جزئیاتی از نحوه واگذاری پرسپولیس و استقلال در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»

سرخابی‌ها؛ کالاهای پرمشتری

دنیای اقتصاد : فوتبال ایران همچنان منتظر تحقق بزرگ‌ترین اتفاق پیرامون خود است تا با شکسته شدن یک طلسم چند ساله، برگ جدیدی دراین ورزش ورق بخورد

بعد از شکست واگذاری در دوره قبلی مزایده‌ها، حالا دولت مصمم شده که این دو باشگاه بزرگ را واگذار کند و از مشکلات اطراف آنها فارغ شود. بر این اساس با پیشنهاد دولت و به جریان افتادن این موضوع در مجلس قرار شده سرخابی‌ها تا قبل از شهریور امسال قیمت‌گذاری و آماده واگذاری شوند. مجلس نیز در این میان تاکید کرده فروش آنها باید از طریق فرابورس انجام شود. تا اینجا موضوع از حوزه وزارت ورزش خارج شده و حالا سازمان خصوصی‌سازی مامور به سرانجام رساندن این پروژه شده است. به دلیل اهمیت این موضوع، خبرنگار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در مصاحبه حضوری با مشاورسازمان خصوصی‌سازی درخصوص مسائل و موانع پیش‌روی این واگذاری گفت‌وگو کرده است. جعفر سبحانی دراین صحبت‌ها اطمینان داده این سازمان جدیت بیشتری نسبت به قبل برای این واگذاری دارد و همچنین ابراز خوش‌بینی کرده این دو باشگاه خریداران متعدد داشته باشند.

او در ابتدا گفت: «سال‌هاست این دو باشگاه به‌صورت دولتی اداره می‌شوند و این دارای اشکالاتی است. دولت در این دو باشگاه بازگشت سرمایه ندارد و همچنین AFC نیز به‌خصوصی شدن باشگاه‌ها تاکید فراوان دارد. واقعیت این است که پیش از این حساب و کتاب‌های مالی و تراز آنها به‌شدت به‌هم ریخته بود و مدیران‌عامل سابق آنها درخصوص ارائه اسناد مالی همکاری نمی‌کردند، اما حالا از این نظر وضعیت آنها خیلی بهتر شده و حساب‌های دو باشگاه شفافیت بیشتری دارد. البته در این میان عوامل پنهانی وجود دارند که مخالف فروش این باشگاه‌ها هستند چراکه در دولتی بودن آنها منافعی دارند و خصوصی‌سازی این منافع را به‌خطر می‌اندازد؛ اما وقتی اخیرا در دولت این موضوع مطرح  شد و هیات دولت نیز آن را تصویب کرد باید گفت واگذاری آنها بسیار جدی است. در مزایده قبلی قرار بود این باشگاه‌ها منهای بدهی‌های خود به فروش برسند و فقط «برند» آنها واگذار شد. بنا بود هیات تسویه بدهی‌ها را حل کند و به این ترتیب با این فرمول توانستیم وارد مزایده شویم؛ اما در شرایط فعلی این روش وجود ندارد و قراراست تا قبل از واگذاری بدهی‌های آنها تسویه شود.»

واگذاری از فرابورس و قیمت‌گذاری

وزارت ورزش و سازمان خصوصی‌سازی با مدل واگذاری پرسپولیس و استقلال از طریق فرابورس موافق نیستند و معتقدند در این روش، خصوصی‌سازی آنها با مشکلاتی مواجه می‌شود. سبحانی در این‌خصوص نیز گفت: «ما و وزارت ورزش معتقد هستیم فروش آنها از طریق مزایده باشد؛ مانند کاری که در دوره پیش قرار بود انجام شود. به این دلیل که این دو باشگاه وضعیت مالی مناسبی ندارند و اینکه واقعا شرایط واگذاری از طریق فرابورس را ندارند.» موضوع قیمت‌گذاری این دو باشگاه برای فروش آنها نیز بسیار اهمیت دارد. پیش از این رسانه‌ها به نقل از برخی اشخاص مبلغ پایه 500 میلیارد تومان برای هر باشگاه را مطرح کرده بودند. مشاور سازمان خصوصی‌سازی البته این اعداد را رسمی نمی‌داند.

او در این‌خصوص نیز گفت: «اگرفروش آنها در نهایت از طریق فرابورس باشد آنها کار قیمت‌گذاری را توسط فروش سهام تعیین می‌کنند چراکه قرار شده ابتدا 5 درصد سهام آنها برای کشف قیمت عرضه شود و سپس 51 درصد به‌صورت سهام بلوکی عرضه و بقیه نیز به‌صورت خرد فروخته شود ولی اگر از طریق مزایده به فروش بروند قیمت‌گذاری توسط کارشناس دادگستری انجام شده و این قیمت نهایتا به هیات واگذاری که متشکل از وزیراقتصاد، وزیر دادگستری و دو نماینده بخش‌خصوصی یعنی رئیس اتاق بازرگانی و رئیس اتاق تعاون خواهد بود، ارائه خواهد شد. اگر واگذاری از طریق مزایده باشد پیش‌بینی ما این است که قیمت هر باشگاه از رقم 250 میلیارد قبلی بسیار بیشتر خواهد بود. در شکل جدید البته بدهی‌های دو باشگاه در دل دارایی‌های آنها محاسبه و به خریدار فروخته خواهد شد. یعنی خریدارملزم خواهد شد که تمام بدهی‌ها را متقبل شود.» آیا قیمت بالای این باشگاه‌ها سبب انصراف خریداران نمی‌شود؟ سبحانی درجواب این سوال نیز گفت: «ما با بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که دو باشگاه به‌دلیل محبوبیت و جایگاهی که درجامعه دارند با هر قیمتی متقاضی خواهند داشت و نگرانی در این‌خصوص وجود ندارد.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان