ترمینال سلام سرانجام افتتاح شد

میزبانی پروازهای داخلی در فرودگاه امام

روحانی: باید به گونه‌ای به جهان متصل شویم که این اتصال جدانکردنی باشد

وی ادامه داد: در شرایط کنونی نیازمند باور توانستن، اراده مستحکم، پشتکار و استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌ها هستیم که بتوانیم چرخ پیشرفت کشور را فعال نگاه داریم. وی با اشاره به هدف‌گذاری جابه‌جایی 100 میلیون مسافر در این فرودگاه و بازستاندن سهم جا‌به‌جایی مسافر هوایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: لازمه تحقق این هدف، توسعه زیرساخت‌های هوانوردی است. این زیرساخت‌ها هم شامل فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها و هم زیرساخت‌های ناوبری هوایی و مراقبت پرواز می‌شود. وی ادامه داد: با ارتقای این زیرساخت‌ها می‌توانیم آسمان کشور را برای جا‌به‌جایی 100 میلیون مسافر چه در حوزه پروازهای عبوری و چه پروازهای ترانزیت آماده کنیم. وی ادامه داد: صنایعی که سازنده تجهیزات فرودگاهی هستند با سفارش‌ها و درخواست‌هایی که به آنها داده شد، مورد حمایت قرار گرفتند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ریزی برای احداث ترمینال جدید گفت: ارتقای توان داخلی در زمینه فرودگاه‌سازی باعث شد که امکان گام برداشتن به سمت توسعه ترمینال اصلی شهر فرودگاه امام خمینی(ره) که در فاز اول با ظرفیت 25 میلیون مسافر در سال طراحی می‌شود، مهیا شود. وی ادامه داد: این ترمینال با استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی و با استفاده از قرارداد BLT که در ترمینال سلام مورد استفاده قرار گرفته و در کشورهای همجوار نیز شاهد استفاده از آن بوده‌ایم، احداث خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی گفت: لازمه این کار ثبات، پایداری و روانسازی سیاست‌ها و در نتیجه اعتمادسازی است.  

سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی

رئیس بنیاد مستضعفان نیز در این مراسم اعلام کرد: بنیاد مستضعفان با وجود تحریم‌ها، پروژه ملی ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را با صرف 500 میلیارد تومان هزینه، به پایان رساند.

محمد سعیدی‌کیا گفت: پروژه ترمینال بین‌المللی سلام از سال 1389 توسط پیمانکاران و شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد در زمینی به مساحت 60 هزار مترمربع اجرا شد، اما به‌دلیل عدم تامین مالی پروژه مدت زیادی متوقف بود. سرانجام در سال 1394 در مذاکراتی بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهر‌سازی قرار شد پروژه به‌صورت BLT انجام شود. سعیدی‌کیا، افزود: وزارت راه و شهرسازی در سال 1395 تصمیم گرفت تغییراتی در پروژه ترمینال سلام ایجاد کند و ظرفیت این ترمینال را از 4 میلیون نفر به 5 میلیون نفر افزایش داد و طی توافقات انجام شده سرانجام بنیاد مستضعفان در سال 1396 احداث ترمینال بین‌المللی سلام را آغاز کرد. وی با اشاره به تحریم‌ها گفت: گرچه در زمان اجرای پروژه در وضعیت تحریم بسیار سختی به سر می‌بردیم، اما با هماهنگی کامل بنیاد مستضعفان با وزارت راه و شهرسازی پروژه به نتیجه رسید با وجود تغییرات مد نظر وزارت راه، در مدت کمتر از دو سال توانستیم این پروژه عمرانی را به مرحله افتتاح برسانیم. در این پروژه از حداکثر امکانات داخلی استفاده شده و پروژه‌ای با این ابعاد و این تجهیزات و تکنولوژی برای اولین بار در نوع خود در کشور اجرا شده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، ترمینال - گالری، با به‌کارگیری آخرین تجهیزات و فناوری‌های در عرصه فرودگاهی ساخته‌ شده است و آن‌طور که مسوولان ساخت این ترمینال تاکید دارند، این پروژه گامی در راستای «پرورش تیم فرودگاه‌ساز ایرانی» به شمار می‌رود که به گفته علی رستمی مدیرعامل شهر فرودگاه امام خمینی(ره)، استفاده از نیروی کار بومی در روند ساخت این ترمینال، منجر به صرفه‌جویی حداقل 3 میلیون دلاری در صنعت فرودگاهی کشور شده است. ترمینال - گالری سلام در 55 هزار مترمربع و در سه‌ طبقه احداث‌ شده است. با افتتاح این ترمینال، ظرفیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، سالانه به بیش از 13 میلیون نفر افزایش می‌یابد. همچنین  حدود 500 میلیارد تومان برای ساخت و تجهیز و راه‌اندازی ترمینال - گالری سلام هزینه شده است. قابلیت «اوپن کانتر» از دیگر ویژگی‌های ترمینال گالری سلام محسوب می‌شود که به‌منظور سرعت بخشیدن به پذیرش مسافر طراحی شده است. در این ترمینال مسافر تمامی شرکت‌های هوایی در هر کانتری که مایل باشند می‌توانند کارت پرواز خود را دریافت کنند. براساس طرح جامعی که به‌صورت مصوب در اختیار شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) قرار گرفته، بعد از افتتاح ترمینال سلام، ساخت ابر پروژه «ایران‌شهر» با ظرفیت پذیرش و اعزام 100 میلیون مسافر در سال در منطقه جنوب ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی(ره) در دستور کار قرار خواهد گرفت و مقرر شده است که در فاز نخست، ظرف مدت پنج سال، ظرفیت اعزام و پذیرش 20 میلیون سفر فراهم شود. با افتتاح ترمینال سلام زمینه انتقال برخی از پروازهای داخلی بین ساعت 12 شب تا 5 صبح که در فرودگاه مهرآباد ممنوع است، به این فرودگاه فراهم خواهد شد.

 

ما با هیچ ملتی نمی‌جنگیم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان