واردات ۹۵۰۰ تن محصولات چاپی در پاییز ۹۷/ چرا باید ۴۰ هزار برچسب چای کیسه‌ای وارد کنیم؟

یک کارشناس بازار چاپ با انتقاد از واردات ۹۵۰۰ تن محصولات چاپی به کشور در پاییز سال گذشته روند واردات را نگران‌کننده دانست و گفت:‌ چرا باید ۴۰ هزار برچسب(اتیکت) چای کیسه‌ای به کشور وارد کنیم؟

واردات 9500 تن محصولات چاپی در پاییز 97/ چرا باید 40 هزار برچسب چای کیسه‌ای وارد کنیم؟

مسعود فرشی‌فرید، مدیرعامل شرکت بازدید و کارشناس چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، با اشاره به وضعیت نگران‌کننده واردات محصولات چاپی گفت:‌ آمارهای واردات محصولات چاپی به کشور نشان می‌دهد که تنها در پاییز 97 ما 9500 تن کالای چاپی شامل فیلم، پاکت‌های چند لایه آلومینیومی، هولوگرام، خمیر کاغذ و ... از ترکیه وارد کرده‌ایم‌،  البته نمی‌توان گفت که ترکیه بازار واردات به ایران را در حوزه کالاهای چاپی در دست دارد،‌  این موضوع بین دو کشور ترکیه و چین در حال گردش است،‌ زمانی که واردات با سهولت بیشتر انجام می‌شود،‌ چین در صحنه نخست قرار می‌گیرد و زمانی که تبادلات دشوارتر می‌شود،‌ چین جای خود را به ترکیه می‌دهد. بعد از تحریم‌ها نیز چون انتقال ارز برای بانک‌های چینی‌ دشوار شده، ترکیه بازار را به دست گرفته است.

 وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که در تابستان سال گذشته،‌ 50 درصد واردات محصولات چاپی به ایران از کشور چین بوده است ما 4200 تن محصول چاپی از چین وارد کرده‌ایم،‌ در پاییز این آمار به 700 تا 800 هزار تن  کاهش پیدا می‌کند. البته حجم واردات پاییز 9500 تن بوده و مابقی این رقم را ترکیه به کشور ما صادر کرده است.

فرشی‌فرید تصریح کرد:‌ در شرایط تحریم طبیعی است که واردات مواد اولیه سخت‌تر  شده و هزینه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند،‌ در نتیجه ما مزیت صادرات و مزیت رقابت با ترکیه را از دست می‌دهیم،‌ چرا که هزینه کارگری و خدمات در ایران بسیار پایین‌تر از چین و ترکیه است، به گونه‌ای که ترک‌ها و چینی‌ها نمی‌توانند با ما در این زمینه رقابت کنند،‌ اما افزایش قیمت مواد اولیه در شرایط فعلی این مزیت را از بین برده است.

وی با بیان این مطلب که  ما ناچار از واردات برخی محصولات چاپی به ایران هستیم،‌ گفت:‌ پاکت‌های چند لایه آلومینیومی پلیمری یکی از این محصولات است که در کشور ما 30 درصد ظرفیت تولید آن وجود دارد‌، پس ما ناچار به واردات 70 درصد مابقی هستیم،‌ چرا که شرکت‌های مواد غذایی منتظر تولید نمی‌مانند و سریعا واردات را انتخاب می‌کنند.

فرشی فرید در عین حال واردات 9500 تن کالای چاپی را نگران‌کننده دانست و گفت:‌ ما از وزارت ارشاد و وزارت صمت درخواست کردیم تا جلساتی ترتیب دهند که واردات برخی محصولات چاپی ممنوع شود،‌ برای نمونه چرا باید 40 هزار اتیکت چای کیسه‌ای به کشور وارد شود یا یک میلیون و 268 هزار بوروشور آموزشی؟ مگر در کشور ما امکان تولید این محصول وجود ندارد؟

وی گفت: هم‌چنین از امارات پاکت مقوایی چند لایه وارد شده است، ما اکنون 6 تولید کننده پاکت چند لایه داریم، آن وقت چرا تتراپک باید ارز دولتی می‌گرفت؟ البته اکنون خوشبختانه این ارز دولتی برداشته شد،‌ در مورد قوطی‌های بسته بندی سلولزی اصلا دلیلی ندارد از خارج از کشور وارد شود،‌ اما متاسفانه سفارش‌دهندگان داخلی اطلاعی از امکانات تولید این محصولات در داخل کشور ندارند و به تولیدکننده‌های خارجی سفارش می‌دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان