رئیس دانشگاه آزاد: جریان ملی دانش باید تقویت شود

شیراز-ایرنا- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جریان ملی دانش باید در کشور شکل بگیرد و تقویت شود و با نظام جهانی دانش نیز در تماس باشد.

رئیس دانشگاه آزاد: جریان ملی دانش باید تقویت شود

محمدمهدی طهرانچی شامگاه چهارشنبه در آیین امضای تفاهم نامه همکاری مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در بحث جریان دانش با جریان ملی و جهانی مواجه هستیم، بیش از 2 دهه است مفاهیمی مثل ISI ساخته شد و ژورنال ها نیز متحد شدند و اینها برای ادامه حاکمیت غرب بر جهان علم بود چون حس کردند جغرافیای جدید علم در حال شکل گرفتن است.
وی ادامه داد: زمانی که کشورها به مدیریت سازمان چسبیده بودند آنها مدیریت بر خروجی را دست خود گرفتند چون می خواستند جریان جهانی دانش را به سرپرستی و مدیریتی خودشان در دست داشته باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: 2 هزار ژورنال را با هم متحد کردند تا سیاست های خود را از طریق ژورنال ها اعمال کنند.
طهرانچی اظهارکرد: در مقابل این جریان، جریان ملی دانش قرار دارد البته جریان ملی دانش مخالف جریان جهانی دانش نیست بلکه این جریان می گوید ابتدا جریان ملی شکل بگیرد و بعد جریان ملی را به جریان جهانی وصل کنیم.
وی با بیان اینکه گفتند در کشور ما شبکه علم شکل نگیرد مستقیم با شبکه جهانی کار کنیم، گفت: جریان ملی دانش باید شکل بگیرد واین جریان ملی با نظام جهانی نیز در تماس باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بزرگترین مفهوم در جریان ملی دانش فرهنگ استناد دهی است که باید این فرهنگ در کشور شکل بگیرد.
طهرانچی با اشاره به مفهوم جغرافیای جدید علم افزود: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اگر نخواهد ترجمه دنباله رو غربی ها باشد خیلی حیاتی است.
وی ادامه داد: کار مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام کار مهم و مقدسی است به شرط اینکه با نوآوری و عرق ملی و اعتلای دانش سرزمین در راستای تحقق مرجعیت علمی هدف گذاری کنند و دانشگاه آزاد اسلامی از این مرکز و پایگاه حمایت می کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سواد علم سنجی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بسیار بالا است، اما بد نیست سالی یکبار نیز که شده مبنایی به زیرساخت های بحث علم سنجی حمله کنید تا خودمان راهمان را درست برویم‌.
وی با اشاره به ارایه 2 مقاله از سوی دانشجویان مقطع دکتری در ژورنال های بین المللی افزود: فلسفه این موضوع این است که می خواهیم از استاندارد بودن پژوهش خاطرمان جمع شود.
وی ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی بعد از 2 دهه که کشور در تحصیلات تکمیلی فعال است ژورنال های دانشگاه آزاد اسلامی را ملاک قرار دادیم، هر دانشجوی دکتری باید یک مقاله در ژورنال های دانشگاه آزاد اسلامی چاپ کند تا نظام دوگانه تایید ملی نیز داشته باشیم.
9254 / 2027

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان