پاتریک شاناهان از پنتاگون کنار رفت

رسوایی جنگ خانگی نامزد وزارت دفاع آمریکا

دنیای اقتصاد : رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که پاتریک شاناهان، نامزد پست وزارت دفاع ایالات‌متحده تصمیم گرفته است از نامزدی برای این سمت انصراف دهد و این اتفاق درحالی رقم می‌خورد که تنش‌ها بین ایران و آمریکا افزایش یافته است

دونالد ترامپ در توییتی نوشت: «پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، که کارش را عالی انجام داده تصمیم گرفته است مسیر تاییدش را طی نکند تا وقت بیشتری را با خانواده خود بگذراند.» وی افزوده است:‌ «قدردان پاتریک به خاطر خدمات فوق‌العاده‌اش هستم و مارک اسپر را به‌عنوان سرپرست جدید معرفی می‌کنم. من مارک را می‌شناسم و تردید ندارم که کارش را عالی انجام خواهد داد.» اعلام این خبر از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا، ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که ابتدا روزنامه «یواس‌ای تودی» در گزارشی نوشت که پلیس فدرال، اف‌بی‌آی، یک دعوای 9 ساله خانوادگی را که شاناهان و همسر سابقش درگیر آن بوده‌اند، در جریان بررسی سوابق نامزد وزارت دفاع پیگیری کرده است. این روزنامه گزارش داده بود شاناهان گفته که هرگز دست خود را روی همسر سابقش بلند نکرده است. ولی یواس‌ای‌ تودی می‌گوید شاناهان و همسر سابقش هر دو ادعا کرده‌اند که هدف مشت طرف دیگر قرار گرفته‌اند. پاتریک شاناهان اواخر سال گذشته و در پی استعفای جیم متیس از وزارت دفاع، به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد. دونالد ترامپ در صفحه توییتر خود در معرفی وی نوشت: «پاتریک در دوران معاونت (پنتاگون) و پیش از آن در بوئینگ فهرستی بلندبالا از موفقیت با خود دارد. او بسیار عالی خواهد بود.» با این حال با استعفای شاناهان، ترامپ، مارک اسپر را به‌عنوان سرپرست وزارت دفاع انتخاب کرده است. ترامپ البته این نکته را نگفت که آیا وی قرار است به‌عنوان نامزد برای پست وزارت دفاع انتخاب شود یا نه اما به خبرنگاران گفت که او فردی قابل احترام است که از وست پوینت و هاروارد فارغ‌التحصیل شده و پیش‌بینی کرد که او کار خود را به خوبی انجام خواهد داد. ترامپ در گفته‌های خود این نکته را هم تصریح کرد که خروج شاناهان از دولت به خواست خودش بوده و تصمیمی درباره اخراج وی گرفته نشده بود. روز پنج‌شنبه شاناهان در گفته‌‌هایش تاکید کرد که او از پست وزارت دفاع استقبال خواهد کرد اما آن به هزینه از دست رفتن یک پدر خوب خواهد بود. او گفت که ادامه حضورش در این پست ممکن است فصل بدی از زندگی را برای سه فرزند او رقم بزند و زخم‌هایی که سال‌ها طول کشید درمان شود، دوباره سر باز کند.

بعید به نظر می‌رسد که استعفای شاناهان تاثیری بر سیاست‌های دفاعی آمریکا بگذارد. بر‌عکس جیم متیس، پاتریک شاناهان در بسیاری از موارد همپا و هم‌آهنگ کاخ سفید بود، از جمله 2 هزار و 500 سرباز که به خلیج‌فارس اعزام شده‌اند. اسپر در نوامبر سال 2017 به‌عنوان وزیر ارتش مورد تایید قرار گرفت، مقامات می‌گویند همزمان مایک پمپئو، وزیرخارجه ایالات‌متحده و ریچارد وی.اسپنسر، وزیر نیروی دریایی در لیست نامزدهای وزارت دفاع قرار داشتند. طلاق پاتریک شاناهان پرونده‌ای به قطر 4 هزار و 700 صفحه در دادگاهی در سیاتل خلق کرد. اسناد دادگاه که توسط نیویورک‌تایمز نیز رویت شده است، حکایت از یک خانواده از هم‌پاشیده دارد که چگونگی بزرگ شدن سه فرزند وی را نشان می‌دهد، درست در زمانی که مدام وی به‌عنوان مدیر اجرایی بوئینگ درحال رفت و آمد به خانه بوده است.

در این پرونده دو حادثه بسیار برجسته بوده است. یکی از آنها به شب بیست و هفتم اوت سال 2010 ارتباط پیدا می‌کند که زن و شوهر به امدادهای فوریتی آمریکا یعنی 911 زنگ می‌زنند که در آن اشاره شده است که این زوج همدیگر را زده‌اند. به گفته یکی از پسران شاناهان درگیری این دو در میان سایر مباحث این‌بار به چمدانی بازمی‌گشت که به شاناهان تعلق داشت و خانم شاناهان، می‌خواست آن را باز کند. شاناهان اجازه نداد وی چمدانش را باز کند و جنگی میان این دو آغاز شد. فرزند شاناهان گفت: «پدرم چمدان را از دست مادرم با خشونت درآورد و آن را به صندوق عقب خودرویش برد.» فزرند ارشد او تایید کرد که پدرش وقتی چمدان را در داخل صندوق عقب خودروی خود گذاشت، در آن را محکم به هم کوبید و قفلش کرد. به گفته ویلیام سی. شاناهان، فرزند ارشد پاتریک شاناهان مادرش مدام فریاد می‌زد چمدان را بیاور... چمدان را بیاور. خانم شاناهان به نام جوردینسون نیز گفت که پاتریک شاناهان وقتی می‌خواست که چمدان را از دست او در بیاورد، یک مشت محکم هم به شکم او زده است. شاناهان البته گفت که این اتهام به او وارد نیست و آن را تکذیب کرد اما پلیس وی را به‌دلیل خشونت خانگی متهم کرد اما مدتی بعد وی از این اتهام مبرا شد.

اما درگیری دوم به روز بیست و سوم نوامبر سال 2011 بازمی‌گردد و این درگیری پس از طلاق این دو در ماه سپتامبر رخ می‌دهد. بنابه اظهارات خانم جوردینسون، ویلیام شاناهان که آن زمان 17 ساله بود به وی حمله کرده است. علت این حمله این بود که خانم شاناهان مانع ارتباط ویلیام با پرستار 36 ساله سابق خانواده‌شان شده است. خانم شاناهان گفت که فرزند ارشدش وی را به دیوار چسبانده و چوب بیسبال به‌دست گرفته و با آن مدام به سر و دست و گردنش و پشت پایش می‌زده است.

جوردینسون می‌گوید وی به علت ضربات وارده بیهوش شده و فرزندش نیز چمدان خود را بسته و از خانه رفته است. فرزند کوچک خانواده هم به نام جک به خانه همسایه رفته و آنها به پلیس زنگ زده‌اند و خانم جوردینسون را هم به بیمارستان برده‌اند.  پاتریک شاناهان نیز که در سیاتل زندگی می‌کرد یک اتاق در هتل برای فرزند خود می‌گیرد و چهار روز پیش از اینکه ویلیام خود را تسلیم نیروهای پلیس کند، با وی در هتل می‌ماند. پاتریک شاناهان برای این درگیری یک وکیل برای پسر خود می‌گیرد و خود خرج وکیل را می‌دهد.

پاتریک شاناهان در گفت‌وگوی روز پنج‌شنبه خود با واشنگتن‌پست گفت: اتفاقات بد بر ای خانواده‌های خوب نیز می‌افتد. او این بخش از زندگی خود را تراژدی خواند و گفت: رو شدن این مسائل زندگی فرزندش را نابود خواهد کرد. شاناهان و دستیاران وی در پنتاگون چند ماه بود که می‌دانستند جزئیات طلاق وی در دادگاه عالی کینگ کانتی وجود دارد و ممکن است برای روز جلسه تاییدیه از آن جزئیات علیه وی استفاده شود. اما یکی از مقامات پنتاگون بر این عقیده است که شاناهان می‌توانست تاییدیه وزیر شدنش را بگیرد، چراکه در هیچ دادگاهی محکوم نشده است. یک مقام آشنا به موضوع هم تصریح می‌کند که کاخ سفید از جزئیات مشکلات داخلی شاناهان اطلاعی نداشته تا اینکه از طریق سایت واشنگتن بابیلون که داستان‌های درگیری را پوشش می‌دهد، از جزئیات آن باخبر می‌شوند. به‌همین منظور شاناهان روز سه‌شنبه تصمیم خود را برای کناره‌گیری از نامزدی پست وزارت دفاع به اطلاع ترامپ می‌رساند و داستان مدیر اجرایی بوئینگ و سرپرست وزارت دفاع در دولت ترامپ پایان می‌پذیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان