با حضور دین پرست و خاتسیف؛

تفاهمنامه نشست همکاری‌های استانی ومنطقه‌ای ایران و روسیه امضا شد

تفاهمنامه سومین نشست همکاری‌های استانی و منطقه‌ای ایران و روسیه در حضور اردکانیان وزیر نیروی ایران و نواک وزیر انرژی روسیه به امضا رسید.

تفاهمنامه نشست همکاری‌های استانی ومنطقه‌ای ایران و روسیه امضا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهمنامه سومین نشست همکاری‌های استانی و منطقه‌ای ایران و روسیه از سوی دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و رئیس ایرانی کارگروه همکاری‌های استانی و منطقه‌ای دو کشور و خاتسیف معاون وزیر فدراسیون روسیه در امور قفقاز شمالی و رئیس روسی کارگروه، در حضور اردکانیان وزیر نیرو ایران و نواک وزیر انرژی روسیه به امضا رسید.

این سند در ٢٩ بند است که در چهار بخش همکاری‌های " بازرگانی و سرمایه گذاری"، " گردشگری، سلامت و فرهنگی"، " ترانزیت و حمل و نقل"و " سایر بخش‌ها" تنظیم شده است.

در این سند به منظور سهولت و تسریع در رسیدن به اهداف مورد نظر، تصریح شده است که در گام نخست، تعداد ١٤ استان از جمهوری اسلامی ایران و ٣٤ استان، جمهوری و شهرهای متتخب روسیه از جمله موسکو و سن پطرزبورگ از فدراسیون روسیه (باذکر نام)، تمایل خود را در رابطه با تسهیل مبادلات تجاری و تحکیم روابط منطقه‌ای و استانی اعلام کرده اند.

از دیگر توافقات به عمل آمده و موارد مورد تاکید در بخش بازرگانی و سرمایه گذاری یادداشت تفاهم سومین نشست همکاری‌های استانی و منطقه‌ای دو کشور می‌توان به فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری در دو کشور، سرعت بخشیدن در انجام تشریفات گمرکی، ایجاد شعبات بانکی و تسهیل در مبادلات پولی، صادارت و ارسال محصولات کشاورزی از استان‌های ایران به مناطق روسیه، صدور خدمات فنی- مهندسی از ایران به روسیه، تسهیل در روند صدور روادید برای تجار و فعالین اقتصادی دو کشور، ایجاد مراکز بازرگانی عمده فروشی در مناطق روسیه، برگزاری منظم نمایشگاه‌های تخصصی بازرگانی، از جمله نمایشگاه‌های صنایع دستی است.

در بخش ترانزیت و حمل نقل نیز، بر پشتیبانی منظم طرفین از فعالیت‌های کشتیرانی، ایجاد مناطق تجاری و لجستیکی در استان‌های قفقاز شمالی و شهر آستراخان، ایجاد مراکز لجستیک در بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه و نهایتاً فعال کردن ارتباط هوایی در مسیر تهران - مسکو تاکید شده است.

همچنین افزایش همکاری‌ها در زمینه گردشگری، توسعه گردشگری سلامت و گسترش همکاری در سطح دانشگاه‌های دو کشور، از جمله تبادل استاد و دانشجو، از جمله مواری است که در بخش گردشگری، سلامت و فرهنگی سند، مورد تاکید قرار گرفته است.

گفتنی است؛ دو طرف توافق کردند که چهارمین دور نشست کارگروه همکاری‌های استانی و منطقه‌ای دو کشور، سال آینده در روسیه برگزار شود و در این مدت نمایندگان منتخب دو وزارتخانه، نسبت به پیگیری لازم به منظور اجرای مصوبات اقدام خواهند کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان