شیوع ۴۵ درصدی اختلال جنسی در زنان ایرانی!

رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل وابسته به پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم رمضانی با اشاره به آمار ۳۰ تا ۴۵ درصدی شیوع اختلال عملکرد جنسی در بین زنان، تصریح کرد: در کشور بسترهای مناسب برای آموزش عملکرد جنسی را فراهم نکرده‌ایم و منابع اطلاع‌رسانی به گونه‌ای است که افراد به زیرساخت‌های لازم برای فراگیری این موضوع دسترسی ندارند.

رئیس مرکز تحقیقات اندوکرینولوژی تولید مثل وابسته به پژوهشکده علوم غدد درون‌ریز و متابولیسم رمضانی با اشاره به آمار ۳۰ تا ۴۵ درصدی شیوع اختلال عملکرد جنسی در بین زنان، تصریح کرد: در کشور بسترهای مناسب برای آموزش عملکرد جنسی را فراهم نکرده‌ایم و منابع اطلاع‌رسانی به گونه‌ای است که افراد به زیرساخت‌های لازم برای فراگیری این موضوع دسترسی ندارند.

او با اشاره به اینکه این مرکز عمدتاً اختلالات غددی مرتبط با عملکرد تولید مثل در زنان و مردان را بررسی می‌کند، به برخی از این اختلالات نظیر یائسگی زودرس در خانم‌ها، تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic ovary syndrome)، که منجر به ناباروری می‌شوند و اختلالات غددی مختلف در دوران بارداری شامل اختلالات تیروئید، کمبود ویتامین دی، دیابت حاملگی و … اشاره کرد.

فهیمه رمضانی تهرانی:

* در خصوص شیوع نازایی اولیه بر طبق نتایج حاصله از تحقیقاتی که به شکل انتخابی در استان‌های مختلف انجام شده است، شیوع ناباروری اولیه در بین زنان کشور رقمی بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است.

* مطالعه‌ای که در مورد سندرم تخمدان پلی کیستیک در پنج استان کشور انجام شده، نشان می‌دهد جزو کشورهایی هستیم که دارای بیشترین آمار مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک است، به طوری که آمار زنان ۱۵ تا ۴۵ ساله مبتلا به این بیماری در کشور حدود ۱۵ درصد است.

* طبق برآوردی که انجام دادیم، شیوع این بیماری در مناطق مختلف کشور حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد است. این بیماری در بین زنان و دختران وجود دارد و خود را با رویش موهای زائد مردانه نشان می‌دهد؛ بدون آنکه اختلال عملکردی در غده فوق کلیوی یا تخمدان آن‌ها وجود داشته باشد.

* تعیین میزان شیوع این اختلالات به تعریف اختلال تیروئید و اینکه آیا اشکال خفیف را اختلال در نظر بگیریم یا خیر بستگی دارد؛ اما بر حسب آنکه چه آستانه‌ای از سطح هورمون‌های تیروئید را به عنوان آستانه اختلال در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که اختلالات تیروئید در حاملگی هم در کشور ما شایع بوده و شیوعی حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد را در بین زنان باردار به خود اختصاص داده است.

* ۸ تا ۱۵ درصد زنان باردار طی دوران حاملگی مبتلا به اختلال عملکرد تحمل گلوکز یا دیابت دوران بارداری هستند.

* تحقیقاتی را نیز در حیطه اختلال عملکرد جنسی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که بسته به نوع اختلال، شیوع ۳۰ تا ۴۵ درصدی از اختلال عملکرد جنسی در بین زنان ایرانی وجود دارد.

* (با بیان اینکه میانگین سن یائسگی در زنان ایرانی حدود ۴۹ تا ۵۰ سالگی است): متوسط سن یائسگی در دنیا بین ۵۰ تا ۵۲ سالگی است، بنابراین زنان ایرانی به نسبت زنان دنیا زودتر یائسه می‌شوند.

* آمار ابتلاء به این بیماری نیز در کشور ما در مقایسه با میانگین جهانی بیشتر است. میانگین جهانی یائسگی زیر ۴۰ سال بین ۱ تا ۲ درصد است؛ این در حالی است که در کشور ما ۴ تا ۵ درصد زنان به بیماری نارسایی زودرس تخمدان مبتلا هستند.

* (در پاسخ به این سوال که علل شیوع بیشتر برخی اختلالات غددی در عملکرد تولید مثلی زنان و مردان کشور چیست): در حال انجام تحقیقات مقدماتی در این رابطه هستیم اما می‌توان گفت که افزایش این اختلالات ریشه در عوامل خطر (risk factors) آن‌ها دارد. عوامل خطر متعددی از قبیل استرس، رژیم غذایی و عوامل محیطی می‌توانند در این خصوص تأثیرگذار باشند.

* عوامل فوق در مطالعات بین‌المللی به عنوان عوامل زمینه‌ای مطرح شده‌اند و یکی از دیگر عوامل زمینه‌ای می‌تواند نژاد باشد. همچنین سایر عوامل از جمله مسائل مربوط به رژیم غذایی، سلامت روانی، تحرک، آلودگی‌های زیست‌محیطی و … به عنوان علل احتمالی معرفی شده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان