فیلم عبداللطیف کشیش، مناسب نمایش در کلوپ های غیر اخلاقی!

بانی فیلم: عبداللطیف کشیش، سینماگر خوبی است که به خود ویرانگری رسیده. دیشب دومین بخش از فیلم جدید این کارگردان تونسی فرانسوی با نام «مکتوب عشق من، بخش دوم» از ساعت ۱۰ شب همزمان برای منتقدان در سالن دوبوسی و در سالن لومیر برای مهمانان به نمایش در آمد

فیلم عبداللطیف کشیش، مناسب نمایش در کلوپ های غیر اخلاقی!

*محمد حقیقت

 

بانی فیلم: عبداللطیف کشیش، سینماگر خوبی است که به خود ویرانگری رسیده. دیشب دومین بخش از فیلم جدید این کارگردان تونسی فرانسوی با نام «مکتوب عشق من، بخش دوم» از ساعت 10 شب همزمان برای منتقدان در سالن دوبوسی و در سالن لومیر برای مهمانان به نمایش در آمد. اگرچه پیشتر اعلام شده بود فیلم چهار ساعت زمان دارد، اما کپی به نمایش در آمده، سه ساعت و 32 دقیقه بود. فیلم بدون هیچ تیتراژی شروع می شود.

در ساحل دریا در شهر ست فرانسه، جوانان در حال تفریح هستند. دوربین بویژه دختران نوجوان را دنبال می کند که بین خود حرف های روزمره می زنند. دو جوان عرب تبار برای خوشگذرانی به دختران خیلی جوان نزدیک می شوند و این صحنه طولانی که بسیار پیش پا افتاده کار شده، 40 تا 45 دقیقه طول می کشد؛ آن هم بدون اینکه داستان فیلم پیش برود. در ادامه، این دختران و پسران به یک کلوپ شبانه می روند. در اینجا بخش عمده فیلم به نمایش رقص های بازیگران می پردازد. بخش هایی طولانی که خیلی حوصله سر بر از آب درآمده اند و هیچگونه خلاقیت و جذابیتی در این سکانس های گویی پایان ناپذیر، وجود ندارد!

تأسف بار تر اینکه فیلم کشیش از دقیقه 122 صرفاً تبدیل به نشان دادن تصاویر نامناسب و پورن می شود که به جای ارائه آن در جشنواره ای معتبر مثل کن، بیشتر مناسب نمایش در کلوپ های غیر اخلاقی است!!

در مواجهه با این فیلم واقعاً علت اینکه این کارگردان که قبلاً فیلم های بسیار خوبی از او دیده بودیم و حالا به فیلمسازی با عقده های جنسی تأسف بار تبدیل شده، معلوم مخاطب نمی شود.

کشیش که چند سال را صرف ساخت فیلم «مکتوب عشق من» کرده، ساعت های بسیاری با همین هنرپیشه جوان و تازه کار، دویست- سیصد ساعت راش گرفت که در نهایت ناگزیر شد فیلم را به دو بخش تقسیم کند. فیلمی که بخش اول آن دو سال پیش در جشنواره ونیز اکران شد. در آن مقطع خیلی از کارشناسان اعتقاد داشتند یک ساعت فیلم تکراری و اضافه بود، اما نمی توان انکار کرد که دو ساعت فیلم قابل تحسین بود. در این فیلم که دنباله آن است، از سه ساعت و سی و دو دقیقه، بی اغراق سه ساعت آن اضافه و بدون کارکرد است. این اضافه ها شامل همان راشهایی است که قبلا نمونه آنها را در فیلم قبلی دیده بودیم.

مخلص کلام آنکه کشیش، کارگردان با استعدادی است که در سراشیبی به هرز رفتن افتاده و اگر به موقع توقف نکند، معلوم نیست عاقبت او چه خواهد شد.

ضمن اینکه متأسفانه جشنواره کن هم با بها دادن به چنین فیلم هایی، به سقوط این تیپ فیلمسازان کمک می کند که نگران کننده است.

جالب آنکه در کنفرانس خبری فیلم کشیش مطرح شد که پلیس به دنبال ایراد یک شکایت قضایی از این کارگردان است. شکایتی که هنوز معلوم نیست دلیلش چه بوده است!

کمپانی پاته، از مهمترین تهیه کنندگان و پخش کنندگان فرانسوی این فیلم را تهیه کرده است.

یادآور می شود؛ «زندگی ادل» ساخته این فیلمساز تونسی الاصل فرانسوی، سال 2013 برنده جایزه نخل طلا در شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن شده بود.

 

 

 

اشتراک گذاری در:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان