حمله ترامپ به شهردار لندن در میانه جنجال مداخله جویی

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری آمریکا در حالی که هنوز بحث اظهارات مداخله جویانه وزیرخارجه اش در امور داخلی انگلیس داغ است، شهردار لندن را «فاجعه» خواند و خواستار انتخاب شهرداری جدید شد.

حمله ترامپ به شهردار لندن در میانه جنجال مداخله جویی

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که پیشتر نیز درگیر جدال لفظی با «صادق خان» شهرداری لندن شده بود، بار دیگر با اشاره به اخبار افزایش قتل‌های انجام شده با چاقو در لندن به انتقاد از خان پرداخت.

وی شنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: لندن در اسرع وقت نیاز به شهرداری جدید دارد. خان فاجعه است و مدام بدتر می‌شود.

ترامپ اولین بار پس از حملات تروریستی خردادماه سال 96 در لندن که 7 کشته و بیش از 40 زخمی داشت، از واکنش صادق خان به این حادثه انتقاد کرد. وی که تازه به ریاست جمهوری آمریکا رسیده بود در پیامی توئیتری نوشت: دست کم 7 نفر کشته و 48 نفر زخمی شده اند، آن وقت شهردار لندن می‌گوید، جای نگرانی نیست.

این در حالی است که شهردار مسلمان لندن در اصل گفته بود که مردم پایتخت انگلیس نبایستی از افزایش شمار نیروهای پلیس در سطح شهر نگران باشند، و او هیچ سخنی در این خصوص که مردم نبایستی از حملات نگران باشند، به زبان نیاورده بود.
اما حمله دیشب ترامپ به صادق خان در حالی است که به تازگی بحث اظهارات مداخله جویانه مایک پمپئو وزیر خارجه او در محفلی خصوصی درباره انگلیس خبرساز شده است.

روزنامه واشنگتن پست اخیراً فایلی صوتی از اظهارات پمپئو در نشستی با یهودیان آمریکا بدست آورده که بیانگر مواضع دولت ترامپ پس از به قدرت رسیدن احتمالی جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس به عنوان نخست وزیر این کشور است.

پمپئو در این جلسه با اشاره به مواضع ضدصهیونیستی کوربین، پیشنهاد کرده تا دولت آمریکا برای نرسیدن او به کرسی نخست وزیری انگلیس باید دخالت کند. وی همچنین تصریح کرده تمام تلاش خود را برای به قدرت نرسیدن کوربین انجام می‌دهد.

انتشار این سخنان باعث شده که بسیاری از احزاب سیاسی انگلیس به این نتیجه برسند که آمریکا در امور داخلی این کشور دخالت می‌کند.

البته جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز از دخالت در مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا عقب نماند و چند روز پیش از سفر ترامپ به لندن در این باره اظهار نظر کرد.
بولتون در گفت و گو با روزنامه انگلیسی تلگراف گفت: ترجیح آمریکا این است که انگلیس از آنچه مردم این کشور می‌خواهند پیروی کرده و از اتحادیه اروپا خارج شود. این اقدام درستی برای همگان در پیروزی دموکراسی است.
مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همچنین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را باعث تقویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دانست و تاکید کرد: این اقدام کمک می‌کند که کشور مستقل و قدرتمند دیگری در ناتو داشته باشیم که به تأثیرگذاری بیشتر این سازمان کمک کند.
وی پیشتر نیز در فروردین ماه سال جاری با اطمینان دادن به مخالفان برگزیت در پارلمان انگلیس گفت: آنهایی که در انگلیس نگران خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هستند، بدانند که به آغوش آمریکا می‌پیوندند.

در همین رابطه سخنگوی حزب کارگر انگلیس گفت، دونالد ترامپ و مقامات آمریکایی تلاش دارند تا با دخالت در امور داخلی انگلیس در انتخاب نخست وزیر آتی این کشور ایفای نقش کنند.

اظهارات مداخله جویانه آمریکایی‌ها در امور داخلی انگلیس به این مورد محدود نمی‌شود؛ رئیس جمهوری آمریکا بارها درباره برگزیت اظهارنظر کرده است. وی حتی به تازگی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را «رهایی از غل و زنجیر» توصیف کرد.

ترامپ پیش از سفر رسمی خود به انگلیس که دو هفته پیش انجام شد، در بخشی از یک پیام توئیتری خود نوشت: همچنین توافق تجاری بزرگ وقتی که انگلیس از غل و زنجیر (عضویت اتحادیه اروپا) رها شود، محتمل است.

رئیس جمهوری آمریکا در ابتدای این سفر خود نیز درگیری لفظی شدیدی با شهردار لندن داشت. صادق خان روز پیش از ورود ترامپ به انگلیس در یادداشتی او را با رهبران فاشیست قرن بیستم مقایسه کرده و گفته بود: «دونالد ترامپ یکی از تهوع آورترین نمونه‌های یک تهدید رو به رشد جهانی است».

ترامپ بلافاصله پس از فرود هواپیمایش در لندن با انتشار پیامی در توئیتر، حملات لفظی را متوجه شهردار لندن کرد و او را یک بازنده خواند که باید روی جمع و جور کردن جرایم لندن متمرکز شود.

وی درباره گزینه نخست وزیر انگلیس پس از «ترزا می» نیز اظهارنظر و حمایت خود از «بوریس جانسون» را اعلام کرده بود. او در مصاحبه‌ای پیش از سفر خود همچنین مدعی شد که تعدادی از نامزدهای نخست وزیری انگلیس خواستار حمایت او شده اند.

سفر امسال ترامپ به انگلیس مانند سفر سال گذشته وی با جنجال بسیاری همراه بود و معترضان بی شماری در زمان حضور او در لندن به اعتراض علیه وی پرداختند.

همچنین، بالون بچه ترامپ که عروسک بادکنکی نوزادی شبیه به رئیس جمهوری آمریکا است، مانند سفر پیشین ترامپ این بار نیز در آسمان لندن به پرواز درآمد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان