معرفی اقامتگاه های سنتی یزد

حرف از سفر به شهر زیبای یزد که به میان می آید همه به فکر خانه های زیبا و سنتی آن می افتند. بناهای سنتی که باعث شده یزد را اولین شهر خشتی ایران بنامند

اقامتگاه های سنتی یزد

حرف از سفر به شهر زیبای یزد که به میان می آید همه به فکر خانه های زیبا و سنتی آن می افتند. بناهای سنتی که باعث شده یزد را اولین شهر خشتی ایران بنامند. خوشبختانه می توان گفت یزد بافت سنتی خود را حفظ کرده و تقریبا دست نخورده مانده است. بناهایی بی نظیر و معماری های خلاقانشان موجب شد که در سال 1396 نام شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت برسد. اما اگر تصمیم سفر به شهر بادگیرها را دارید حیف است که در مکانی غیر از اقامتگاه های سنتی یزد بمانید. بنابر این با الی گشت همراه شوید تا برخی از بهترین هایشان را به شما معرفی کنیم.

اقامتگاه های سنتی یزد

خانه های سنتی یزد بناهای بسیار ارزشمند برای کشورمان هستند و جلوه ای خاص به شهر خشتی بادگیرها بخشیده اند. هنگام قدم زدن در کوچه و پس کوچه های شهر و نگاه کردن به این بافت تماشایی گویی در زمان سفر کرده اید و حسابی از دغدغه های دنیای مدرن فاصله می گیرید. البته تماشای آن ها تنها از بیرون نمی تواند تمام رازهای نهفته در دل بناها را آشکار کند و بهتر است از داخلشان هم دیدن کنید اما در آخر هیچ چیز مانند گذراندن شبی در اقامتگاه های سنتی یزد نمی تواند حس و حال اهالی شهر و مردمانی که روزگاری در چنین خانه های زندگی می کردند را به شما نشان دهد.

جالب است بدانید که تا به حال 323 مورد از خانه های شهر خشتی بادگیرها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند. اگر بخواهیم یزد را با شهرهای پیشرفته و پر از آسمان خراش امروز مقایسه کنیم بیشتر شبیه به یک عکس زیبای قدیمی یا صحنه ای از فیلمی سینمایی است. حتی اگر به تاریخ و فضاهای قدیمی هم علاقه نداشته باشید باز هم عاشق کوچه های پیچ در پیچ و دالان های باریک شهر یزد می شوید.

هنگام تصمیم برای سفر به بافت سنتی یزد لازم نیست برنامه خاصی داشته باشید همین که وارد منطقه شوید محو تماشای معماری های خاص شهر می شوید و دوست دارید این مسیر بی انتها را تا ابد ادامه دهید. یادتان باشد که اگر روز از منطقه دیدن کردید حتما یک بار دیگر هم شبی را برای گشت و گذار در بافت سنتی شهر خشتی بادگیرها اختصاص دهید، چرا که ترکیب مهتاب و نور زرد رنگ چراغ هایی که در جا به جای کوچه ها آویزان شده نیز منظره ای به یاد ماندنی را شکل می دهد.

هتل های یزد

اقامتگاه سنتی خانه سه نیک

یکی از زیباتری اقامتگاه های سنتی یزد سه نیک نام دارد. این بنا متعلق به خانواده ای زرتشتی بوده و به دلیل اعتقاد آن ها به گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک نام سه نیک را برای آن انتخاب کرده اند. خانه ای که قدمت آن به 200 سال پیش می رسد و در دوران قاجار ساخته شده است. در سال 1380 کسری وفاداری خانه را خرید و سه سال بعد شروع به بازسازی آن کرد. متاسفانه عمر او به پایان کار قد نداد ولی خانواده اش هدفش را ادامه دادند و این جا را تبدیل به یکی از اقامتگاه های سنتی یزد کردند.

از ویژگی های سازه می توان به وسعت 1000 متری آن و داشتن 13 اتاق اشاره کرد که داخل حیاط بیرونی و اندرونی قرار دارند. در بازسازی تلاش شده تا معماری سنتی خانه کاملا حفظ شود و در عین حال امکانات مدرن و مورد نیاز دنیای امروز به آن اضافه گردد. زیر زمین آن تبدیل به گالری نمایش آثار هنری شده و برای نام گذاری اتاق هایش از اسامی شاهنامه استفاده شده است.

از جمله امکانات مجموعه می توان به دارا بودن اینترنت بی سیم رایگان، تاکسی، سیستم تهویه مطبوع، خشکشویی و صندوق امانات اشاره کرد.

آدرس:‌ یزد خیابان کاشانی کوچه شمس (جنب آتشکده) خانه سه نیک – اقامتگاه سنتی خانه سه نیک یزد

شماره تماس: 03536282264

سه نیک

هتل سنتی ترنج

یکی دیگر از اقامتگاه های سنتی یزد که در بافت تاریخی شهر خشتی بادگیرها قرار گرفته هتل سنتی ترنج است. برای ورود به این بنای بجا مانده از دوران پادشاهی قاجاریان باید از یک در چوبی بزرگ عبور کنید و وارد راهرویی شوید که انتهایش به حیاط خانه می رسد. حیاطی که از دلچسب ترین بخش های خانه است و بوی دیوارهای کاهگلی اش با شیشه های رنگین و تالارهای مرتفع در آمیخته این منظره تماشایی را شکل داده است.

البته اگر با اقامت در محلی قدیمی مشکل دارید نگران نباشید چرا که داخل ساختمان با حفظ المان های سنتی خاص خودش بازسازی شده و از سال 1396 به عنوان هتل مورد استفاده قرار می گیرد. گوشه ای از حیاط رستورانی مشغول کار است که انواع و اقسام غذاهای محلی و گیاهی را سرو می کند. اگر هم دلتان می خواهد فنجانی قهوه داغ بنوشیند باید به کافی شاپ روی پشت بام هتل بروید. البته کافی شاپ محل مناسبی هم برای تماشای آسمان پرستاره شهر خشتی بادگیرها است. در ضمن برای نام گذاری هر یک از اتاق ها از اسامی پارچه های مخصوص یزدی استفاده شده که البته از همان نوع پارچه برای تزیینات داخل اتاق نیز بکار گرفته شده است.

از جمله امکانات هتل داشتن سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، رستوران فضای باز، اینترنت بی سیم و دسترسی آسان به دیدنی های شهر است.

آدرس: یزد – خیابان امام – کوچه حسینیان – خانه امام حسین – کوچه سلامی – پلاک 3

ترنج

اقامتگاه سنتی گلکار یزد

یکی دیگر از خانه های قاجاری یزد که حدود 250 سال قبل ساخته شده است و گذراندن چند روز در آن می تواند سفر شما به شهر یزد را بیش از پیش به یاد ماندنی سازد. در حال حاضر یک زوج جوان اداره این بوم گردی شهر خشتی بادگیرها را بر عهده دارند. خانه ای که مانند سایر بناهای یزد از خشت و گل ساخته شده و دارای طاقچه، در و پنجره هایی از جنس چوب است. البته که یکی از با صفاترین بخش خانه های قدیمی ایرانی یعنی حوضی آبی نیز در وسط آن جای دارد. در حال حاضر 15 نفر می توانند در آن اقامت داشته باشند و از امکاناتی مانند سیستم تهویه هوا، تلویزیون، اینترنت بی سیم و سرویس بهداشتی و حمام (به صورت اشتراکی) برخوردار است.

آدرس: استان یزد ، شهر یزد ، خیابان سلمان فارسی – کوچه گلکار

گلکار

سرای سنتی نقره یزد

این مورد از اقامتگاه های سنتی یزد نسبت به دیگر مواردی که معرفی کردیم نوسازتر است و 50 سال از ساخت آن می گذرد. از سال 1396 تا به حال از آن به عنوان اقامت گاه بوم گردی استفاده می شود و دارای 8 اتاق مختلف برای مهمانان است و کارمندان کاملا ماهرانه و به گرمی از شما استقبال می کنند. برای تزیین و زیبایی هرچه بیشتر آن و البته حفظ فضای سنتی از اشیا قدیمی برای چیدمان استفاده شده است. مجموعه دارای امکاناتی شامل پارکینگ، تلویزیون، تهویه هوای مطبوع، اینترنت رایگان، خشکشویی و سرویس بهداشتی حمام در محوطه مشاع است. اگر تمایل داشته باشید معمولا راهنماهای گردش در شهر نیز در هتل حاضر هستند و می توانند برای گردش در شهر خشتی یزد به شما کمک کنند.

آدرس:‌ یزد، خیابان امام، محله فهادان، محوطه زندان اسکندر به سمت زورخانه پهلوان یزدی

نقره

اقامتگاه بوم گردی سرزمین آفتاب یزد

از دیگر اقامتگاه های سنتی یزد که در دوران قاجاریان (حدود 160 سال پیش) ساخته شده و دسترسی فوق العاده ای هم به مرکز شهر دارد سرزمین آفتاب یزد است. معماری آن مانند هر خانه سنتی یزدی دیگری شامل حیاطی مرکزی، ایوان، بادگیرهایی برای فصل تابستان، زیر بنای 220 متری و در مجموع 320 متر مربع مساحت است. مدیران مجموعه برای زیباتر کردن هرچه بیشتر آن دور حوض را گل کاری کرده اند و در گوشه و کنارش تخت هایی برای نشستن و استراحت مهمانان و در عین حال لذت بردن از فضای سنتی قرار داده اند.

20 نفر می توان به طور همزمان در 6 اتاق آن اقامت داشته باشند و از امکاناتی مانند حمام و سرویس بهداشتی (به صورت اشتراکی در حیاط)، صندوق امانات، اینترنت و راهنما برخوردار است. دقت داشته باشید که برای رسیدن به آن حدود 50 متر پیاده روی نیاز است و البته ورودی خانه نیز پله دارد بنا بر این اقامت در هتل برای افراد دارای محدودیت های حرکتی ممکن است با کمی مشکل همراه باشد.

آدرس: یزد، خیابان قیام، کوچه حیدری

آفتاب

اقامتگاه بوم گردی چهل پنجره یزد

یکی دیگر از اقامتگاه های سنتی یزد که حدود 70 سال از ساخت آن می گذرد. داخل خانه حوضی بزرگ است که اطرافش را گلکاری کرده اند و همین نشستن در کنار حوض حال و هوایتان را کاملا دگرگون می سازد. مجموعه دارای 6 اتاق است و 35 نفر می توانند به صورت همزمان در آن اقامت داشته باشند. این جا به تازگی باز سازی شده است و دارای امکاناتی مدرن با حفظ المان های سنتی اش می باشد و تازه یک سال است که از آن به عنوان هتل استفاده می شود.

جاذبه های دیدنی شهر یزد 2 کیلومتر از هتل دورتر هستند و به آسانی می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید. از جمله امکانات فراهم شده برای مهمانان می توان به پارکینگ، صندوق امانات، لابی، تاکسی، اینترنت در محوطه و سیستم تهویه هوای مطبوع اشاره کرد.

آدرس: یزد، خیابان فرخی، روبروی اورژانس فرخی، اقامتگاه بوم گردی چهل پنجره یزد

بومگردی

هتل باغ مشیرالممالک یزد

این جا کمی گران تر از سایر موارد نام برده شده است اما به هر حال شما از خدمات یک هتل چهار ستاره بهره مند می شوید. این مورد از اقامتگاه های سنتی یزد در بافت تاریخی شهر قرار دارد. باغ مشیر الممالک خودش یکی از جاذبه های توریستی شهر خشتی بادگیرها محسوب می شود و نامش در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. می توان گفت که این جا اولین هتل باغ ایرانی سنتی با امکانات مدرن است و 13000 متر مربع وسعت دارد. اتاق های آن با معماری خاص مناطق کویری ساخته شده اند و هنگام استراحت در آن تنها صدای جوی آب و آواز پرندگان را می شونید.

در حیاط هتل جوی های آب، حوض ها و فواره هایی دیده می شوند که باعث فرح بخشی فضا شده اند. مسیرهای دسترسی به هتل از میان درختان سر به فلک  کشیده می گذرند و شبیه به تونلی سر سبز از درختان هستند. از جمله امکانات آن می توان به داشتن اتاق ها و سوییت های سنتی، چند رستوران، کافی شاپ، اینترنت پر سرعت، تاکسی، دستگاه خود پرداز، سالن سمینار و کارمندانی آموزش دیده اشاره کرد.

آدرس:‌ خیابان انقلاب – بلوار مشیر – هتل باغ مشیرالممالک – هتل باغ مشیرالممالک یزد

تلفن:‌ 35239760 (35)

خانه های سنتی یزد

هتل ادیب الممالک یزد

هتل ادیب اللممالک نیز یکی از اقامتگاه های سنتی شهر یزد است که در زمان قاجار احداث شده و می توان گفت که بیش از 200 سال از عمر ساختمان آن می گذرد. بافت آن کاملا مطابق معماری مناطق کویری ایران است . دارای شاه نشین، تالاری دیدنی، اتاق هایی در طبقات بالا، دو دری و سه دری می باشد و البته لازم به ذکر نیست که مانند دیگر بناهای ایرانی تقارن در ساخت آن کاملا رعایت شده است. یکی از جذابیت های آن حمام سنتی و سردابش است.

حمامی کاملا قدیمی که برای گرمایشش باید از ظروف بزرگ مسی و به اصطلاح تون حمام استفاده کرد تا دمای آب خزینه و کف حمام برای استفاده مطبوع گردد. رختکن و حوض های خانه تقریبا بدون تغییر مانده اند و بی شک می توان گفت که با اقامت در آن فکر می کنید که در دوره قاجار زندگی می کنید.

در زیر زمین خانه نیز سردابی قرار دارد که نشانگر ثروتمند بودن صاحبان اولیه آن است. هوای سرداب در روزهای گرم تابستان بسیار خنک است و قناتی از زیر آن جاری می شود.

از جمله امکانات هتل می توان به داشتن حمام سنتی، اینترنت بی سیم، لاندری، صندوق امانات، چایخانه و رستوران اشاره کرد.

آدرس:‌ شهر یزد، انتهای کوچه لب خندق، پلاک 83، هتل ادیب الممالک

شماره تماس:‌ 03516229324

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان