اظهارات کدخدایی و فراخوان قالیباف در صدر اخبار انتخاباتی کشور

تهران– ایرنا- رسانه‌های داخلی در خصوص موضوع انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی بیش از همه نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان و فراخوان انتخاباتی قالیباف خطاب به جوانان را مورد توجه قرار دادند.

اظهارات کدخدایی و فراخوان قالیباف در صدر اخبار انتخاباتی کشور

بررسی امروز خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و تارنماهای منسوب به هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا، نشان می‌دهد که کانون توجه این رسانه‌ها به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان، واکنش وی به «تهدید برخی اصلاح طلبان به عدم شرکت در انتخابات» و «ملاک های اصلی در ارتباط با تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی» بوده است.

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، رسانه‌های نزدیک به اصلاح طلبان، با استناد به اظهارات برخی از چهره‌ها و فعالان سیاسی، مطالبی در مورد «شرکت در انتخابات راه برون رفت از بحران‌های کنونی» و «شکل‌گیری شورای وحدت اصولگرایان» منتشر کرده اند.

در رسانه‌های منسوب به جریان اصولگرایی نیز علاوه بر فراخوان قالیباف و نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان، خبری در ارتباط با «طرح استانی شدن انتخابات مجلس» به چشم می‌خورد.

طبق توافق انجام‌شده بین شورای نگهبان و وزارت کشور، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه، دوم اسفند سال 98 در سراسر کشور برگزار می‌شود.

رسانه‌های اصلاح طلب

راه‌های برون‌رفت از بحران‌های کنونی، هم در سطح ملی و هم بین‌المللی، در دسترس است و آن این است که تمام نیروها با هر تفکری در انتخابات شرکت کنند

مهمترین عبارت‌های کانونی رسانه‌های اصلاح طلب عبارتند از:

نگهبان صرفاً به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند؛ الویت سه مبحث فساد مالی، فساد اخلاقی و مقابله با اصل نظام برای انتخابات پیش رو؛ تمام نیروها با هر تفکری در انتخابات شرکت کنند؛ انتخابات پیش رو یک فرصت است.

پاسخ کدخدایی در مورد تهدید به عدم شرکت در انتخابات

روزنامه شرق به نقل از عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره هجمه‌های اخیر اصلاح‌طلبان تندرو مبنی بر اینکه اگر لیستشان تأیید نشود، در انتخابات پیش‌رو شرکت نمی‌کنند، عنوان کرد: شورای نگهبان صرفاً به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند و از اعلام نظر شرکت‌کردن یا نکردن در انتخابات نگرانی ندارد. مردم گوششان به این حرف‌ها بدهکار نیست. اینها قُرم‌قُرم‌های اول انتخابات است و مردم پاسخ مشخص می‌دهند.

ملاک‌های اصلی برای تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی

خبرگزاری ایلنا با اشاره به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با جلساتی که در رابطه با ابهامات انتخابات با برخی چهره‌ها به ویژه چهره‌های اصلاح‌طلب برگزار می‌شود، نوشت: کدخدایی در پاسخ به سوال ایلنا در رابطه با نقل قولی از وی با مضمون اینکه برای انتخابات پیش رو سه مبحث فساد مالی، فساد اخلاقی و مقابله با اصل نظام در اولویت قرار دارد و شورای نگهبان با دست بازتری به صلاحیت‌ها رسیدگی خواهد کرد، در خصوص صحت یا عدم صحت این نقل قول گفت: البته شورای نگهبان همیشه این اولویت‌ها را داشته و همیشه مورد تاکید بوده است. همچنین افرادی که ضدیت با نظام داشته باشند را ما بطور ویژه بررسی خواهیم کرد. من این سه معیار را به عنوان اصل کلی بیان کردم و روش ما همیشه قانون است. در این انتخابات هم ما قانون را به طور کامل مدنظر قرار خواهیم داد.

شرکت در انتخابات راه برون رفت از بحران‌های کنونی

«مصطفی تاجزاده» در گفت و گو با روزنامه شرق با اشاره به اینکه حذف نامزدهای تأثیرگذار از هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا باعث ناتوانی مجلس از انجام وظایف ذاتی خود می‌شود، گفت: برخی از شهروندان نیز رغبت به رأی‌دادن را از دست می‌دهند. این در حالی است که راه‌های برون‌رفت از بحران‌های کنونی، هم در سطح ملی و هم بین‌المللی، در دسترس است و آن این است که تمام نیروها با هر تفکری در انتخابات شرکت کنند و بعد از انتخاب‌شدن، با اختیارات روشن و متناسب به قانون‌گذاری بپردازند و درباره مسائل مختلف کشور تحقیق و اظهارنظر کنند.

فراخوان انتخاباتی قالیباف

«وارد میدان انتخابات شوید» عنوان خبرگزاری ایسنا در خصوص بازتاب پیام محمد باقر قالیباف به جوانان به منظور تاکید برای حضور در انتخابات پیش رواست.

به گزارش ایسنا در پیام محمد باقر قالیباف به جوانان که به صورت تصویری منتشر شده آمده است: کشور در وضعیت سختی بسر می‌برد و راه برون رفت از این وضعیت اعتماد به جوانان است....انتخابات پیش رو یک فرصت است و پیشرفت کشور در گرو تشکیل یک #مجلس_نو / اگر شما جوانان همت کنید می‌توان به ظهور مجلسی نسبتاً جوان و با تجربه امید داشت…از همه شما جوانان دلسوز انقلابی درخواست می‌کنم، متناسب با شاخص‌هایی که منتشر می‌شود، افراد توانمند و با صلاحیتی را که می‌شناسید و یا اگر خودتان را برای قبول مسئولیت نمایندگی مردم مفید می‌دانید، معرفی کنید تا تلاش کنیم شایسته‌ترین ها، در معرض انتخاب مردم قرار بگیرند.

تارنمای انتخاب نیز این پیام قالیباف را زیر عنوان «قالیباف فراخوان انتخاباتی داد / اقدامی عجیب همراه با معرفی یک سایت برای ثبت‌نام» بازتاب داد.

انتخاب همچنین زیر عنوان «قالیباف به دنبال شبکه سازی است؟ به نقل از «محسن پیرهادی» دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت درباره پیام تصویری محمدباقر قالیباف نوشت: جوانان انقلابی و متخصصی که در این سایت ثبت نام کرده و حائز ظرفیت نمایندگی مجلس شوند، از سوی شخص آقای قالیباف و جمعیت پیشرفت مورد حمایت قرار می‌گیرند… نمایندگی مجلس، نیاز به تجربه و تسلط به امور اجرا و مشکلات کشور در حداقل چند حوزه تخصصی دارد و منظور از جوانگرایی در این حوزه، آن نیست که جوانی که سابقه کاری چندانی ندارد، به عنوان نامزد نمایندگی مجلس به مردم معرفی شود. به همین علت است که آقای قالیباف در پیام خود از عبارت نسبتاً جوان استفاده کرده است. وی افزود: گام اصلی فراخوان این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واقع عمومی کردن دعوت از جوانان با تجربه است که معمولاً پشت درهای بسته مدیریتی و سیاسی می‌مانند و علی رغم شایستگی، در امور کشور مشارکت داده نمی‌شوند.

شکل‌گیری شورای وحدت اصولگرایان

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره تشکیل شورای وحدت اصولگرایان به ریاست حدادعادل برای ورود به انتخابات مجلس یازدهم و اینکه آیا این شورا موفق خواهد شد یک وحدت حداکثری بین اصولگرایان ایجاد کند؟، گفت: این شورا کارش را شروع کرده ولی هنوز کارشان تکمیل نشده است. افراد این شورا کار را دنبال می‌کنند و زمانی که کار تمام شد و توانستند پیام خود را بین گروه‌های مختلف به اجماع برسانند و دنبال کنند، آن‌موقع باید این نظر را در مورد آن شورا داد. رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: هنوز لازم نیست که کسی در مورد آن شورا کالبد شکافی کند یا اخبار خاصی را بدهد. این شورا باید کار خود را ادامه دهد و جمع‌بندی کند. این شورا شکل گرفته و باید تکمیل شود، در نهایت هم یا رئیس این شورا یا سخنگوی آن‌ها مواضع این شورا را اعلام می‌کند.

محمد حسینی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که آخرین تحولات جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای فعالیت در انتخابات مجلس یازدهم چیست؟ اظهار کرد: ما ساز و کار و نحوه حضور نیروهای جمنا را در انتخابات بررسی کرده‌ایم و این موضوع در حال تدوین نهایی است.

رسانه‌های اصولگرا

مهمترین عبارت‌های کانونی رسانه‌های اصلاح طلب عبارتند از:

اصلاحات نمی‌تواند برای مشارکت در انتخابات شرط و شروط بگذارد؛ واکنش به شرط‌گذاری برخی از مدعیان اصلاحات برای شرکت در انتخابات؛ چهره‌های نو را از میان افراد توانمند و باصلاحیت برای نامزدی در انتخابات مجلس معرفی کنید؛ خروج استانی شدن انتخابات مجلس از دستور کار پارلمان.

شرط گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان

«اصلاحات نمی‌تواند برای مشارکت در انتخابات شرط و شروط بگذارد» عنوان روزنامه کیهان در ستون «نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای» است که در ادامه آن می‌خوانیم: روزنامه آرمان دیروز در مطلبی با اشاره به رویکرد اصلاح‌طلبان در مسئله انتخابات نوشت: «راهبرد «مشارکت مشروط» غیرعملی می‌آید. این شرط باید از پیش تعیین شود و مشخص باشد که چه شرطی می‌خواهیم برای حضور در انتخابات بگذاریم. اگر قرار است بگوییم نظارت چنین باشد یا چنان نباشد تا حضور یابیم، مشخص است که این اتفاق نخواهد افتاد و در نتیجه طرح شکست می‌خورد. شروط دیگر نیز اهمیت و تأثیر چندانی ندارد مگر اینکه بتوانیم افراد مؤثر را از مرحله نظارت‌ها عبور داده و وارد مجلس کنیم. اما اگر حرف‌های کلی و بدون پشتوانه زده شود، بی‌تأثیر خواهد بود.»در روزهای گذشته روزنامه زنجیره‌ای سازندگی با اذعان به شکست پروژه مدعیان اصلاحات با عنوان «مشارکت مشروط در انتخابات» نوشته بود: «در جامعه سیاسی ایران سناریو مشارکت مشروط جواب نمی‌دهد.

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان

«مردم با حضور در پای صندوق‌های رأی پاسخ شرط‌گذاران را می‌دهند» عنوان روزنامه کیهان درباره نشست خبری «عباسعلی کدخدایی» است که در ادامه آن می‌خوانیم: سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به شرط‌گذاری برخی از مدعیان اصلاحات برای شرکت در انتخابات گفت: شورای نگهبان فقط انجام وظیفه قانونی‌اش را دارد و براساس اختیارات قانونی‌اش عمل می‌کند و نگرانی از این ندارد که کسی اعلام کند ما در انتخابات شرکت می‌کنیم یا شرکت نمی‌کنیم. این حرف‌ها قُُرم قُرم کردن‌های انتخاباتی است. نزدیک انتخابات از این حرف‌ها می‌زنند. مردم هم گوششان بدهکار این مسائل نیست. همیشه از این مسائل داریم. موقع انتخابات هم مردم پاسخ روشنی به این اظهارات می‌دهند.

تارنمای رجا نیوز هم زیر عنوان "تأثیر «افترا زدن‌ها» در بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس" به نقل از کدخدایی نوشت: طبق قانون، اگر نماینده‌ای افترا بزند و نتواند نسبت به آن توضیح ارائه دهد، در بررسی صلاحیت وی تأثیرگذار خواهد بود.

فراخوان قالیباف برای نامزدی جوانان در انتخابات مجلس

خبرگزاری فارس: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در فراخوانی خطاب به جوانان گفت: چهره‌های نو را از میان افراد توانمند و باصلاحیت برای نامزدی در انتخابات مجلس معرفی کنید تا با نقش‌آفرینی شما بتوان مجلسی نو تشکیل داد.

فارس در ادامه، متن و فیلم سخنان قالیباف در این زمینه را منتشر کرده است.

شبکه اطلاع رسانی راه دانا نیز این فراخوان را پوشش داده و این بخش از سخنان قالیباف که «به میدان نیایید در بر همان پاشنه می چرخد» را در تیتر خود برجسته کرده است.

فارس همچنین در این زمینه با محسن پیرهادی، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت گفت و گو کرده و به نقل از وی نوشت: ایده باز کردن پای جوانان و شکستن حلقه‌های بسته مدیریتی، از مدت‌ها پیش توسط آقای قالیباف مطرح می‌شد که نهایتاً با طراحی یک سامانه، آماده اجرا و توسط ایشان علنی شد.

پیرهادی در پاسخ به این پرسش که «تا چه اندازه امید دارید مجلس نو شکل بگیرد؟» گفت: تصور می‌کنم که عموم مردم از مجلس فعلی به هیچ وجه راضی نیستند و کلیت آن را در جهت حل سریع مشکلات زندگی خود به ویژه در حوزه اقتصاد نمی‌بینند. مجلس آینده، مطمئناً نسبت به مجالس قبل تغییرات زیادی خواهد داشت و حتی بر اساس شاخص‌های اجتماعی، احتمال شکل گیری مجلسی با چهره‌های نو بسیار بالاست.

طرح استانی شدن انتخابات مجلس

«استانی شدن انتخابات مجلس از دستور کار پارلمان خارج شد» عنوان خبری در خبرگزاری تسنیم است که به نقل از «اصغر سلیمی» سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس می‌نویسد: کارگروهی برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس تشکیل شده که این کارگروه امروز این ایرادات را بررسی کرد. وی با بیان اینکه در این کارگروه نمایندگان مجلس، مسئولان شورای نگهبان و وزارت کشور حضور دارند، ادامه داد: طبق یکی از مصوبات این کارگروه بحث استانی شدن انتخابات از این طرح حذف و از دستور کار مجلس خارج شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان