چرا بازی کردن کودکان در فضای باز مهم است؟

بازی کردن در زندگی کودکان از ضرورات به شمار می‌رود، ولی با این وجود در شرایط زندگی جدید، کودکانی که در شهر‌ها زندگی می‌کنند با گذشت زمان کمتر به بازی در فضای باز و بیرون از خانه می‌پردازند. این شرایط باعث می‌شود کودکان از مزایای بازی در هوای آزاد که شامل سلامت فیزیکی، ذهنی و احساسات آن‌ها می‌گردد، محروم شوند.

برترین‌ها: بازی کردن در زندگی کودکان از ضرورات به شمار می‌رود، ولی با این وجود در شرایط زندگی جدید، کودکانی که در شهر‌ها زندگی می‌کنند با گذشت زمان کمتر به بازی در فضای باز و بیرون از خانه می‌پردازند. این شرایط باعث می‌شود کودکان از مزایای بازی در هوای آزاد که شامل سلامت فیزیکی، ذهنی و احساسات آن‌ها می‌گردد، محروم شوند.

چرا بازی کردن کودکان در فضای باز مهم است؟

کودکان در این روز‌ها بیشتر زمان فراغت خود را به تماشای تلویزیون، انجام بازی‌های کامپیوتری، ویدیویی و آنلاین اختصاص می‌دهند. البته این سرگرمی‌های جدید برای والدین هم بی دردسرتر است و خیالشان راحت می‌شود که فرزندشان در خانه و در اتاق خودش مشغول بازی است و در این حالت بدون وجود نظارت به راحتی بازی کردن را ادامه می‌دهند. متاسفانه راحت طلبی والدین کودکان را از تفریح و شادی بازی کردن در فضای آزاد محروم می‌کند. این مسئله باعث اعتیاد کودکان به بازی‌های ویدیویی و دیگر وسایل الکترونیکی می‌شود و نگرانی و خشونت کودکان شهر‌های بزرگتر را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازی در فضای آزاد: پادزهری برای مشکلات کمبود طبیعت در زندگی

نبود ارتباط با طبیعت در قرن بیست و یکم موجب شده است روانشناسان در رابطه با مشکل و اختلالی صحبت کنند که به نام کمبود طبیعت در زندگی معروف است. این ناراحتی با مشکلاتی مانند کمبود تمرکز، بیش فعالی، چاقی، افسردگی و اضطراب ارتباط دارد. برای حل این مشکل راه حل بسیار ساده است: تنها باید به کودکان خود اجازه دهید ساعاتی را در طبیعت سپری کنند. تجربه تنفس هوای تمیز، غلت زدن و خزیدن روی چمن، دویدن در میان درخت ها، بوییدن گل‌ها و تماشای پرندگان برای کودکان اهمیت بسیاری دارد.

به علاوه بازی کردن در هوای آزاد به کودکان اجازه می‌دهد آرامش داشته باشند. این تغییر بازی به جای استفاده از وسایل الکترونیک و انواع بازی‌های کامپیوتری تاثیر مثبتی برای آن‌ها به دنبال دارد. بازی کردن در فضای باز مهارت‌های تمرکزی و توجهی آن‌ها را تقویت می‌کند، این مهارت‌ها برای حصول نتیجه بهتر در مدرسه و در دوران زندگی نیازی اساسی به شمار می‌رود.

بازی در طبیعت برای کودکان هر سنینی و حتی برای بزرگسالان هم مفید است

نباید صبر کنید تا فرزندتان به اندازه‌ای بزرگ شود که بتواند در فضای آزاد بازی کند. حتی خردسالان و کودکان کم سن‌تر هم می‌توانند از این محیط لذت ببرند. حتی اگر کودک شما خواب باشد، از بودن در پارک، منطقه طبیعی و باغ بهره مند می‌شود.

کودکان احساسات خوشایند خود را همیشه به یاد می‌آورند. وقتی که آن‌ها بزرگتر می‌شوند، عاشق بازی در بیرون از خانه هستند. آن‌ها می‌توانند خورشید را ببینند، باد و نسیم را احساس کنند، بوی طبیعت را استشمام کنند و صدا‌ها را بشوند. این احساسات و مزیت‌ها را نمی‌توانید با اطلاعات بسیاری که از طریق اینترنت و بازی‌های ویدیویی کسب می‌شود، مقایسه کنید.

چرا بازی کردن کودکان در فضای باز مهم است؟

والدین هم به نوبه خود از حضور در طبیعت استفاده می‌کنند. شما در این مناطق استرس‌ها را رها می‌کنید، به مغزتان استراحت می‌دهید و لحظات شاد و خوشی را همراه خانواده خود سپری می‌کنید؛ بنابراین زنجیره عشق شما با محبتی که به فرزندانتان در حین بازی در فضای باز دارید، مستحکم‌تر می‌شود.

چرا بازی در هوای آزاد برای کودکان اهمیت دارد؟

بازی‌های بیرون از خانه برای خردسالان، کودکان بزرگتر و نوجوانان مزیت‌های بسیاری دارد. قطعا والدین باید حواسشان به فرزندان باشد تا دچار آسیب دیدگی نشوند. اگر قرار است کودک در پارک بسیار بزرگ، ساحل یا زمین خالی بازی کند، باید مراقب باشید گم نشوند. چند مزیت شگفت آور بازی کردن در فضای باز عبارتند از:

  • کودکان در حین بازی احساس آزادی می‌کنند، حتی اگر والدین در نزدیکی شان باشند. این نوع بازی از بازی کردن درون خانه کاملا متفاوت است.
  • بازی در فضای باز رشد فیزیکی را تقویت می‌کند. کودک می‌تواند ورزش کند، بدود، بپرد و مهارت‌های جدیدی به دست آورد.
  • فعالیت فیزیکی بیشتر موجب می‌شود انرژی و تنش‌های کودکان از بین برود؛ بنابراین زمانی که به خانه بر می‌گردند آرامش بیشتری دارند و راحت‌تر می‌خوابند.
  • از آنجایی که کودکان هنگام بازی در فضای باز به صورت سالم و طبیعی کالری زیادی می‌سوزانند، از چاقی شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود.
  • بازی کردن در هوای آزاد قدرت تخیل و خلاقیت کودک را تقویت می‌کند. آن‌ها حتی با سنگ، تکه‌های چوب و شاخه‌ها بازی‌های جدیدی اختراع می‌کنند.
  • ارتباط با طبیعت سیستم ایمنی کودک را قوی‌تر می‌کند. او در مقابل انواع باکتری و گرد و خاک مقاوم‌تر می‌شود.
  • کودکان می‌آموزند با شرایط مختلف آب و هوایی از آفتاب گرفته تا باد و باران سازگار شوند.
  • زمانی که کودکان در ارتباط مستقیم با خورشید قرار می‌گیرند، ویتامین دی و کلسیم که برای رشد استخوان‌های آن‌ها ضروری است را به راحتی جذب می‌کنند.
  • کودکان در حین بازی در فضای بیرون از خانه با دیگر کودکان ارتباط برقرار می‌کنند و این مسئله به اجتماعی شدن آن‌ها کمک می‌کند. با افراد جدید دوست می‌شوند، احساسات، دعوا و ناراحتی که ممکن است اتفاق بیفتد را مدیریت می‌کنند.
  • برای نوجوانان گردش و کمپ فعالیت مناسبی است تا علاوه بر ارتباط با طبیعت، بتوانند مسئولیت‌های جدیدی را نیز بر عهده بگیرند.

چرا بازی کردن کودکان در فضای باز مهم است؟

بازی در فضای باز موقعیت و فرصت مناسبی به وجود می‌آورد تا افراد خانواده از کنار هم بودن لذت ببرند. والدین و فرزندان و حتی پدر بزرگ و مادر بزرگ، عمو، خاله، پسرخاله، دخترعمو و ... می‌توانند از این زمان استفاده ببرند و ساعات خوشی داشته باشند. می‌توانید در سایه درخت، کنار رودخانه آرامش بخش یا در کنار کوه از لحظات کنار خانواده خود بهره ببرید. بهتر است به همین زودی و در اولین فرصت به دنبال انواع برنامه‌های خانوادگی باشید تا بتوانید از حضور در طبیعت لذت ببرید و لحظات با ارزشی را در کنار عزیزانتان به خاطره تبدیل کنید. قطعا همه تلاش و زحمت‌ها ارزشش را دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان