پرداخت دستمزدهای کلان در برخی پروژه ها با پولشویی مرتبط است

کارگردان فیلم های سینمایی «کما» و «چپ دست» با قانون جدید در تولید آثار شبکه نمایش خانگی موافق است و آن را باعث بالا رفتن کیفیت سریال های این حوزه می داند.

پرداخت دستمزدهای کلان در برخی پروژه ها با پولشویی مرتبط است

کارگردان فیلم های سینمایی «کما» و «چپ دست» با قانون جدید در تولید آثار شبکه نمایش خانگی موافق است و آن را باعث بالا رفتن کیفیت سریال های این حوزه می داند.

آرش معیریان کارگردان سینما و تلویزیون با مصوبه جدید تولیدات نمایش خانگی مبنی بر تولید کامل سریال پیش از توزیع موافق است و در همین زمینه به بانی فیلم گفت: اگر در سال های اول تجربه تولید و توزیع آثار مربوط به نمایش خانگی بودیم و ما با موارد و مشکلات این حوزه آشنایی نداشتیم، قطعاً نسبت به این قانون واکنش مثتبی نشان نمی دادیم. متأسفانه تجربه و اتفاق های ناگوار و ناهنجاری ها در سال های اخیر نشان داده که بیش از آنکه اشکال از قانون و قانونگذار باشد، ایراد بیشتر به خود ما برمی گردد.

وی افزود: این که برخی می گویند مصوبه جدید باعث می شود دیگر تولید کنندگان سریال های نمایش خانگی پس از عرضه چند قسمت نتوانند نسبت به بازخوردها اصلاحات لازم را انجام دهند، حرف کاملاً غلطی است. در واقع این شیوه مربوط به کسانی است که تخصص کافی در شناخت سلیقه تماشاگر ندارند و به اصطلاح به صورت آزمون و خطا پیش می روند. در هیچ جای دنیا نیز اینگونه نیست که قبل از آغاز فیلمبرداری، سرمایه و هزینه ای برای کاری انجام شود که نتیجه اش مشخص نباشد.

این کارگردان در ادامه به اصول حرفه ای این امر اشاره کرد و افزود: به نظرم شکل درست این اتفاق بدین صورت است که قصه ای کامل نوشته و بازنویسی می شود. پس از آماده شدن نسخه نهایی فیلمنامه، توسط افراد صاحب نظر نقد و بررسی های لازم روی آن انجام می شود و در نهایت وقتی یک تهیه کننده، سرمایه گذار و کارگردان به صرافت می افتند که این طرح می تواند مخاطب را جذب کند، با اطمینان کامل روی آن سرمایه گذاری می کنند. به عنوان یک فیلمساز موافق این نگاه مدیران و مسوولان هستم که تا قبل از تولید کار، از صفر تا صد یک فیلمنامه باید نوشته و از فیلتر ممیزی ها و سلیقه ها رد شده باشد تا تولید کننده آن با خیالی راحت بتواند برای اخذ مجوزش اقدام کند.

کارگردان فیلم های «احضار شدگان»، «ساعت شلوغی» و «دم سرخ ها» درباره ساماندهی وزارت ارشاد نسبت به ورود تهیه کنندگان بی تجربه و سرمایه های ناسالم به تولیدات نمایش خانگی نیز گفت: در هر صورت تهیه کننده ای که دارای کارت عضویت صنفی است، پس از نظر وزارت ارشاد وجهه قانونی دارد و باید پاسخگوی همه مسائل پروژه اش باشد. وقتی یک تهیه کننده برای پروانه ساخت اقدام می کند، پس قطعاً توافقاتی با سرمایه گذار داشته و از سلامت پول وی نیز آگاهی کامل دارد. ضمن اینکه این قضیه به هیچ وجه وظیفه ارشاد نیست و یک تهیه کننده حرفه ای باید از قبل نسبت به سلامت پول سرمایه گذار اطمینان کسب کرده باشد. همچنین مطمئن باشید تهیه کنندگان حرفه ای به هیچ وجه زیر بار پذیرش همکاری با صاحبان سرمایه های مشکوک نمی روند. بیش از 10 تهیه کننده حرفه ای را می شناسم که با وجود پیشنهادهای مختلف سرمایه گذاران، اگر ذره ای نسبت به آن پول شک داشته باشند، پیشنهادشان را قبول نمی کنند.

معیریان در ادامه با اشاره به پرداخت دستمزدهای بالا در برخی از پروژه های سینمایی و نمایش خانگی گفت: شایعات فراوانی وجود دارد که برخی از پروژه ها دستمزدهای آنچنانی و خارج از عرف به بازیگران و عوامل پرداخت می کنند. در ادامه نیز مشخص می شود که سرمایه گذار آن پول را از طریق پولشویی به پروژه تزریق کرده و پس از آن بسیاری به بازیگران و عوامل اعتراض می کنند که باید این دستمزدها بازگردانده شود. به نظرم همین که در برخی سریال ها سرمایه گذاران دستمزدهای کلان پرداخت می کنند قطعاً یک جای کار اشکال دارد. اگر تهیه کنندگان، کارگردانان و حتی بازیگران در مورد دستمزدها یک نظام نامه صنفی تعیین کنند و کمیته ای تشکیل شود، چنین مشکلاتی پیش نمی آید. همین نظام نامه مشخص می کند که دستمزد بازیگر و عوامل باید به چه مبلغی پرداخت شود و در صورت پرداخت بیش از حد، باید با آن برخورد صورت گیرد.

معیریان در پایان افزود: به نظرم یک سرمایه پاک و سالم، با مدیریت صحیح و اصولی سرمایه گذار و تهیه کننده در پروژه خرج می شود و اگر شنیدید که مثلاً یک سریالی دستمزدهای خارج از عرف به بازیگران و عوامل پرداخت کرده باید نسبت به سلامت آن پول شک کرد. اگر بودجه سرمایه گذاری سالم باشد به طور قطع آن فرد برای جمع آوری پولش زحمات فراوانی کشیده، پس در خرج کردن آن نیز حساسیت های لازم را انجام می دهد.

اشتراک گذاری در:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان