جلالی: اروپایی‌ها برای حفظ برجام تلاش عملی داشته باشند

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه با بیان اینکه اروپا و فرانسه باید از برجام صیانت کنند، گفت: انتظار داریم اروپایی‌ها برای حفظ برجام تلاش عملی داشته باشند.

جلالی: اروپایی‌ها برای حفظ برجام تلاش عملی داشته باشند

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، کاظم جلالی رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در دیدار «ماریل دوسارنز» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی فرانسه و «آن‌ژوته» رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سوابق تاریخی همکاری‌های ایران و فرانسه با استقبال از روند این همکاری‌ها، تأکید کرد: امیدواریم دیدارها و گفت‌وگوهای دوجانبه به گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح مناسبات دوجانبه بیانجامد.

وی با اشاره به دیدارها و گفت‌وگوهای پارلمانی دوجانبه قبلی بین جمهوری اسلامی ایران و فرانسه بر ادامه این گفت‌وگوها تأکید کرد و افزود: عزم و اراده دولت و پارلمان دو کشور مبتنی‌بر همکاری‌های دوجانبه است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه با بیان اینکه زمینه‌های همکاری دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی،‌ فرهنگی، علمی، پزشکی، منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد، ابراز امیدواری کرد تا همکاری در این زمینه توسعه پیدا کند.‌

جلالی ادامه داد: همکاری‌های خوبی میان جمهوری اسلامی ایران و فرانسه از گذشته برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای چون مسائل سوریه و یمن صورت گرفته است که انتظار می‌رود تا این همکاری‌ها گسترش پیدا کند.

وی تأکید کرد: هر چند ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری‌های دو‌جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و فرانسه وجود دارد، اما تحریم‌های یک‌جانبه و ناعادلانه آمریکا علیه ایران مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورده است که انتظار می‌رود تا با رویکرد جدی و عملی اروپا و فرانسه شاهد رفع این موانع و گسترش همکاری‌ها باشیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه با بیان اینکه اروپا و فرانسه باید از برجام صیانت کنند، گفت: مذاکرات هسته‌ای پیش از ورود آمریکا به این گفت‌وگوها، میان جمهوری اسلامی و کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس آغاز شده بود و سپس با ورود چین و روسیه و دستیابی به توافق به صورت یک معاهده بین‌المللی شکل گرفت، حال اروپا باید از برجام به عنوان یکی از دستاوردهای خود در عرصه‌ بین‌المللی حمایت عملی کند.

جلالی ابراز امیدواری کرد تا اقدامات اروپا در صیانت از برجام با راه‌حل‌هایی اساسی و اقدامات عملی اجرایی شود.

وی، رفتارها و واکنش‌های مقامات آمریکا به‌ویژه رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه این کشور در قبال مسائل منطقه‌ و اتهام‌زنی بی‌اساس به جمهوری اسلامی ایران را مشکوک خواند و تصریح کرد:‌ آمریکا و مقامات این کشو در قبال مسائل منطقه‌ای به صورت شتاب‌زده و غیرعقلانی عمل می‌کنند، به‌طوری که در خصوص مسائل پیش‌ آمده برای دو کشتی در دریای عمان،‌ وزیر امور خارجه آمریکا تنها چند ساعت بعد از این حادثه و بدون ارائه سند و مدرکی و در حالی که جمهوری اسلامی ایران در حال کمک به ملوانان حادثه‌دیده بود، انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی ایران نشانه می‌گیرد که این خلاف عُرف بین‌الملل است.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا تأکید کرد: در حالی که آمریکا تمام تلاش خود را برای از بین بردن برجام به کار گرفته است، انتظار ما از اروپا و فرانسه تلاش عملی در جهت حفظ این توافق بین‌المللی است که امیواریم تا اقدامات عملی در این زمینه هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

جلالی با اشاره به دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این دیدار که تأکید کردند ما با مقاومت و بدون مذاکره با آمریکا و با وجود تحریم‌ها هم پیشرفت خواهیم کرد، باید بگویم که ما هر چند تحت فشار هستیم، اما چگونه مقاومت کردن را در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی به خوبی یاد گرفته‌ایم.

وی همچنین با انتقاد از حضور و فعالیت برخی گروه‌های تروریستی مخالف جمهوری اسلامی ایران در پارلمان فرانسه و اروپا، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا با گسترش همکاری‌های دوجانبه به‌ویژه در عرصه دیپلماسی پارلمانی و براساس نگاه واقع‌گرایانه شاهد تکرار این رخدادها نباشیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه با اشاره به زمینه‌های همکاری در زمینه‌های پژوهش‌ پارلمانی ابراز امیدواری کرد تا این دیدار و گفت‌وگو به گسترش همکاری‌های دو جانبه در این زمینه منجر شود.

براساس این گزارش، «ماریل دو سارنز» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی فرانسه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در ایران و انجام این دیدار، گفت: امیدواریم تا این دیدارها و گفت‌وگوها به گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فرانسه منجر شود.

وی، ملت‌های ایران و فرانسه را دو ملت بزرگ دانست و افزود: زمینه‌های همکاری بسیاری بین جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در عرصه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، پزشکی، ‌توسعه پایدار و مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های دو‌جانبه باشد.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس ملی فرانسه درباره حفظ برجام و رویکرد فرانسه در این خصوص، اظهار داشت: نسبت به تعهدات فرانسه درباره برجام آگاه هستیم و تلاش می‌کنیم تا زمینه‌های اجرایی کامل اینستکس فراهم شود و به سایر کشورها نیز تسری پیدا کند.

همچنین «آن ژوته» رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات دو کشور در عرصه‌های مختلف ابراز امیدواری کرد که این نقاط مشترک به توسعه همکاری‌های دوجانبه منجر شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد: امیدواریم گفت‌وگوها و مناسبات دوجانبه به راه‌حل‌هایی برای رفع موانع میان توسعه همکاری‌های دو کشور منتهی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان