۱۵ مورد از معروف ترین کتابخانه های جهان

کتابخانه ها یکی از با ارزش ترین گنجینه های بشر هستند و تاثیر شگفت انگیزی بر تاریخ و زندگی ما گذاشته اند

معروف ترین کتابخانه های جهان برای علاقه مندان به مطالعه

کتابخانه ها یکی از با ارزش ترین گنجینه های بشر هستند و تاثیر شگفت انگیزی بر تاریخ و زندگی ما گذاشته اند. برای علاقه مندان به مطالعه، کتاب خواندن حتی در گوشه دنج اتاقشان هم بسیار لذت بخش است اما سازه‌ های باشکوهی که به کتابخانه اختصاص داده شده اند همراه با تمام زیبایی هایشان ممکن است اشتیاق برخی را برای مطالعه بیشتر سازند. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا 15 مورد از معروف ترین کتابخانه های جهان را به شما معرفی کنیم. بناهایی که برخی از آن ها بسیار تاریخی و گروهی دیگرشان مدرن و الکترونیکی هستند.

معروف ترین کتابخانه های جهان برای علاقه مندان به مطالعه

15- کتابخانه عمومی کانزاس ‌سیتی ؛ Kansas City Central Library

کتابخانه عمومی کانزاس ‌سیتی توانسته جایگاه بیستم را در فهرست معروف ترین کتابخانه های جهان کسب کند. تاسیس آن به سال 1873 میلادی باز می گردد. در آن زمان با هدف استفاده عمومی مدرسه احداث شده بود اما کم کم در سال 1889 کتابخانه عمومی شهر شد. در آن سال حدود 200 هزار دلار برای کتابخانه هزینه کردند و بین سال های 1960 تا 1980 مرتب در حال بازسازی و گسترشش بودند. نمای بیرونی آن شبیه به چند کتاب بزرگ است که کنار هم چیده شده اند (چیزی شبیه به کتابخانه ملی خودمان).

گفته می شود در حال حاضر 2٫5 میلیون کتاب، نسخه الکترونیکی صوتی و تصویری در آن نگهداری می شوند و در سال 2011 عنوان عجیب ترین کتاب خانه جهان را برای آن انتخاب کردند. البته این جا تنها مختص علاقه مندان به مطالعه نیست و فعالیت های دیگری مانند پخش فیلم، بازی ها و سرگرمی هایی برای نوجوانان، شعرخوانی و موسیقی و ….. نیز در آن انجام می شود.

کانزاس

14- کتابخانه رسالتی واتیکان ؛ Biblioteca Apostolica Vaticana

واتیکان اگرچه یکی از کوچک ترین کشورهای جهان در قلب شهر رم است اما یکی از معروف ترین کتابخانه های جهان در آن قرار دارد. زمان ساخت کتابخانه به سال 1450 میلادی باز می گردد و البته در قرن 16 نیز بازسازی شده است. این جا بیش از یک میلیون و هشتصد هزار جلد کتاب، نسخه های دست نویس، نقاشی و دیگر اسناد و مدارک تاریخی نگهداری می شود. یک نسخه از کتاب مشهور کمی الهی اثر دانته که متعلق به قرن 15 میلادی است در این کتابخانه نگهداری می شود.

واتیکان

13- کتابخانه ملی کلمنتینوم ؛ Clementinum National Library

کتابخانه ملی کلمنتینوم را مروارید باروکی پراگ در جمهوری چک می نامنند و بی شک در فهرست معروف ترین کتابخانه های جهان جای می گیرد. این جا دومین مجتمع بزرگ شهر است و بسیاری از ارزشمندترین نسخه های دست نوشته و کتاب های قدیمی در آن نگهداری می شود. ساخت آن به سال 1556 میلادی باز می گردد و پس از آن در قرن 17 میلادی به مدت 170 سال مشغول بازسازی مجتمع شدند. این بازه های زمانی متفاوت منجر به سبک های متفاوت معماری در ساخت کتابخانه شده است.

به خاطر نگهداری بهتر از کتاب ها در سال 2009 بیشترشان را به کتابخانه ملی پراگ منتقل کردند. باید بگوییم که ورود به بیشتر بخش های ساختمان مجاز نیست و تنها با شرکت در تور و همراه با راهنما می توانید بعضی از قسمت های کتابخانه را ببینید.

کلمنتینوم

12- کتابخانه شهر اشتوتگارت ؛ Stuttgart City Library

یکی دیگر از معروف ترین کتابخانه های جهان که معماریی مدرن دارد و شبانه روز می درخشد. اگر از بیرون به آن نگاه کنید یک مکعب ساده را خواهید دید اما همین که وارد ساختمان شوید با پیچیدگی هایی عجیب و اسراسر آمیز مواجه خواهید شد. برای طراحی کتابخانه شهر اشتوتگارت سال 1999 مسابقه ای در کشور آلمان برگزار شد که Yi‌ توانستند در آن برنده شوند. سرانجام سال 2011 احداث کتابخانه 3201 متری با هزینه ای در حدود 79 میلیون دلار به پایان رسید.

ساختمانی کاملا منظم و خط کشی شده که هر دیوار خارجی 45 متری مربع اش به 9 قسمت تقسیم شده است. زیبایی طراحی این سازه در آن است که در عین سادگی زیبایی و جذابیت های خاص خود را دارد. جالب است بدانید که 137 میلیون اثر مختلف شامل کتاب ها، انواع سی دی و فیلم آموزشی صوتی و تصویری و …. نگهداری می شود. برای ترغیب بیشتر نوجوانان عضویت افراد زیر 18 سال در کتابخانه کاملا رایگان است.

اشتوتگارت

11- کتابخانه دانشگاه هنر تاما ؛ Tama Art University Library

در سال 2007 اهالی توکیو در ژاپن موفق به ساخت یکی از معروف ترین کتابخانه های جهان برای علاقه مندان به مطالعه شدند. سازه ای از بتن و شیشه که قابلیت تحمل زلزله های سهمگین این کشور را دارد و در عین حال ظریف و شکننده است. اون هنر و زیبایی معماری آن در نحوه طراحی فضای داخلی آن است.

معمار سازه تویو ایتو (Toyo Ito) برای آن طاق های فولادی و بتنی را طراحی کرده است که گاهی با هم تلاقی می کنند و به همین دلیل دیوارهای کمی داخل آن وجود دارد، از طرفی هرجای آن که بایستید دایره دید وسیعی نسبت به محیط اطرافتان دارید. طبقه همکف دارای غذا خوری و مرکز تماشای ویدیو است و به گونه ای طراحی شده که هنگام عبور از حیاط دانشکده و یا انتظار برای اتوبوس می توانید داخل آن بمانید و این گونه دانشجویان و علاقه مندان به مطالعه به استفاده از کتابخانه ترغیب می شوند.

تاما

10- کتابخانه واسکانسلوس ؛ Vasconcelos Library

کتابخانه واسکانسلوس در نیومکزیکو کشور مکزیک توسط معمار محلی Alberto Kalach طراحی شده است. برای ساخت آن از مصالحی مانند بتن و شیشه استفاده شده است. اما اسکلت ها بخش جدا نشدنی از فرهنگ مردم مکزیک هستند و حتی به کتابخانه بزرگ شهر نیز راه یافته اند. اسکلت یک نهنگ غول پیکر را از سقف کتابخانه آویزان کرده اند.

واسکانسلوس

9- کتابخانه الکساندرینا ؛ Bibliotheca Alexandrina

اگر فکر می کنید جاذبه های دیدنی کشور مصر به سال های دور و اهرام ثلاثه محدود می شود باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. آن ها موفق به ساخت کتابخانه الکساندرینا (اسکندریه) نهمین مورد از معروف ترین کتابخانه های جهان شده اند. ایده اصلی آن از کتابخانه اسکندریه موردی موفق از قرن سوم پیش از میلاد الهام گرفته شده است. در مجموعه که ساخت آن در سال 2002 به پایان رسید می توان بیش از 8 هزار جلد کتاب را نگهداری کرد و بهشت علاقه مندان به مطالعه بشمار می آید

الکساندرینا

8- کتابخانه مرکزی سیاتل ؛ Seattle Central Library

کتابخانه مرکزی سیاتل تنها مورد از معروف ترین کتابخانه های جهان است که تبدیل به نماد بین المللی از شهرش شده است. معماری آن به صورت فولد به معنی لایه لایه است است. از ویژگی های بارز ساختمان آن است که سر و صدای کمی واردش می شود و انرژی لازم را از پنل های خورشیدی و آب باران تامین می کند. این بنا 11 طبقه ارتفاع و 383 هزار متر مربع وسعت دارد. رم کولهاس معمار بنا اهل کشور هلند است.

سیاتل

7- کتابخانه سلطنتی مافرا ؛ Mafra National Palace Library

جرج پنجم، پادشاه پرتغال عهد کرده بود که اگر همسرش فرزندی را به دنیا بیاورد یک مجموعه فوق العاده زیبا را به سبک باروک و نئوکلاسیک خواهد ساخت، که خوشبختانه این اتفاق افتاد و ساخت هفتمین مورد از معروف ترین کتابخانه های جهان در سال 1730 کامل شد. معمار بنا Manuel Caetano de Sousa بوده است. جالب است بدانید که برای حفاظت از کتاب های آن از عنکبوت استفاده می شود که شب ها سایر حشرات را بخورند و به آن ها آسیبی نرسانند.

مافرا

6- کتابخانه‌ی جو و ریکا مینسوتا ؛ Joe and Rika Mansueto Library

ششمین جایگاه از معروف ترین کتابخانه های جهان در شیکاگو قرار دارد. جالب است بدانید که برخی برای آن نام تخم مرغ را انتخاب کرده اند چرا که نمای خارجی ‌اش کمی شبیه به یک تخم مرغ نصفه است. این جا تنها یکی از 6 کتابخانه دانشگاه شیکاگو است. باور نکردنی است اما هر روز حدود 20٬000 جلد کتاب در آن به مراجعان سپرده می شود.

مینسوتا

5- کتابخانه ملی سجونگ ؛ National Library of Sejong City

کتابخانه ملی سجونگ در کره جنوبی با معماری شبیه به برگه های کتاب در جایگاه پنجم معروف ترین کتابخانه های جهان قرار دارد. هر ببیننده خارجی که به ساختمان نگاه می کند متوجه می شود این جا محلی برای علاقه مندان به مطالعه است. کتابخانه دارای بخش های سنتی و مدرن است. در مجموعه آنلاین (e-brary) بیش از 3 میلیون جلد کتاب قابل دسترسی هستند. داخل مجموعه سالن کنفرانس، برگزاری سمینار، غذاخوری و محلی برای تبادل اطلاعات نیز قرار دارد.

کتابخانه در سال 2013 افتتاح شده است و چشم اندازی فوق العاده دیدنی به دریاچه مجاورش دارد.

سجونگ

4- کتابخانه صومعه سن فرانسیسکو ؛ Monastery of San Francisco Library

صومعه سن فرانسیسکو در شهر لیما واقع در کشور پرو زیبایی و شکوه خاصی به پایتخت بخشیده است. ساخت مجموعه در سال 1774 به پایان رسید و اما وقوع یک زمین لرزه در سال 1970 باعث نابودی بخشی از آن شد اما هنوز آثاری از دوران شکوه و ابهت آن بر جا مانده است. معماری آن به سبک باروک اسپانیایی انجام شده و برای ورودی اش سنگ های گرانیت دست گند بکار رفته است و به نحوی است که سایر بناهای منطقه را تحت تاثیر خودش قرار می دهد.

حدود 2٬500 جلد با ارزش در کتابخانه نگهداری می شوند که شامل کتاب عهد عتیقی متعلق به سال 1571 و یک نسخه کپی از اولین دیکشنری های اسپانیایی نوشته شده توسط آکادمی سلطنتی اسپانیا می شود.

سن فرانسیسکو

3- کتابخانه صومعه ویبلینگن ؛ Wiblinglen Abbey Library

سومین مورد از معروف ترین کتابخانه های جهان در آلمان قرار دارد و متعلق به صومعه ویبلینگن است. قطعا تزیینات و مصالح به کار رفته در ساخت بنا در نوع خود بی نظیر می باشد. سراسر کتابخانه با نقاشی، گچبری، مجسمه های زیبا، ستون های تماشایی و … پر شده است. ساخت آن به سال 1774 میلادی باز می گردد.  بسیاری از کتاب های آن به خاطر محدودیت فضا به کتابخانه هایی بزرگ تر انتقال داده شده اند اما نسخه ها اصلی برخی جلدها در این جا که محلی بری نگهداری گنجینه های دانش و خرد است نگهداری می شوند.

ویبلینگن

2- کتابخانه ساندرو پنا ؛ Mediatheque Sandro Penna

دومین جایگاه از فهرست معروف ترین کتابخانه های جهان به ساندرو پنا در شهر پروجای ایتالیا می رسد.ساندرو پنا در واقع نام شاعر مشهور این شهر است که اشعاری با مضامین کودکانه می سرود (اگرچه خودش می گوید در واقع نمی خواهم در مورد کودکان شعر بگویم). ایتالو روتا معمار بنا آن را به شبیه به بشقاب پرنده ای صورتی طراحی کرده است. مجموعه ای سه طبقه با نمای شیشه‌ ای که مراجعان می توانند هر کتابی را که تمایل دارند با خود به خانه ببرند.

در این جا نزدیک به 20 هزار جلد کتاب نگهداری می شود و البته کتاب های آن برای گروه های سنتی متفاوت مناسب است. یکی از مواردی که باعث عجیب شدن هرچه بیشتر بنای کتابخانه شده آن است که در میان ساختمان های قدیمی و قرون وسطایی شهر قرار گرفته است.

ساندرو پنا

1- کتابخانه ادمونت ابی ؛ Admont Abbey Library

و اما شماره یک معروف ترین کتابخانه های جهان در کشور اتریش قرار دارد. مجموعه سال 1776 میلادی در سمت جنوب شرقی روخانه Enns‌ ساخته شده و زیبایی معماری آن را خیره کننده توصیف می کنند. در آن بیش از 200 هزار جلد کتاب، 70 هزار کتاب تعمیر شده و بیش از هزار نسخه دست نویس نگهداری می شوند که می توانید در آن ها سیر پیشرفت و تکامل ادبیات را بررسی کنید. این جا کتابخانه ای متعلق به صومعه است و با این هدف ساخته شده بود که کتاب ها را به خودشان به اتاق هایشان می برند تا همان جا مطالعه کنند و در واقع تنها محلی برای نگهداری کتاب ها است.

ادمونت

در انتها لازم است بگوییم هر فردی سلیقه متفاوتی دارد و ممکن است در منابع متفاوت فهرستی دیگر از معروف ترین کتابخانه های جهان ببینید و البته برای علاقه مندان به مطالعه زیبایی و شهرت کتابخانه ها اهمیتی ندارد و محتوای آن چه می خوانند و بر دانششان می افزاید از بالاترین درجه اهمیت برخوردار است.

منبع: bestvalueschools

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان