برآشفته شدن آمریکا از سرمایه گذاری های کلان چین در بندر حیفا

تهران- ایرنا- به دنبال سرمایه گذاری وسیع چین در دریای مدیترانه به ویژه در بندر حیفای رژیم صهیونیستی، دولت و مقامات سیاسی آمریکا با توجه به رقابت تجاری و صنعتی میان پکن و واشنگتن بارها نسبت به این اقدامات چین اظهار نگرانی کرده اند.

برآشفته شدن آمریکا از سرمایه گذاری های کلان چین در بندر حیفا

سرمایه گذاری عظیم چین در دریای مدیترانه و ساخت دو بندر چند میلیارد دلاری در نزدیکی مناطق بحرانی رژیم صهیونیستی، باعث افزایش نگرانی دولت آمریکا از تبعات این سرمایه گذاری و روابط آتی تل آویو و واشنگتن شده است.

اضافه براین، با پروژه سرمایه گذاری چین برای ساخت دو بندر (حیفا و شهر ساحلی اشدود در نزدیکی تل‌آویو) در مناطقی که ناوگان ششم دریایی آمریکا در آنجا مستقر است؛ نیروهای آمریکایی تا حد زیادی در مورد پتانسیل نظامی چین در دریای مدیترانه و خاورمیانه نگران هستند.

در همین رابطه، مجلس سنا آمریکا با پیش نویس لایحه ای نسبت به سرمایه گذاری های وسیع چینی ها در بندر حیفا به رژیم صهیونیستی هشدار داده اند.

این هشدار در چارچوب پیش‌نویس قانون بودجه دفاعی سال مالی 2020 ارائه شده از سوی این کمیته به سنا مطرح شد.

بند شماره 1289 پیش‌نویس این قانون می‌گوید، آمریکا به شدت نسبت به اجاره بندر حیفا به چین نگران است به ویژه که واشنگتن در آینده برنامه‌هایی برای استقرار نیروهای پیشرفته دریایی در بندر حیفا دارد.

در این پیش‌نویس بر لزوم هشدار به اسرائیل درباره پیامدهای امنیتی این سرمایه‌گذاری خارجی تاکید شد.

روزنامه تایمز رژیم اسرائیل پیش‌بینی می کند که سنای آمریکا با حضور اکثریت نمایندگان جمهوری خواه این لایحه را با اکثریت آراء تصویب خواهد کرد.

پیش از این نیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در دیدار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وی خواسته بود، تل آویو روابط تجاری خود را با پکن کاهش دهد.

شبکه 13 رژیم صهیونیستی گزارش داد که ترامپ 26 مارس (6 فروردین سال جاری) در سفر نتانیاهو به واشنگتن، این موضوع را مطرح کرده است.

این شبکه تلویزیونی افزود: رئیس جمهوری آمریکا در آن زمان به نتانیاهو گفته بود که روابط اخیر تجاری تل آویو با پکن، احتمالاً به روابط آمریکا – اسرائیل لطمه بزند.

شبکه 13 رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد: پیش از ترامپ، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید این موضوع را در دیدار ژانویه (دی / بهمن) گذشته خود با نتانیاهو مطرح کرده بود.

این شبکه افزود: «مایک پومپئو» وزیر امورخارجه آمریکا در سال جاری میلادی چندین نوبت، در مورد سرمایه گذاری چینی ها در اسرائیل به نتانیاهو تذکر داده بود.

براساس این گزارش، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز به مقام های آمریکایی اطمینان داده که در صدد تدوین سازوکار جدید برای کنترل سرمایه گذاری های چینی در اسرائیل است.

نتانیاهو در آن زمان گفته بود: جلسات زیادی درهیات دولت درباره سرمایه گذاری چینی ها برگزار شده، اما هر بار بخاطر اختلافات داخلی میان وزارت امورخارجه و دارایی، اقدامات در این باره به تعویق افتاده است.

شبکه 13 رژیم صهیونیستی گفت، ترامپ از نفوذ چین در اسرائیل بسیار نگران است، بویژه اینکه پکن در طرح های زیربنایی و بزرگی مانند ساخت بندر جدید حیفا و ورود شرکت های مخابراتی به مناقصه شبکه های تلفن همراه اسرائیلی حضور دارد.

با این حال ترامپ به نتانیاهو اعلام کرده که اگر روابط اسرائیل با چین کاهش نیابد به احتمال زیاد همکاری امنیتی واشنگتن – تل آویو لطمه خواهد دید.

وزارت امورخارجه اسرائیل سال گذشته حجم تبادلات تجاری تل آویو – پکن را بیش از 11 میلیارد دلار اعلام کرده بود.

بر اساس گزارش وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، چین سومین شریک تجاری با این رژیم محسوب می شود.

گروه بین‌المللی شانگهای قرارداد بندر حیفا را در سال 2015 به امضا رساند و عملیات ساخت آن را در ماه ژوئن سال گذشته آغاز و انتظار می‌رود که از سال 2021 به‌صورت عملیاتی آغاز به کار کند.

از طرف دیگر شرکت مهندسان کارگر چین یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی این کشور در حال ساخت یک بندر تجاری و غیرنظامی در شهر اشدود در 40 کیلومتری جنوب تل‌آویو است.

به گفته «آرتور هرمن» نویسنده واشنگتن پست، انتظار می‌رود که حجم پروژه‌های سرمایه گذاری چین در مدیترانه بویژه در شهرهای ساحلی رژیم صهیونیستی در حدود سه هزار میلیارد دلار باشد که این حجم از سرمایه گذاری تا کنون بی‌سابقه بوده است.

بندر کنونی اشدود در حال حاضر میزبان حضور ناوشکن موشکی یواس اس آمریکا است که به‌عنوان مهم‌ترین منبع حمایتی آمریکا از منافع امنیتی خود در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته روزنامه هارتص، وزارت حمل و نقل و بنادر رژیم صهیونیستی مجوز ساخت بنادر حیفا و اشدود را کاملاً به چینی‌ها واگذار کرده و هیچ نوع حضور دریایی و تخصصی در این پروژه ندارند.

مجله اقتصادی لندن به تازگی طی گزارشی تحلیلی عنوان کرد، اولین نگرانی حضور چینی‌ها در زیر ساخت‌های استراتژی مناطق خاورمیانه در مورد احتمال جاسوسی آنان از دیگر کشورهای منطقه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان