۷۶۰ اسب وحشی! اعلام رسمی مشخصات پیشرانهٔ موستانگ شلبی GT۵۰۰

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام چند ماه پیش فورد نسل جدید موستانگ شلبی GT۵۰۰ را رونمایی کرد. در زمان رونمایی اما قدرت دقیق این خودرو اعلام نشد و فورد صرفاً به بیان عبارت بیش از ۷۰۰ اسب بخار اکتفا کرد

760 اسب وحشی! اعلام رسمی مشخصات پیشرانهٔ موستانگ شلبی GT500

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام چند ماه پیش فورد نسل جدید موستانگ شلبی GT500 را رونمایی کرد. در زمان رونمایی اما قدرت دقیق این خودرو اعلام نشد و فورد صرفاً به بیان عبارت بیش از 700 اسب بخار اکتفا کرد. حال اما نهایتاً به‌طور رسمی مشخصات پیشرانهٔ این ماسل کار قدرتمند اعلام شده است. طبق اعلام رسمی فورد، پیشرانهٔ 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ این ماشین 760 اسب بخار قدرت و 847 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که GT500 را به قدرتمندترین خودروی جاده‌ای تاریخ فورد تبدیل کرده است.

هرچند فورد کمی دیر اقدام به معرفی شلبی GT500 جدید کرد اما این اعداد فوق‌العاده نشان می‌دهند که این انتظار ارزشش را داشته است. نقطهٔ شروع و پایه و اساس پیشرانهٔ این خودرو همان موتور 5.2 لیتری V8 شلبی GT350 است اما تغییرات زیادی در آن صورت گرفته که ازجملهٔ مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از سوپرشارژر بزرگ‌تر و جایگزینی میل‌لنگ خطی با میل‌لنگ صلیبی اشاره کرد. نیروی عظیم این پیشرانه نیز توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

از لحاظ قدرت، موستانگ شلبی GT500 جدید بین دوج چلنجر هلکت 717 اسب بخاری و هلکت ردآی 797 اسب بخاری قرار می‌گیرد و در همین حال 110 اسب بخار قدرت بیشتری از شورلت کامارو ZL1 دارد اما گشتاور آن 34 نیوتن متر از کامارو کمتر است. برای مقایسه، پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی یکی از بهترین و مدرن‌ترین سوپراسپرت‌های حال حاضر دنیا یعنی مک‌لارن 720S قدرتی برابر با 720 اسب بخار و گشتاوری معادل 770 نیوتن متر تولید می‌کند که هردو از GT500 کمتر است.

در بخش عملکرد اما فورد هنوز شتاب صفرتاصد شلبی GT500 جدید را اعلام نکرده اما گفته است که این ماشین می‌تواند مسافت 400 متر را زیر 11 ثانیه طی کند درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز روی 290 کیلومتر بر ساعت محدود شده است؛ اما علاوه بر پیشرانهٔ قدرتمند، مهندسان فورد به آئرودینامیک GT500 جدید نیز توجه زیادی داشته‌اند و عناصری مثل دماغهٔ تجدیدنظر شده را برای آن طراحی کرده‌اند که ظرفیت خنک‌کنندگی پیشرانه را تا 50 درصد افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، یک پکیج فیبر کربن هم برای GT500 قابل سفارش خواهد بود که ویژگی‌هایی مثل رینگ‌های فیبر کربنی و بال بزرگ‌تر عقب را به همراه دارد که در سرعت 290 کیلومتر بر ساعت 227 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. به لطف همهٔ این ویژگی‌ها، به‌احتمال‌زیاد موستانگ شلبی GT500 مدل 2020 ستارهٔ جدید مسابقات درگ خواهد بود و آتش‌هایی که توسط چلنجر دیمن به پا شده را مهار خواهد کرد. این ماسل کار نیرومند آمریکایی از همین تابستان به بازار عرضه خواهد شد اما فورد هنوز در رابطه با قیمت آن حرفی نزده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان