گفتگو؛ شیخ‌عطار: رویه امام و رهبر انقلاب عدم دخالت در امور اجرایی است/ همه دلسوزان نظام کاستی‌های برجام را تذکر داده بودند

قائم مقام پیشین وزارت امور خارجه گفت: مسئولیت اجراییات کشور در همه شئون با دولت است و رهبری تنها چارچوب‌ها را تعیین می‌کنند و دولت‌ها اگر عمدا و سهوا تخطی کردند، دأب رهبری برخورد&#۱۶۰;علنی و صریح با کوتاهی‌ها نیست.

گفتگو؛ شیخ‌عطار: رویه امام و رهبر انقلاب عدم دخالت در امور اجرایی است/ همه دلسوزان نظام کاستی‌های برجام را تذکر داده بودند

علیرضا شیخ‌عطار قائم مقام پیشین وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان درباره برجام و اقدام برخی‌ در نسبت دادن تصویب برجام به رهبری، گفت: موقعیت رهبری در جمهوری اسلامی در قانون اساسی و عرف نظام اجرایی کشور، از ابتدای انقلاب مشخص است. چه در زمان امام راحل و چه دوران آیت‌الله خامنه‌ای، رویه هردوی آنها این بود که از دولت‌ها حمایت کنند و در مسائل اجرایی ورود نکنند زیرا سازوکار اجرایی در اختیار قوه مجریه است و سایر قوا هم تسهیل‌کننده اجراییات هستند. 

وی افزود: اینکه عده‌ای بخواهند بگویند موضوع برجام در کشور برعهده ایشان است، هم خلاف منطق قانونی و هم خلاف عرف اجرایی است. جایگاه رهبری چه در زمان امام و چه دوره ایشان، مشخص کردن خطوط کلی است و خط قرمزها و مشوق‌ها را تعیین می‌کنند اما مستقیما مذاکره نمی‌کنند، چیزی را اجرا نمی‌کنند و بخشنامه‌ها را صادر نمی‌کنند بلکه سازوکار اجرایی در اختیار دولت‌ها است و رهبری هم تا حد ممکن از دولت‌ها حمایت می‌کنند. 

شیخ‌عطار خاطرنشان کرد: در زمان امام راحل، ایشان تا جایی که امکان داشت  از بنی‌صدر حمایت کردند زیرا معتقد بودند دولت باید کارش را بدون دغدغه انجام دهد اما اینکه کسی بخواهد کاستی‌هایی که در یک برنامه مانند برجام است، برعهده رهبری بگذارد، یا سازوکار قانونی کشور و قانون اساسی را نمی‌فهمد یا مقاصد دیگری دارد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در بحث‌های اقتصادی هم به‌همین شکل است، اظهار داشت: نارسایی‌های اقتصادی در کشور زیاد است و مقام معظم رهبری تذکرات را می‌دهند و چارچوب‌ها را مشخص می‌کنند اما کاستی‌ها و ندانم‌کاری ها به مجریان قانونی برمی‌گردد. ایشان دخالتی نمی‌کنند مگر اینکه اصل نظام در خطر بیفتد. ایشان از سیاست‌های اقتصادی راضی نیستند و به مراتب بیشتر از برجام تذکراتی در مورد مسائل اقتصادی دادند اما متاسفانه به آن عمل نشد ولی موقعیت ایشان اینگونه نیست درقبال هر دستوری دادند و اجرا نشد، برخورد آشکار و علنی صورت بگیرد. 

قائم مقام پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه رهبری هم در سخنرانی‌هایشان و هم در مکتوباتی که درباره مذاکرات داشتند، شروطی گذاشتند، تصریح کرد: مذاکره‌کنندگان نگفتند ما این شروط را قبول نداریم بلکه گفتند طرف مقابل این شروط را به‌این شکل قبول نمی‌کند و حتی گفتند ممکن است خطراتی کشور را تهدید کند. خطراتی که در گذشته هم بخشی از آن وجود داشت مانند قطعنامه‌های سازمان ملل یا تحریم‌های بیشتر.

سفیر اسبق جمهوری اسلامی در آلمان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب قبل از اجرا و امضای برجام این مشکلات را متذکر شدند ولی  بنا نداشتند در روند تصویب آن دخالت کنند زیرا اگر ایشان می‌گفتند برجام اجرا نشود ممکن بود عده‌ای الان بگویند مشکلات اقتصادی ناشی از عدم اجرای برجام است و به‌این شکل، ایشان فرصت را از دست معاندین گرفتند. 

شیخ‌عطار با تاکید بر اینکه امروز هم آنچه در برجام رخ داده، نقض عهدی است که به‌دلیل نبود تضمین‌های حقوقی و بین‌المللی در برجام اتفاق افتاده، گفت: ابهاماتی در متن توافق بود که نه تنها شخص رهبر انقلاب بلکه سایر دلسوزان نظام که اطلاعاتی در همین موارد داشتند، تذکر داده بودند و سخنرانی‌ها و میزگردهای آن زمان همه دایر بر این مسئله بود و در نهایت شخصی مانند ترامپ علنی نقض عهد کرد. 

وی افزود: اگر ترامپ هم بر سر کار نمی‌آمد، نقطه ضعف‌های برجام موجب سوء استفاده‌ دولت آمریکا -چه دموکرات و چه جمهوریخواه- می‌شد. بنابراین باید بدانیم مسئولیت اجراییات کشور در همه شئون با دولت است و رهبری چارچوب‌ها را تعیین می‌کنند و حتی دولت‌ها اگر عمدا و سهوا تخطی کردند، دأب رهبری برخورد علنی و صریح با کوتاهی‌ها نیست بلکه رهبری زمانی شخصا وارد امر می‌شوند که اصل و پایه نظام به خطر بیفتد لذا خوب است کسانی که چنین سوالاتی را مطرح می‌کنند مراجعه‌ای هم به قانون اساسی و هم به تاریخ معاصر کشور و رویه امام و آیت‌الله خامنه‌ای داشته باشند. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان