پیشرفته‌ترین قطارهای ایران و جهان

قطار که به عنوان یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل در جهان شناخته می‌شود، امروزه در حال تجربه کردن تحولاتی مثبت و چشمگیر است. اخیراً اروپایی‌ها و آسیایی‌ها قطارهای پر سرعتی را سراسر جهان مورد استفاده قرار داده اند که خود به عنوان پیشرفتی قابل توجه محسوب می‌شود. در این مطلب از وبلاگ مِستر بلیط به سریع‌ترین و پیشرفته ترین قطارهای جهان و ایران می‌پردازیم.

در جهان قطارهای بسیار زیادی به عنوان قطارهای پیشرفته و پرسرعت شناخته می‌شوند. اما کدام یک به عنوان برجسته ترین‌ها محسوب می‌گردند؟

قطار مگلو شانگهای (Shanghai Maglev)

واژه‌ی "Maglev" که از عبارت "Magnetic Levitation" مشتق شده به معنی شناوری مغناطیسی است. قطار مگلو شانگهای با حداکثر سرعت 430 کیلومتر بر ساعت و میانگین سرعت 251 کیلومتر بر ساعت در صدر این لیست قرار گرفته است. این قطار از آوریل سال 2004 میلادی مورد استفاده قرار گرفت.

این قطار در ابتدا بر خط مگلو شانگهای به حرکت درآمد. این خط به عنوان اولین خط شناوری مغناطیسی پرسرعت شناخته می‌شود و از ایستگاه لانگ یانگ تا فرودگاه بین المللی پودنگ شانگهای کشیده شده است.

قطار هارمونی سی آر اچ (Harmony CRH 380 A)

قطار هارمونی سی آر اچ با سرعت 380 کیلومتر بر ساعت اخیراً به عنوان دومین قطار پرسرعت در جهان شناخته می‌شود. این قطار از ماه اکتبر سال 2010 میلادی تا کنون مورد استفاده بوده است. مهم‌ترین مسیر این قطار، مسیر بین بیجینگ و شانگهای می‌باشد.

قطار ایتالو ای جی وی (AGV Italo)

ای جی وی ایتالو اولین سری از قطارهای ای جی وی است و از آوریل سال 2012 میلادی مورد استفاده قرار گرفت. حداکثر سرعت این قطار 360 کیلومتر بر ساعت است. این قطار که توسط کمپانی آلستوم (Alstom) ساخته شده، به عنوان مدرن‌ترین قطار در اروپا شناخته می‌شود. ایتالو در مسیرهای بین ناپلی، رم، فلورانس، بلونیا و میلان در حرکت است. این قطار کاملاً منطبق بر استانداردهای TSI است. این استانداردها ایمنی، اعتماد، قابلیت دسترسی، سلامت، حفاظت از محیط زیست و رعایت موارد فنی را شامل می‌شود.

قطار ولارو زیمنس (Siemens Velaro E / AVS 103)

قطار ولارو ای که به عنوان AVE S 103 در اسپانیا شناخته می‌شود، پرسرعت ترین قطار در گروه قطارهای پرسرعت سری سازی شده در جهان است. در طول سفر آزمایشی اش، این قطار به حداکثر سرعت 400 کیلومتر بر ساعت نیز رسید. سرعتی که قطار در طول سفرهای عادی خود داراست در حدود 350 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است. این قطار که از ماه ژوئن سال 2007 میلادی تا کنون مورد استفاده بوده است، در مسیر بین بارسلونا و مادرید حرکت می‌کند.

قطار تالگو 350 (Talgo 350)

قطار تالگو 350 که با نام T350 نیز خوانده می‌شود، با حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. این قطار توسط کمپانی تالگو که یک کمپانی سازنده‌ی قطارهای مسافربری اسپانیایی است ساخته شد. از سال 2005 قطار تالگو در مسیرهای بین مادرید، زاراگزا، بارسلونا مسافران را جابجا کرده است. از این قطار هم اکنون در حدود 45 مورد در سراسر اسپانیا وجود داشته و استفاده می‌شوند.

قطار سری ای 5 شینکانسن هایابوسا (E5 Series Shinkansen Hayabusa)

این قطار که در ماه مارس سال 2011 میلادی وارد ناوگان کشور ژاپن شد، با سرعتی معادل 320 کیلومتر بر ساعت در خط توهوکو شینکانسن فعال است و به عنوان سریع‌ترین قطار ژاپن شناخته می‌شود. این قطار توسط کمپانی کاواساکی (KHI) و هیتاچی (Hitachi) ساخته شد. دماغه‌ی 15 متری قطار باعث کاهش صدای شدید درون تونل‌ها می‌شود.

قطار یورو دوبلکس آلستوم (Alstom Euroduplex)

قطار یورو دوبلکس که توسط کمپانی آلستوم ساخته شد، در حقیقت سومین نسل از قطارهای دوبلکس TGV است و از دسامبر سال 2011 وارد بازار شد. این قطار دو طبقه است و قابلیت حرکت در مسیرهای قاره‌ی اروپا با 320 کیلومتر بر ساعت را دارد. قطار یورو دوبلکس گنجایشی برابر با 1020 نفر مسافر را داراست. اساساً قطار یورو دوبلکس برای استفاده در مسیرهای فرانسه، آلمان، سوئیس و لوکزامبورگ طراحی شده است.

قطار دوبلکس تی جی وی (TGV duplex)

قطارهای دوبلکس TGV بین سال‌های 1996 تا 2004 میلادی و توسط کمپانی‌های آلستوم و بامباردیر (Bombardier) ساخته می‌شدند. قطار تی جی وی منحصراً اولین قطار نسل سومی دو طبقه‌ی دوبلکس کمپانی آلستوم بود. این قطار دارای ظرفیتی معادل 512 نفر در طبقه‌های بالا و پایین است. قطار تی جی وی به منظور کاهش وزن، از آلومینیوم ساخته شده است. از این قطار هم اکنون 450 عدد فعال است که بیش از 230 مقصد را پوشش می‌دهند.

قطارهای فرچروسا سری ای تی آر 500 (ETR 500 Frecciarossa)

ای تی آر 500 در سال 2008 میلادی وارد بازار شد. این قطارها برای حرکت با سرعتی معادل 360 کیلومتر بر ساعت طراحی شده بود، اما هم اکنون با سرعتی در حدود 300 کیلومتر بر ساعت بر ریل‌های پرسرعت مسافران را جابجا می‌کند. فروچرسا که به معنی پیکان قرمز است مدل بازسازی شده‌ی ای تی آر 500 است. این قطار بین رم و میلان حرکت کرده و مسافران را به مقصد می‌رساند. قطار به صندلی‌هایی کاملاً مطابق با ارگونومیک بدن و با نهایت راحتی مجهز است.

قطار تی اچ اس آر 700 (THSR 700 T)

آخرین قطاری که در این لیست بررسی می‌کنیم تی اچ اس آر است که بین تایپه و کاوشیانگ در کشور تایوان حرکت می‌کند. این قطار از ژانویه‌ی سال 2007 تا کنون بر روی ریل‌های پرسرعت تایوان فعال بوده است. مسافت بین دو شهر ذکر شده در حالت عادی در حدود 4 ساعت است که به لطف این قطار به 90 دقیقه رسیده است. قطار نامبرده توسط کمپانی‌های کاواساکی، هیتاچی و نیپون شاریو (Nippon Sharyo) ساخته شده است.

حال که به پرسرعت ترین و پیشرفته ترین قطارهای جهان نگاه مختصری داشتیم، به قطارهای پیشرفته در ایران خواهیم پرداخت.

در ایران و در طی سالیان اخیر به دلیل افزایش محبوبیت سفر با قطار شرکت‌های ریلی اقدام به تعویض و بهبود قطارهای خود کرده اند. از طرف دیگر، مسیرهای نیز به عنوان مسیرهای پرتردد در کشور شناخته می‌شوند. بلیط قطار تهران مشهد و بلیط قطار تهران بندرعباس در زمره‌ی پرتقاضاترین بلیط‌ها به شمار می‌روند. از شرکت‌هایی که سعی کرده اند با تکنولوژی روز دنیا همگام شده و از قطارهایی مدرن استفاده کنند می‌توان به شرکت حمل و نقل ریلی رجا و شرکت قطارهای فدک اشاره کرد.

شرکت رجا که قدیمی‌ترین شرکت حمل و نقل ریلی در کشور است، در سالیان اخیر با وارد کردن قطارهای 5 ستاره و بسیار لوکس سعی کرده تا از رقبای خود پیشی بگیرد. لوکس‌ترین قطار این شرکت، زندگی نام دارد که در حقیقت اولین قطار 5 ستاره‌ی کشور است. جالب است بدانید قطار زندگی به امکانات بسیار زیادی نظیر وای فای، مانیتورهای شخصی، صندلی‌های بسیار راحت و حتی رستورانی دو طبقه مجهز است.

شرکت حمل و نقل ریلی فدک که شرکتی نو پا اما بسیار فعال و خوشنام است، با مسیر تهران مشهد کار خود را آغاز کرد. قطارهای فدک که با استانداردهای روز دنیا مطابقت داشته و از امکانات بسیار زیادی برخوردار هستند و با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت مسافران را به مقصد می‌رسانند. قطار فدک دارای سه کلاس متفاوت است. شرکت قطارهای فدک غالباً در مسیر تهران-شیراز و تهران-مشهد فعال است.

اما زمانی که صحبت از قطارهای سریع السیر به میان می‌آید، برخی از افراد گمان می‌کنند این قطارها فقط به مسیری مانند تهران مشهد تعلق دارند، اما باید گفت اینگونه نیست. ریل مخصوص قطارهای پرسرعت در مسیر اصفهان-قم- تهران نیز در حال احداث است و در آینده ای کوتاه به بهره برداری خواهد رسید. این قطار قرار است با مسیری در حدود 300 کیلومتر در یکی از پرتقاضاترین مسیرهای کشور مسافران را جابجا کند.

با توجه به افزایش تقاضا برای سفر علی الخصوص سفر با قطار، وب‌سایت‌های زیادی در جهت فروش آنلاین بلیط قطار فعالیت می‌کنند. همانگونه که می‌دانید برای خریدهای آنلاین نیاز به وب‌سایتی قابل اعتماد است. مِستر بلیط سامانه ای خوشنام است که در زمینه‌ی فروش آنلاین بلیط قطار، اتوبوس و هواپیما فعالیت دارد. در مستر بلیط و بعد از فقط یک بار جستجو لیستی از ارزان‌ترین بلیط‌های قطار برای مقاصد مختلف از طریق شرکت‌های حمل و نقل ریلی متفاوت فراهم می‌شود. برای خرید بلیط قطار و مقایسه‌ی قیمت‌ها و امکانات شرکت‌های مختلف می‌توانید به مستر بلیط مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان