند رعایت اصول و ضوابط آن است که با اجرای تمام ضوابط یک خیابان 12 متری نیز می‌تواند به خیابان کامل تبدیل شود به این صورت که در یک خیابان 12 متری هم وسیله نقلیه تردد کند و هم در کنار آن عابر پیاده امکان استفاده از آن را داشته باشد و از تردد در خیابان از سهم بیشتری برخوردار باشد.

رئیس کمیته خیابان کامل در پاسخ به این سئوال که چه زمانی اولین خیابان کامل در پایتخت احداث و به بهره برداری می‌رسد؟ گفت: زمان مشخصی را نمی‌توان در نظر گرفت، اما تلاش ما این است در چند ماه اینده اولین خیابان کامل را به بهره برداری برسد.

امانی تاکید کرد: از تمام انتقادات و پیشنهادات مطرح شده در بحث خیابان کامل استقبال می‌کنیم و از تمامی کارشناسان می‌خواهیم که نقاط قوت و نقاط ضعف اجرای طرح خیابان کامل را با ما در میان بگذارند تا بتوانیم به نقاط قوت طرح بیشتر بپردازیم و نقاط ضعف آن را از بین ببریم.

زمان احداث اولین خیابان کامل مشخص نیست

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان