وزیر صنعت از بازارچه مرزی کیله سردشت بازدید کرد

مهاباد- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت بعدازظهر امروز /پنجشنبه/ در جریان سفر یکروزه خود به آذربایجان غربی از بازارچه مرزی کیله سردشت بازدید کرد.

وزیر صنعت از بازارچه مرزی کیله سردشت بازدید کرد

رضا رحمانی را در این سفر استاندار آذربایجان غربی، معاون اقتصادی استاندار، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس و شماری از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان همراهی می‌کنند.

وی در بازدید از این مرز و بازارچه آن ضمن بررسی روند صادرات و مبادلات مرزی با شمال عراق اظهار داشت: این محل عبری برای عرضه کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی و فرصتی برای رونق اقتصادی سردشت و آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

وی در ادامه از بخش‌های مختلف این بازارچه از جمله محل خروج کالاهای صادراتی، محوطه سازی، گمرک محوطه بارگیری و زیرساخت‌های در دست احداث آن بازدید کرد.

رحمانی همچنین قرار است در جلسه‌ای با حضور شماری از فعالان اقتصادی منطقه، برخی مشکلات موجود در زمینه مبادلات کالا را در این پایانه مرزی مورد بررسی قرار دهد و از نزدیک در جریان روند فعالیت اقتصادی و مسائل و مشکلات مرز کیله سردشت قرار گیرد.

گمرک مرزی کیله سردشت از سال 1382 و ابتدا با عنوان گمرک بازارچه مرزی فعالیت خود را آغاز کرد و با داشتن فاصله 20 کیلومتری به شهر قلعه دیزه اولین شهر شمال عراق نزدیکترین گمرک با کشور عراق به شمار می‌رود.
هم اکنون در بازارچه مرزی کیله 15 غرفه زیر نظر فرمانداری سردشت در حال فعالیت است و همین خرده فروشی‌ها به صورت خرده فروشی‌ها به صادرات بیش از سه میلیون دلار کالاهای مجاز اقدام می‌کند.
شهرستان مرزی سردشت که در جنوب آذربایجان غربی و در مرز عراق واقع شده و دارای دو بازارچه مصوب «کیله» و «اشکان» است.

گمرک مرز کیله سردشت هم اکنون متصل به سامانه جامع امور گمرکی کشور است؛ در این سامانه صادرکنندگان دیگر نیازی به مراجعه حضوری ندارند و می‌توانند از طریق اینترنت امور صادراتی خود را انجام دهند.
پایین بودن هزینه حمل و نقل، ترافیک روان کامیون‌ها و نزدیکی کیله به شهرهای بزرگ شمال عراق در مقایسه با سایر گمرکات از جمله مزیت‌های این مرز و استقبال فعالان اقتصادی برای امر صادرات از آن است.

بازدید از مرز تمرچین پیرانشهر دیگر برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در این سفر خواهد بود؛ پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی و در 12 کیلومتری پیرانشهر قرار دارد و یکی از مرزهای فعال در حوزه ترازیت کالا در غرب کشور به شمار می‌رود که بعد از گمرک بازرگان که در شهرستان ماکو قرار دارد به عنوان فعال‌ترین و با اهمیت‌ترین مرز کشور شناخته می‌شود.

رحمانی در جریان این سفر، ضمن بازدید از واحدها و طرح‌های صنعتی شهرستان پیرانشهر، در جلسه‌ای با فعالان اقتصادی این شهرستان در فرمانداری پیرانشهر شرکت می‌کند تا پای صحبت این فعالان اقتصادی بنشیند و از نزدیک در جریان مهمترین مسائل و مشکلات آنان قرار بگیرد.

7562/6185/3072

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان