میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته

واگذاری زمین به سرمایه گذاران/ممنوعیتی برای گردشگران ابیانه

اختصاص زمین به سرمایه گذاران گردشگری، تقدیر از موزه داران برتر و ارسال پرونده های میراث ناملموس به یونسکو از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته است.

واگذاری زمین به سرمایه گذاران/ممنوعیتی برای گردشگران ابیانه

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته یک خبر مهم در حوزه گردشگری منتشر شد خبر این بود که علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نوشت. او درخواست کرد تا با واگذاری زمین رایگان به سرمایه گذاران موافقت شود. در این نامه آمده: همانطور که استحضار دارید این سازمان در راستای حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی، تسهیلات لازم را برای برخورداری سرمایه‌گذاران از مشوق‌های حمایتی از جمله پرداخت تسهیلات معافیت‌های گمرکی، معافیت‌های مالیاتی، معافیت عوارض، پروانه ساختمانی واگذاری اراضی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های گردشگری و … فراهم کرده است. مزید استحضار در حال حاضر تقاضاهای قابل توجهی توسط سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در تأسیسات گردشگری خصوصاً ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره در کلان شهرها وجود دارد.

بنابراین به منظور توسعه زیر ساخت‌های بخش گردشگری و پیرو مذاکره حضوری و نظر مساعد حضرتعالی خواهشمند است دستور فرمایند دستگاه‌های اجرایی نسبت به تأمین زمین مورد نیاز در 5٠٠ نقطه از سطح کشور برای ساخت هتل و سایر تأسیسات محرک بخش گردشگری به صورت رایگان یا اقساط بلند مدت حداقل 20 ساله به این سازمان اقدام کنند تا در قالب فرصت‌های سرمایه‌گذاری به متقاضیان واجد شرایط واگذار شود.

رئیس جمهور نیز با این نامه موافقت کرد. پس از آن حسین اربابی معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: واگذاری زمین مشمول قوانین خودش است. لزوماً استفاده از کلمه رایگان به معنی این نیست که هیچ پولی از سرمایه گذار بابت واگذاری زمین گرفته نشود بلکه ممکن است با تخفیف و یا تسهیلات ویژه‌ای به سرمایه‌گذار واگذار شود. ما در حال تهیه طرح عملیاتی هستیم تا بعد از دستوری که رئیس جمهور به نهادهای مختلف داده است، جزئیاتش را مشخص کنیم. باید دید هر نهادی که چنین دستوری را گرفته به چه صورت می‌تواند مشارکت کرده و یا زمین مورد نیاز سرمایه گذار را بدهد.

اربابی درباره اینکه پیش از این نیز رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و برخی از شهرداران از واگذاری زمین رایگان به سرمایه گذاران گردشگری خبر داده بودند توضیح داد: سرمایه گذاران از مبادی ذی ربط مانند شهرداری‌ها و شوراهای شهر می‌توانستند وارد شده و یا با سازمان مسکن و شهرسازی مذاکره کنند و زمینی که کاربری مناسبی داشت را گرفته و سرمایه گذاری کنند. ممکن بود برخی از شوراها مصوب کرده باشند اگر زمینی برای برخی از کاربری‌هایی که مدنظرشان است؛ متقاضی دارد به صورت رایگان و یا مشارکتی در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهند. اما این اقدام و دستوری که رئیس جمهور داده است یک کار دولتی بوده و رایگان بودن آن زمین‌ها را هم باید گفت که در طول مسیر کاری مشخص می‌شود به چه صورت باشد.

نرخ دستمزد راهنمایان گردشگری برای سال 98 مشخص شد

در این هفته نرخ نامه دستمزد روزانه راهنمایان گردشگری برای سال 98 طبق نرخ پایه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد. براساس این نرخ نامه حداقل دستمزد راهنمایان گردشگری برای تورهای معمول است بنابراین با توجه به تنوع برنامه‌ها، ساعت کاری روزانه، سختی کار و کمبود راهنمای مسلط به برخی زبان‌های خاص ملاک، تعیین نرخ، توافق بین راهنما و کارفرما است.

طبق جدول اعلام شده راهنمایان فرهنگی بدون بیمه حداقل 360 هزار تومان، راهنمایان طبیعت گردی حداقل 450 هزار تومان، راهنمایان با تسلط بر زبان‌های چینی، ژاپنی، کره‌ای، پرتغالی، نروژی، سوئدی، دانمارکی، روسی و لهستانی و دیگر زبان‌های دنیا حداقل 450 هزار تومان، راهنمایان مسلط به ز بانه‌ای فرانسه، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، هندی، عربی، ترکی، ارمنی و گرجی حداقل 395 هزار تومان، راهنمایان با گرایش ویژه از جمله درمانی، تجاری، تخصص‌های ویژه در طبیعت گردی و نیازهای ویژه حداقل 540 هزار تومان، ترانسفر پایانه‌های داخل شهر برای کمتر از یک ساعت حداقل 75 هزار تومان، ترانسفر فرودگاه امام خمینی کمتر از دو ساعت حداقل 110 هزار تومان تعیین شد.

ورود گردشگران به روستای ابیانه بدون راهنما ممنوع شد

رئیس شورای اسلامی روستای ابیانه خطاب به رئیس شورای تأمین و فرماندار شهرستان نطنز در نامه‌ای نوشت که دستور دهند تا گردشگران بدون راهنما به روستای ابیانه رفت و آمد نکنند.

محمدرضا علیرضایی ابیانه رئیس شورای اسلامی ابیانه در این نامه نوشته است: حرمت شکنی در این روستای تاریخی به وسیله بعضی از گردشگران، رفتار ناهنجار خارج از عرف اجتماعی و حرکات نابخردانه آنان موجب شده تا شورای اسلامی ابیانه و دهیاری آن اجازه ندهند گردشگران ابیانه به ویژه کسانی که گروهی وارد این دیار می‌شوند بدون راهنمای مطلع و مطمئن در سطح روستا رفت و آمد کنند. بنابراین از آن مقام محترم تقاضا می‌شود دستورات لازم را در راستای هر چه بهتر برگزار شدن این مهم برای ادارات تابعه صادر فرمائید.

در روزهای گذشته انتشار کلیپ تک خوانی یک زن در در محله «هرده» یا «پایین ده» این روستا موجب شده بود تا مردم و مسئولان شهرستان نطنز نسبت به آن موضع بگیرند.

ارسال 5 پرونده میراث ناملموس به یونسکو

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در نشست خبری که این هفته به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: 5 پرونده شب عید برای یونسکو ارسال شده است که منتظر هستیم اگر اشکالی به آن وارد است، پرونده‌ها را اصلاح کنیم. این پرونده‌ها شامل یلدا، مهرگان، مینیاتور و عود و آئین تادئوس مقدس است. که پرونده عود مشترکا با سوریه، مهرگان با تاجیکستان، مینیتاتور با کشورهای ترک زبان و آئین تادئوس مقدس با کشور ارمنستان به صورت چند ملیتی بسته خواهد شد و برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه می‌شود.

طالبیان افزود: هیچ سالی چنین توفیقی نداشتیم که چهار پرونده با کشورهای مختلف به صورت مشترک ثبت کنیم. در حوزه میراث ناملموس نیز پرونده جنگل‌های هیرکانی ارائه شده است. تیرماه امسال در شهر باکو این پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد. ممکن است برای ثبت جهانی این پرونده دچار چالش شویم چون کشور آذربایجان در سال 2015 این پرونده را داده بود و چون ما اعتراض کردیم ریفر شد.

بازدید 30 میلیون نفر از موزه‌های کشور در سال 97

مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: 22 میلیون نفر از موزه‌های سازمان میراث فرهنگی و حدود 8 میلیون نفر از موزه‌های سازمان‌های مختلف در سال گذشته بازدید کرده اند.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور گفت: 680 موزه فعال در کشور داریم که 266 موزه آن وابسته به سازمان میراث فرهنگی است و 129 موزه آن توسط بخش خصوصی ایجاد شده است، این هفته نیز تعداد دیگری از موزه‌ها افتتاح خواهد شد. همچنین 37 موزه مشارکتی در کشور داریم. اگر دولت میلیاردها پول برای موزه کنار بگذارد اتفاق خاصی نمی‌افتد، ما تلاش‌مان را کرده‌ایم که مردم را سمت موزه سوق دهیم چون آنها بهترین حافظان میراث شهرشان خواهند بود. عمده سیاست ما این است که موزه‌ها را اجتماعی کرده و مردم را دخالت دهیم.

درخواست موزه داران برای مشخص شدن معیارهای انتخاب مدیران موزه

جمعی از موزه داران کشور در نامه‌ای از مدیرکل موزه‌های کشور درخواست کردند تا این اداره کل، شاخص‌های انتخاب مدیران موزه‌ها را در کشور اعلام کند. در این نامه که به امضای موزه داران کشور رسیده است آمده: یکی از چالش‌هایی که در سال‌های اخیر به نظر می‌آید بیش از هر چیز گریبان گیر موزه‌هایمان شده و نمود پیدا کرده و آسیب‌های جدی بر عملکرد موزه‌ها و شأن موزه داران وارد کرده است بلا تکلیفی و نبود شاخص‌های مشخص در تعیین مدیران موزه‌ها است. از آن مدیریت کل محترم به عنوان متولی قانونی حوزه موزه داری کشور که می‌تواند مدافع حقوق موزه داران و شانیت حرفه‌ای آنها باشد خواستاریم شاخص‌های مربوط به انتخاب مدیران موزه‌ها را به طور واضح، دقیق و قابل ارزیابی (اعم از زمینه تحصیلی، سابقه کار در موزه، سابقه اجرایی، و یا نیازهای دیگری که به طور رسمی وجود دارد) اعلام کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان