اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش‌فروش خودرو از سر گرفته می‌شود؟

اقتصاد آنلاین-فاطمه اکبرخانی؛ بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای ثبت نامی در موعد مقرر، طی دوسال گذشته به معضل خودروسازی ایران تبدیل شده و اگرچه این شرکت‌ها خطای خود را در این زمینه با پرداخت جریمه تأخیر توجیه می‌کنند، اما مسئله مهم ناتوانی مقررات و آیین نامه‌های حمایت از حقوق متقاضیان خودرو است که تاکنون نتوانسته به مدافع حقوق مصرف کنندگان خودرو باشد.

طبق آخرین آمار و به نقل از خبرگزاری تسنیم، تا تاریخ 28اردیبهشت ماه سال جاری، ایران خودرو 140 هزار خودرو و سایپا 160 هزار خودرو تعهد دارند که هنوز تحویل آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، با این وجود صبح دیروز عباس تابش، رییس سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولید کننده اعلام کرد که  کمیته خودرو موافقت کرده تا خودروسازان به ازای تحویل هر خودرو از تعهدات خود، خودروی جدید برای سال بعد از آن پیش فروش کنند.

به گفته این مقام مسئول، وزارت صمت در گذشته به این دلیل با پیش فروش، قبل از رفع تعهدات مخالف بود که خودروسازان قصد تامین نقدینگی برای خود داشتند، اما در حال حاضر خودروسازان پیشنهاد کرده‌اند که برای زمان پس از معوقات پیش فروش کنند و شرط سازمان حمایت فروش به ازای تحویل خودرو‌های تعهدات شده است.

در این زمینه امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: پیش فروش‌های جدید به دو دلیل نبود سرمایه در گردش در خودروسازی و تلاش برای سنگین کردن کفه تقاضا در بازار انجام می‌شود و با این حال تا زمانی که قیمت‌ها اصلاح نشود، این پیش فروش‌ها منجر به افزایش زیان انباشته خودروسازان خواهد شد و آنها در تعهدات آینده با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

وی اظهار کرد: خودروسازان به سبب تعهدات مالی متعددی که دارند، نمی‌توانند از پیش‌فروش خودروهای تولیدی خود جلوگیری کنند و از همین رو پیش‌بینی می‌کنند که بتوانند تا سال آینده تنش‌های امسال را مدیریت کرده و در موعد مشخص به تعهدات خود عمل کنند که متاسفانه تا کنون نه تنها قادر به رفع تعهدات نبودند بلکه با کوهی از خودرو‌های معوق دست‌و پنجه نرم می‌کنند.

کاکایی تاکید کرد: دولت باید از طریق روش‌های دیگری به خودروسازان کمک کند تا آن‌ها بتوانند برنامه تحویل خودروهای معوق شده قبلی را محقق کنند؛ در شرایط فعلی خودروسازان، نمی‌توان به طور دقیق پیش‌بینی کرد که آیا برای آینده می‌توانند پاسخگوی تعهدات خود باشند یا خیر.

حال در شرایطی که خودروسازان با حجم زیادی از تعهدات معوق روبه رو هستند و برای مدیریت بازار خودرو و کاهش قیمت موف به پیش فروش شده‌اند باید دید که آیا وزارت صنعت و کمیته خودرو مجددا مجوز پیش فروش خودرو را به خودروسازان می ‌دهد؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان