سقف وام مسکن ۶۰ درصد افزایش یافته است

رییس کل بانک مرکزی گفت: سقف تسهیلات وام مسکن در گذشته برای زوجین 100 میلیون تومان بود که این رقم در حال حاضر به 160 میلیون تومان در شهر‌هایی مانند تهران افزایش یافته، همچنین سقف وام مسکن 60 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، عبدالناصر همتی در جلسه علنی امروز-یکشنبه- مجلس شورای اسلامی درخصوص عملکرد بانک مرکزی برای رونق مسکن گفت: مسکن یکی از مهمترین بخش‌های تولید کشور است و با توجه به تاکید بر رونق تولید در سال جاری و ارتباط مسکن با سایر صنایع و میزان اشتغال، بانک مرکزی توجه ویژه‌ای به این بخش دارد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: با برنامه‌های دولت برای رونق تولید در سال 98 و پشتیبانی مالی سیستم بانکی، شاهد رونق مسکن در سال جاری هستیم.

همتی اظهار داشت: اعتباراتی که سیستم بانکی برای ساخت مسکن در سال 97 اختصاص داد، نسبت به سال 96 افزایش صددرصدی داشت، در واقع مجموعه اعتبارات مربوط به ساخت و ساز مسکن در سال 96 در حدود 56 هزار میلیارد بود که این رقم در سال 97 به 103 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی گفت: صنعت ساخت و ساز قدرت جذب منابع مالی زیادی دارد، در سال گذشته 13.5 درصد از اعتبارات در بخش مسکن هزینه شد که امسال این رقم به 20 درصد افزایش می‌یابد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: قیمت مسکن مانند سایر کالا‌ها و دارایی‌های جامعه، تحت تاثیر قیمت‌های نسبی قرار گرفته است، در نتیجه تنها علت افزایش قیمت مسکن افزایش تقاضا و کاهش عرضه نیست. البته باید میزان عرضه افزایش یابد تا بازار به تعادل برسد.

همتی با اشاره به دلایل افزایش قیمت مسکن اظهار داشت: افزایش قیمت مسکن به دلیل قیمت‌های نسبی و تمایل مردم به خرید مسکن و حفظ ارزش دارایی‌ها بود، با سیاست‌های اخذ شده برای تثبیت اقتصادی و با اجرایی کردن طرح ملی مسکن و پشتیبانی سیستم بانکی شاهد کنترل قیمت مسکن در سال 98 هستیم.

وی گفت: اواخر سال گذشته شورای پول و اعتبار وام ساخت مسکن را افزایش داد، این وام قابلیت تبدیل شدن به وام خرید را نیز داراست، بدین معنا که فردی که این تسهیلات را دریافت می‌کند، می‌تواند آن را به خریدار منتقل کند. این سیاست ابلاغ شده است.

همتی افزود: وزارت راه و شهرسازی برای تولید 400 هزار واحد مسکونی برنامه ریزی کرده است، بانک مسکن به تنهایی نمی‌تواند از تولید مسکن حمایت کند. اقدامات لازم برای تعیین سهم هر یک از بانک‌ها برای پشتیبانی از طرح ملی مسکن، آغاز شده است.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: سقف تسهیلات وام مسکن در گذشته برای زوجین 100 میلیون تومان بود که این رقم در حال حاضر به 160 میلیون تومان در شهر‌هایی مانند تهران افزایش یافته، سقف وام مسکن 60 درصد افزایش پیدا کرده است که با پیگیری مجلس و دولت شاهد اتفاقات مهمی در سال 98 در بخش مسکن خواهیم بود.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان