آذربایجان غربی و حکاری ترکیه تبادل دانش کشاورزی می کنند

ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مسوولان این استان و حکاری ترکیه برای تبادل دانش کشاورزی آمادگی دارند.

آذربایجان غربی و حکاری ترکیه تبادل دانش کشاورزی می کنند

به گزارش ایرنا رسول جلیلی روز یکشنبه در دیدار با رئیس اداره کشاورزی و جنگلداری حکاری ترکیه افزود: 820 هزار هکتار اراضی کشاورزی، چهار میلیون دام کوچک و 6 میلیون رأس دام بزرگ در آذربایجان غربی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این استان قطب کشاورزی کشور است و در زمینه تولید بسیاری از محصولات رتبه اول کشوری دارد، اظهار داشت: سالانه 22 هزار تن عسل، 1.2 میلیون تن سیب درختی و 2.2 میلیون تن چغندرقند در این استان تولید می‌شود و پنج کارخانه قند فعال مشغول تولید قند و شکر در این نقطه از کشور هستند.

وی با بیان اینکه از نظر صنایع تبدیلی رتبه دوم کشور متعلق به آذربایجان غربی است، اضافه کرد: 19 کارخانه کنستانتره و 29 کارخانه آب میوه در این استانفعال است که بیشترین تعداد در ارومیه فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه 330 سردخانه در استان وجود دارد، گفت: این سردخانه‌ها با ظرفیت 950 میلیون تن فعالیت دارند و آذربایجان غربی در این زمینه نیز در کشور دارای رتبه اول است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار داشت: این استان سالانه با تولید 16 میلیون تن انواع ماهی و آبزیان در آب‌های داخلی جزء 17 استان برتر ساحلی کشور است.

جلیلی گفت: هر سال 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی در این استان تولید می‌شود که مهمترین آنها شامل گندم و چغندرقند است و برنامه اصلی و اولویت دار در استان برای توسعه کشاورزی، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و سیستم‌های آبیاری تحت فشار است.

وی اضافه کرد: این نهاد درصدد احداث دامداری‌های صنعتی از 500 رأس تا 2 هزار راسی بوده و در این راستا برای متقاضیان وام و زمین‌های مورد نیاز برای احداث دامداری‌ها به صورت اجاره واگذار می‌کند.

وی با اشاره به تلاش سازمان جهاد کشاورزی در زمینه سیستم‌های بسته بندی گفت: سعی می‌شود تا تکنولوژی‌های جدید در این زمینه وارد استان شود و این استان علاقمند به داشتن ارتباط تجاری با کشور ترکیه و تبادل تکنولوژی است.

رییس اداره کشاورزی و جنگلداری حکاری ترکیه نیز در این دیدار اظهار داشت: ارومیه و حکاری 2 شهر همسایه و نزدیک هستند که باید از غنای کشاورزی در این 2 استان بیش از پیش استفاده شود.

وهاب شمشک با اشاره به اینکه 52 درصد از زمین‌های منطقه حکاری به چراگاهها اختصاص داده شده است، گفت: این شهر در زمینه دامداری و زنبور داری فعال بوده و صادر کننده سالانه 2 هزار تن عسل است.

وی با اشاره به وجود 151 هزار کندوی عسل اعم از مدرن و سنتی در حکاری بیان کرد: 25 هزار کندوی عسل سنتی نیز در این شهر وجود دارد و به ازای هر کندو به زنبورداران 10 لیر ترکیه به عنوان کمک مالی پرداخت و وسایل مورد نیاز نیز به آنان ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: در زمینه تولید گردو نیز ارقام آمریکایی و فرانسه در باغ‌های این شهر کشت و از طرف وزارت کشاورزی حمایت می‌شود و نهال‌ها به صورت تعاونی فروخته می‌شود.

وهاب شمشک افزود: سیاست‌های حمایت از کشاورزان در شهر حکاری اعمال می‌شود و تولیدات هر منطقه در ترکیه بسیار متفاوت‌تر از سایر مناطق است و در زمینه کشاورزی و پروژه‌های گلخانه‌ای فرمانداری حمایتهای مطلوبی دارد.

وی اضافه کرد: هم اکنون مردمی که در روستاها و خارج شهرها هستند، در حال مهاجرت به داخل شهرها هستند و 10 درصد کشاورزان حکاری در داخل روستاها هستند و بقیه در شهرها زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه سفر به ایران با هدف کسب تجربیاتی در زمینه حمایت از روستاییان بوده است، افزود: جهاد کشاورزی به عنوان نماینده دولت فقط روستاییان را حمایت می‌کند و کار ما زمینه سازی برای فعالیت این افراد نیست.

در این سفر معاون فرماندار حکاری و رئیس اداره کشاورزی و جنگلکاری این شهر از مؤسسه کشت بافت گیاهی رویان پژوهش ارومیه بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، 2 کشور ترکیه و ایران در زمینه باغبانی به ویژه سرمازدگی باغ‌های گردو همکاری‌های فنی خوب با متخصصان ترکیه‌ای در سال‌های گذشته داشتند و تفاهم نامه‌های بسیاری در این زمینه منعقد شده است.

آذربایجان غربی استانی کشاورزی در شمالغرب کشور است که با سه کشور ترکیه، آذربایجان و عراق 900 کیلومتر مرز مشترک دارد؛ این استان با تولید سالانه 6.2 میلیون تن محصولات کشاورزی جزو استان‌های برتر ایران است.

2093/ ‏7125

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان