رهن کامل آپارتمان بهتر است یا رهن و اجاره؟

در شرایط فعلی افرادی که قصد اجاره ملک را دارند به ۳ دسته نقسیم شده‌اند که در ادامه ضمن معرفی این افراد به این موضوع خواهیم پرداخت که واقعا رهن خانه بهتر است یا رهن و اجاره و یا اجاره بدون رهن.

کیلید

برای خیلی از افرادی که توان خرید مسکن را ندارند رهن و اجاره آپارتمان باغ فردوس، تجریش، هفت تیر، آزادی و... تنها گزینه پیش روی آنهاست.

برای این افراد یافتن آپارتمانی با هزینه رهن و اجاره مناسب به همان اندازه مهم است که پیدا کردن  آپارتمانی با موقعیت خوب و متناسب با شرایط و سلایق آنها. این موضوع با توجه به افزایش هزینه‌های رهن و اجاره آپارتمان در تمام نقاط شهر و حتی کشور، اهمیت بیشتری یافته است.

در شرایط فعلی افرادی که قصد اجاره ملک را دارند به 3 دسته نقسیم شده‌اند که در ادامه ضمن معرفی این افراد به این موضوع خواهیم پرداخت که واقعا رهن خانه بهتر است یا رهن و اجاره و یا اجاره بدون رهن. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

 

دسته‌بندی متقاضیان اجاره آپارتمان

چه قصد اجاره آپارتمان حکمت را داشته باشید و چه سعادت‌آباد و هر منطقه دیگری، باید بدانید که رقبای شما برای اجاره خانه دلخواهتان در 3 گروه مختلف با شما رقابت می‌کنند.

گروه اول افرادی هستند که ترجیح می‌دهند تنها مبلغی به عنوان ودیعه پرداخت کنند و خود را از پرداخت ماهانه اجاره خلاص کنند. این افراد معمولا نقدینگی زیادی دارند. گروه دوم نیز افرادی هستند که نقدینگی متوسطی دارند و ترجیح می‌دهند که بخشی از هزینه اجاره مسکن را به صورت ودیعه و بخشی را به صورت ماهانه پرداخت کنند. اما گروه سومی هم وجود دارند که توان پرداخت مبلغ ودیعه را ندارند و در مقابل درآمد ماهانه خوبی دارند و می‌توانند در قبال عدم پرداخت ودیعه، اجاره بهای بیشتری بپردازند.

 

مستاجران مورد علاقه صاحب‌خانه‌ها

بسته به اینکه صاحب‌خانه در چه شرایطی باشد، هر گروه از مستاجران، مورد علاقه گروه خاصی از صاحب‌خانه‌ها هستند. به عنوان مثال، یک صاحب‌خانه که دستی در تولیدات و ساخت‌وساز مسکن دارد، ترجیح می‌دهد که به جای دریافت اجاره ماهانه، مبلغ ودیعه را دریافت کند و این پول را در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند.

در مقابل صاحب‌خانه‌ای که بازنشسته است و نیاز به دریافت اجاره دارد، مشتاق مستاجری است که اجاره بیشتری می‌دهد.

در هر صورت در شرایط فعلی این صاحب‌خانه است که تعیین می‌کند توافق مالی با مستاجر چگونه صورت گیرد.

 

رهن کامل یا رهن و اجاره

با توجه به آنچه که گفته شد، رهن کامل آپارتمان مسکونی و رهن و اجاره بسته به شرایط مستاجر و مالک برای گروه‌های خاصی مناسب است؛ اما به صورت کلی هر یک از شیوه‌های اجاره‌نشینی، مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

 

معایب و مزایای رهن آپارتمان

از مهمترین مزایای رهن آپارتمان، عدم نیاز به پرداخت ماهانه اجاره تومسط مستاجر و همچنین بازگشت کل مبلغ رهن به مستاجر، پس از پایان زمان قرارداد است. اما رهن خانه معایبی هم دارد که خواب سرمایه و همچنین به خطر افتادن آن برخی از این معایب هستند. به عنوان مثال ممکن است صاحب‌خانه بخشی از پول شما را خرج کند و برای بازپرداخت آن با مشکل مواجه شود.

 

مزایا و معایب اجاره

پرداخت ماهانه اجاره و عدم نیاز به پرداخت هزینه یکجا به موجر، پرداخت ماه به ماه اجاره و در اختیار داشتن یک اهرم فشار علیه موجر برای انجام کارهای منزل از مزایای رهن و اجاره آپارتمان و همچنین عدم بازپرداخت مبلغ اجاره پس از دوره قرارداد و تحت فشار بودن مستاجر بابت پرداخت اجاره ماهانه به موجر از معایب رهن و اجاره آپارتمان است.

 

قیمت رهن و اجاره یک واحد مسکونی چطور محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه قیمت رهن و اجاره‌ یک واحد مسکونی، باید ابتدا قیمت آن را بر اساس متراژ، عمر، امکانات و ناحیه‌ای که خانه در آن واقع شده است، تخمین بزنید. قیمت رهن کامل یک خانه معمولاً مبلغی بین یک‌پنجم یا یک‌ششم کل قیمت خانه است. اگر واحد مسکونی نوساز باشد، ممکن است مبلغ رهن برابر با یک‌چهارم قیمت خانه برآورد شود. اما اگر سال‌های زیادی از زمان ساخت خانه گذشته باشد، معمولاً میزان یک‌ششم قیمت خانه برای رهن آن در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین، اگر قیمت یک خانه ۲۰۰ میلیون تومان باشد، رهن آن بین ۱۷ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

 

ما مزایا و معایب رهن و اجاره و رهن کامل آپارتمان را به شما گفتیم و این شما هستید که باید با توجه شرایط خود، نحوه معاملات مالی خود با مالک را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای اجاره آپارتمان اختیاریه باید مشخص کنید که چقدر بودجه دارید و چقدر می‌توانید در ماه به عنوان اجاره‌بها هزینه کنید. در هر حال توصیه کارشناسان به افرادی که قصد اجاره و رهن و خانه دارند این است که با مشاوره کامل و رعایت موارد قانونی ملک مورد نظرشان را اجاره کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
نظرات منتشر شده : 1
پاسخعلی کمالی | 1399/06/20 - 22:31
ارسال نظر
پیشخوان