باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سایه روشن طرح مناسب سازی پایتخت برای معلولان

دستیابی به عدالت اجتماعی نیازمند آن است که میزان دسترسی به خدمات شهری برای همه اقشار جامعه بدون توجه به جنسیت آن‌ها یکسان باشد.

سایه روشن طرح مناسب سازی پایتخت برای معلولان

سایه روشن طرح مناسب سازی پایتخت برای معلولانبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مناسب‌سازی معابر برای معلولان جزء مواردی است که شورای شهر پنجم به ویژه کمیسیون معماری و شهرسازی پایتخت به آن توجه ویژه‌ای داشته است.

امروزه شاهد هستیم معلولان و افراد کم توان برای تردد در سطح پایتخت با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند، به طوری که زمانی که قصد خروج از منزل را دارند از همان ابتدای پیاده‌راه با انواع موانع برخورد می‌کنند تا زمانی که بخواهند به مقصد برسند.

سطح ارتفاع و موانع عبوری موجود در پیاده راه‌ها، حصارکشی اطراف معابر و مناسب نبودن ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو تنها گوشه‌ای از مشکلات معلولان در استفاده از امکانات و خدمات شهری است، این در حالی است که عدالت اجتماعی شهری با سطح توزیع خدمات شهری سنجیده می‌شود و در ترازوی عملکرد مدیریت شهری باید کفه ترازوی برخورداری از امکانات شهری برای افراد سالمند با کفه ترازوی برخورداری از امکانات شهری برای معلولان هم تراز با شاهین میزان باشد.

زهرا نژادبهرام رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره اظهار کرد: مناسب سازی معابر و مکان‌های شهر تهران برای تمام افراد جامعه در دستور کار ستاد مناسب سازی معابر شهر تهران قرار گرفته و در بحث مناسب‌سازی معابر پایتخت نگاه جنسی، سنی و جسمی برداشته شده است و کارگروه مناسب‌سازی معابر بدون هیچ گونه تفکیکی نسبت به مناسب‌سازی معابر شهر برای افراد کم توان و ناتوان اقدام می‌کند.

وی افزود: فعالیت ستاد مناسب سازی معابر برای معلولان تا پیش از 2 سال گذشته که ما وارد شورای شهر شویم، متوقف شده بود و پس از ورود ما و با توجه به نیاز پایتخت به مناسب‌سازی معابر برای معلولان، فعالیت این ستاد دوباره از سر گرفته شد.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: پس از آن، این ستاد هر دو هفته یکبار کارگروهی را تشکیل می‌دهد تا بر اساس نیاز منطقه خود طرح بازسازی معابر پایتخت را مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: بودجه‌ای که ستاد مناسب‌سازی معابر در سال‌های گذشته در اختیار داشت، بودجه مناسبی نبود که توانستیم در سال جاری این بودجه را به سه برابر افزایش دهیم.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: هدفمندسازی بودجه ستاد مناسب سازی معابر برای معلولان از جمله اقدامات موثری بود که در این راستا انجام دادیم.

نژاد بهرام افزود:یکی دیگر از اقدامات ما در زمینه مناسب سازی معابر برای معلولان، باز گذاشتن دست شهرداری‌های مناطق بود، به این صورت که برای آن‌ها تعیین نکردیم که خیابان‌ها را به خیابان‌های درجه 1، 2 و 3 تقسیم‌بندی کنند، بلکه تنها از آن‌ها خواستیم که مناسب‌سازی معابر برای معلولان را در سطح منطقه خود انجام دهند.

وی تأکید کرد:ما برای مناسب سازی معابر پایتخت، اولویت بندی مناطق را در دستور کار خود نداریم و اگر اولویت‌بندی در بحث مناسب‌سازی معابر در منطقه‌ای صورت گرفته این اقدام از سوی منطقه بوده است.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: فعالیت مناطق 22 گانه پایتخت برای مناسب‌سازی زیر نظر ستاد مناسب‌سازی انجام می‌شود و تمام هزینه‌های انجام شده برای این اقدام به صورت هدفمند صورت می‌گیرد.

نژادبهرام تصریح کرد: برنامه ستاد مناسب‌سازی معابر در سال 98 این است که یک میدان، 2 معبر و یک ساختمان را برای معلولان و افراد کم توان مناسب‌سازی کند.

وی افزود: با مشخص کردن معابر هدف جهت مناسب‌سازی آن‌ها برای معلولان و افراد کم توان دیگر شاهد این موضوع نیستیم که در یک قسمتی بودجه‌ای بیشتر از نیاز هزینه شود که این اقدام موجب می‌شود طرح مناسب‌سازی معابر برای معلولان و افراد کم توان با سرعت مناسبی انجام شود و دیگر موضوع کمبود بودجه مطرح نباشد.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تأکید کرد: با مشخص کردن اولویت‌ها از سوی ستاد مناسب‌سازی وقتی موضوع به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده شد دیدیم که تعدادی از موارد در بین تمام مناطق مشترک است.

نژاد بهرام تأکید کرد: من از معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران خواستم گزارشی از عملکرد شهرداری مناطق برای مناسب‌سازی معابر برای معلولان ارائه دهد و اگر در گزارش‌های واصله به این نتیجه دست یابیم که اقدامات مؤثری صورت نگرفته است، آنگاه به تفکیک مناطق گزارش را در اختیار عموم مردم پایتخت قرار می‌دهم تا مردم بدانند که شهردار کدام منطقه در این راستا عملکرد مثبتی داشته و شهردار کدام منطقه نسبت به مناسب‌سازی معابر برای معلولان و افراد کم توان اهتمامی از خود نشان نداده است.

وی تأکید کرد: اعلام کرد که بعد از وصول گزارشات دیگر کاری با آن‌ها ندارم و ریز عملکرد آن‌ها را در اختیار عموم مردم می‌گذارم.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: شهرداران مناطق هر هفته جلسه‌های خود را با معاونت معماری و شهرسازی برگزار می‌کنند و من به آن‌ها اعلام کردم گزارش آن‌ها طوری نباشد که پس از اعلام عمومی آن‌ها شرمنده مردم پایتخت شوند.

نژاد بهرام تصریح کرد: من به شهرداران مناطق و معاون معماری و شهرسازی شهرداری اعلام کردم که عملکرد آن‌ها در بحث مناسب‌سازی معابر برای معلولان و افراد کم توان باید بر اساس یک گواهینامه باشد.

سایه روشن طرح مناسب سازی پایتخت برای معلولان

وی ادامه داد: این گواهینامه به این معنی است که خود افراد کم توان و ناتوان باید رضایتمندی خود را از معابر اعلام کنند.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: انجمن معلولان دایر است و ما از آن‌ها خواستیم که 2 تا 3 نفر از نمایندگان خود را به ستاد مناسب‌سازی معابر معرفی کنند تا مناسب‌سازی معابر تحت نظر آن‌ها انجام شود.

نژاد بهرام ادامه داد: بحث نظارت در گزارش‌دهی به مردم در دستور کار است و تا پایان خرداد ماه نیز گزارش معماری و شهرسازی شهر تهران به دست ما خواهد رسید تا بتوانیم عملکرد آن‌ها را بررسی کنیم و ببینیم طبق برنامه و بودجه عمل کرده‌اند یا خیر.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تمام مناطق 22 گانه تهران درگیر طرح مناسب‌سازی معابر برای معلولان هستند یا خیر؟ گفت: تمام مناطق 22 گانه پایتخت درگیر اجرای این طرح هستند و از سوی ستاد مناسب‌سازی معابر اولویت‌بندی مناطق انجام نشده است.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: اگر اولویت‌بندی در بحث مناسب‌سازی صورت گرفته، زیر نظر شهردار منطقه انجام شده است و بر اساس نیاز منطقه اقدام به مناسب‌سازی معابر خواهیم کرد.

نژادبهرام در پاسخ به این سوال که گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهر تهران خیابان انقلاب را به عنوان خیابان پایلوت اجرای طرح مناسب‌سازی معابر برای معلولان و افراد کم توان اعلام کرده است، گفت: باید به این نکته توجه کرد که میدان انقلاب یک خیابان درجه یک و محله‌ای فرامنطقه‌ای است.

وی ادامه داد: تصمیم‌گیری برای مناسب‌سازی خیابان انقلاب مربوط به یک منطقه نیست، اما شاهد هستیم که در خیابان انقلاب چندین منطقه درگیر مناسب‌سازی آن هستند.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: خیابان انقلاب جزء خیابان‌های شریانی است و مناسب‌سازی معابر شریانی زیر نظر ستاد مرکزی انجام می‌شود.

نژاد بهرام در پاسخ به این سوال که مناسب‌سازی میدان انقلاب برای معلولان و افراد کم توان چه زمانی به سرانجام می‌رسد؟ گفت: مناسب‌سازی خیابان انقلاب آغاز شده و ما در جلسه بعد از ستاد مرکزی می‌خواهیم در این باره گزارش عملکرد خود را اعلام کنند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات صورت گرفته برای مناسب‌سازی معابر برای افراد کم توان و ناتوان، مناسب‌سازی ایستگاه‌های بی آر تی و اتوبوس‌هاست.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: در بحث ناوگان حمل و نقل عمومی سازمان اتوبوسرانی موظف شده که حداقل دو ایستگاه در هر خط بی آر تی را برای افراد معلول و کم توان مناسب‌سازی کند.

نژاد بهرام ادامه داد: طبق گزارش‌های واصله در حال حاضر در خط 5 اتوبوس بی آر تی 2 ایستگاه برای افراد کم توان و ناتوان مناسب‌سازی شده است.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های بی آر تی نیز باید به جک‌های جابه‌جایی افراد کم توان و ناتوان مجهز شود.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که در مراسم رونمایی از اتوبوس‌های بی آر تی که در بوستان گفتگو انجام شد، چرا هیچ کدام از اتوبوس‌های بی آر تی به جک‌های انتقال افراد کم توان و ناتوان مجهز نبودند، گفت: در نامه 3 روز گذشته پورسید آقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اعلام شد که اتوبوس‌های بی آر تی مجهز به جک‌های انتقال افراد معلول و کم توان هستند و من از این نکته تعجب می‌کنم که چرا اتوبوس‌های نوسازی شده فاقد جک‌های انتقال افراد معلول و کم توان بوده‌اند.

نژاد بهرام درباره مناسب‌سازی معابر در ساختمان‌ها گفت: مناسب‌سازی ساختمان‌ها برای معلولان جزء مصوبه ستاد مناسب‌سازی است و اگر ساختمانی بدون امکانات برای افراد کم توان پایان کار بگیرد، تخلف آشکار است.

وی تأکید کرد: در سال 98 پروژه‌ای نخواهیم داشت که بدون مناسب‌سازی برای معلولان پایان کار گیرد و اگر اتفاقی از این دست در پایتخت رخ دهد، متخلف به سازمان بازرسی و نهاد‌های ذی‌ربط معرفی می‌شود.

رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: من به شما به عنوان چشم و گوش جامعه و نهاد‌های مدنی می‌خواهم که ناظر افتتاح پروژه‌های شهری باشند که تخلفی در آن‌ها صورت نگیرد.

نژاد بهرام ادامه داد: آخرین آمار مناسب سازی ایستگاه بی آر تی از سوی معاونت ترافیک پایتخت ارائه شده است.

وی ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد در خط یک سامانه تندرو اتوبوسرانی (بی آر تی)، از 31 ایستگاه خط یک این سامانه، هر 31 ایستگاه دارای رمپ ویژه برای عبور معلولان و افراد کم توان است و نیز تمام 31 ایستگاه این خط با تابلو بریل برای نابینایان مناسب سازی و 15 ایستگاه این خط نیز به مسیر ویژه نابینایان مجهز شده است.

رئیس کمیته شهر سازی شورای شهر تهران ادامه داد: در خط 4 این سامانه، از مجموع 34 ایستگاه موجود، 21 ایستگاه مجهز به مسیر ویژه نابینایان است و 28 ایستگاه این سامانه نیز به رمپ عبور معلولان مجهز شده است.

نژاد بهرام افزود: در خط 5 سامانه اتوبوس‌های تندرو (بی آرتی) از مجموع 12 ایستگاه موجود، 11 ایستگاه دارای رمپ معلولان است و 6 ایستگاه این خط نیز به مسیر ویژه نابینایان مجهز شده است.

وی ادامه داد: در خط 7 بی آر تی، از مجموع 74 ایستگاه، 73 ایستگاه دارای رمپ عبور معلولان، 53 ایستگاه مناسب عبور نابینایان و 72 ایستگاه آن به خط بریل بر روی دستگاه کارتخوان مجهز شده است.

رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران افزود: در خط 9 سامانه اتوبوس‌های تندرو از مجموع 49 ایستگاه، 13 ایستگاه دارای رمپ عبور معلولان، 4 ایستگاه به مسیر ویژه نابینایان و 3 ایستگاه نیز به تابلو بریل مجهز شده است.

نژاد بهرام افزود: در خط 10 اتوبوس‌های تندرو، از مجموع 29 ایستگاه، 8 ایستگاه مجهز به رمپ عبور معلولان و 26 ایستگاه آن به مسیر ویژه نابینایان مجهز شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان