الگوی شهدای موتلفه برای امروز ما

وقتی برای اولین بار امکان برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای مؤتلفه اسلامی مقدور شد، در ۲۶ خردادماه ۱۳۵۸، مرحوم حاج علی اصغر صفار هرندی، این روحانی مبارز که مربی برادر شهیدش رضا صفار هرندی و نیز شهیدان بخارایی و نیک‌نژاد و اندرزگو بود، پس از گرامی داشت یاد برادر شهیدش از برادری دیگر نیز سخن به میان آورد و گفت: «حاج صادق امانی تنها یک مبارز مسلح نبود

الگوی شهدای موتلفه برای امروز ما

شهید حاج مهدی عراقی نیز ، هنگامی که می خواهد از شهید حاج صادق امانی، سخن بگوید؛ چنین روایت می کند: « خودش مجتهد بود و قریب 6 هزار حدیث از ] حفظ ] بود و خودش مربی اخلاق بود، درس اخلاق داشت. بچه‌های زیادی از شاگردانش بودند که روزهای جمعه بخصوص [به آنها] درس اخلاق می‌داد.»

اثر رفتاری او چنان بود که شهید آیت الله دکتر بهشتی وقتی سوم شهریورماه 1359 به مسجد گذر لوطی صالح رفت تا برای سالگرد شهید عراقی سخن بگوید، بخشی از سخنرانی را به شهید امانی اختصاص داد و گفت: « حاج صادق امانی این عنصر فضیلت و تقوی [...] جوانی بود مشتاق کلمات خدا و پیغمبر خدا و ائمه هدی (سلام الله علیهم اجمعین) و جداً هم اهل حدیث بود. عربی خوب می‌دانست احادیث را خوب می‌فهمید و می‌آمد روی محتوای احادیث بحث می‌کرد [...]چنان در سیمای این مرد لاغر اندام و ظریف اما مصمم و قوی الاراده و پرعظمت و درست پیرو خط انبیاء و اولیاء نور ایمان و قدرت اراده آهنین یک انسان مؤمن متجلی بود که انسان از معاشرت با او لذت می‌برد، واقعاً از کسانی بود که دیدار او انسان را به یاد خدا می‌انداخت.[...] حاج صادق امانی و حاج مهدی عراقی و آقای عسگراولادی و چندتن دیگر [...] بچه‌های جوان عزیز را تربیت می‌کردند هم با روح ایمان و هم با سلحشوری و هم با سلاح آنها را آشنا می‌کردند [...] اینها در تمام مراحل مبارزات [...] درست با تمام وجودشان در خط اصیل اسلام و قرآن و فقاهت همان که امروز به آن می‌گوئید در خط امام حرکت کردند.»

اگر زندگی شهید حاج صادق امانی را در کلام دیگر یارانش نیز مرور کنیم، یکی از جدی ترین ویژگی ها و دغدغه های او تربیت نفوس بوده است. شخصیت‌های بزرگی را پرورش داد که هر یک منشأ اثرات بسیاری شدند و همگی گوش به فرمان مرجعیت بودند تا در دوره غیبت، اثبات کنند گوش به فرمان امام زمانشان هم خواهند بود.

آنگونه که یارانش می گویند، او با چنین ویژگی وقتی شنید امام قسم جلاله یاد کرده اند که هر کس سکوت کند، مرتکب گناه کبیره شده است، تنش لرزید و خواستار قیامی شد که صدایش سکوت شکن باشد. و چه نیکو لبیکی به ندای استنصار ولی فقیه خود گفت و به آرزوی دیرینه خودش رسید؛ شهادتی که به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب ممتاز بود و شباهتش به شهادت اصحاب امام حسین(ع)، بیشتر.

به یقین؛ امروز بنده و هم نسلانم اگر بخواهیم رهرو آن شهیدان باشیم؛ باید ندای استنصار امروز ولی فقیمان را لبیک بگوییم. مطالبات امام خامنه ای از جوانان به روشنی در بیانیه گام دوم آمده است. ایشان تصریح کرده اند «شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.» در این جهاد ابلاغی و در دیگر بندهای آن نیز امر مهم تربیت و آگاه سازی دیگران مورد تأکید است.

اگر حاج صادق امانی و دیگر شهدا و یاران مؤتلفه اسلامی آن روز توانستند ندای استنصار امام را پاسخ گویند، به آن دلیل بود که پیش از آن به جمعی از جوانان همدل و همفکر و همراه دست یافته بودند که آمادگی داشتند از مال و جان خویش در راه آرمان بگذرند. خدای را شاکریم که به لطف همت و تلاش بازماندگان آن کاروان شهدا، امروز نیز جوانانی در موتلفه اسلامی متشکل و آماده جانفشانی در راه لبیک به ندای رهبری هستند. اما به نظر می‌رسد تا رسیدن به نقطه مطلوب راه خستگی ناپذیری در پیش است و اهمیت این کادرسازی، کمتر از سایر اولویت های آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی نیست. امید که ما نیز در عرصه عمل، از این امتحان سربلند خارج شویم.

1717

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان