جزئیات تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران به روایت ظریف / سوابق همه پهپادهای متجاوز

او همچنین در توییت دیگری درباره جزئیات این اقدام که در حریم هوایی ایران رخ داده نوشت: «در ساعت ۰۰:۱۴ پهپاد ایالات متحده از امارات متحده‌ی عربی به حالت مخفی بلند شد و حریم هوایی ایران را نقض کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر پنچشنبه در صفحه خود در توییتر خود به تعرض یک فروند پهپاد متجاوز آمریکایی به فضای سرزمینی ایران واکنش نشان داد و ضمن اعلام شکایت ایران از آمریکا به سازمان ملل، مختصات هدف قرار دادن و سقوط پهپاد گلوبال هاوک را منتشر کرد.

به گزارش «تابناک»، وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «ایالات متحده علیه ایران تروریسم اقتصادی به راه انداخته، علیه ما اقدامات پنهانی انجام داده و اکنون به قلمرو ما دست‌درازی کرده است. ما به دنبال جنگ نیستیم ولی غیورانه از آسمان، زمین و آب‌های خود دفاع خواهیم کرد. ما این تجاوزگری جدید را به ملل متحد خواهیم برد و نشان خواهیم داد که ایالات متحده درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید.»

دکتر ظریف با ارسال این دو تصویر در توییتر نوشت:

او همچنین در توییت دیگری درباره جزئیات این اقدام که در حریم هوایی ایران رخ داده نوشت: «در ساعت 00:14 پهپاد ایالات متحده از امارات متحده‌ی عربی به حالت مخفی بلند شد و حریم هوایی ایران را نقض کرد. در ساعت 04:45 در مختصات 25°59'43"شمالی 57°02'25"شرقی و در نزدیکی کوه مبارک مورد هدف قرارداده‌ شد. ما قطعات پهپاد نظامی ایالات متحده را در آب‌های سرزمینی خودمان -جایی که به آن شلیک کردیم- جمع‌آوری کردیم.»

پهپاد گلوبال هاوک بزرگ‌ترین پهپاد جهان و یکی از مدرن‌ترین پهپادهای فعال در ارتش آمریکا محسوب می‌شود و ریسک آمریکا برای استفاده از آن جهت جاسوسی از حریم هوایی ایران جای تامل دارد. این پهپاد قدرت تجسس هوایی و ثبت تصاویری باکیفیت و همچنین شنود در شعاعی بیش از 500 کیلومتر را دارد و ایران برای جلوگیری از شناسایی خطوط دفاعی‌اش در این مقطع حساس، گزینه‌ای جز هدف قرار دادن این پهپاد و سایر هواپیمای جاسوسی و شناسایی ندارد.

آمریکا در ابتدا ادعا کرد اساساً امروز پهپاد نورثروپ گرومن آر کیو-4 گلوبال هاوک پروازی نداشته و پهپاد ساقط شده، نورثروپ گرومن ام‌کیو-4سی تریتون است اما ساعاتی پیش، منابع دولتی تایید کردند پهپاد متجاوز به حریم هوایی ایران که هدف موشک‌های پدافند هوایی ایران قرار گرفتند، همان پهپاد گلوبال هاوک است. ترامپ پاسخ مبهمی به این اقدام دفاعی ایران داده و در عین حال، دیگر طرف‌های بین‌المللی از جمله روسیه نسبت به تبعات گسترده جنگ افزاری آمریکا هشدار داده‌اند.

این نخستین تجاوز هوایی آمریکا نیست که با پاسخ ایران همراه شد اما نخستین تنش در این سطح در دوره ترامپ است. پیش از این در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و در تاریخ یکشنبه 13 آذر 1390، پهپاد مدل آر-کیو 170 آمریکا پس از تجاوز 225 کیلومتری به حریم هوایی ایران، در شرق ایران با کمترین خسارت ممکن سرنگون شد و حتی پهپادهایی بر اساس مدل سرنگون شده ساخته شد.

یک سال بعد و در چهاردهم آذر ماه سال 1391 یک فروند پهپاد آمریکا به‌نام «اسکن ایگل / ScanEagle» تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. این پهپاد که با هدف شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات در حال گشت‌زنی در منطقه عمومی خلیج فارس بود، به‌محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران در تور یگان‌های پدافندی و سامانه‌های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و به‌ غنیمت گرفته شد.

همچنین ایران، موفق به ساقط کردن یک فروند پهپاد ام کیو-1 پرداتور و یک فروند پهپاد آرکیو 7 یا همان شادو 200 شد که قصد جاسوسی از حریم هوایی ایران را داشتند؛ شکارهایی که تاریخ دقیق آن اعلام نشدند. از این منظر، هدف قرار دادن پهپاد گلوبال هاوک تنها از این منظر اتفاق تازه‌ای است که اکنون ایران مهم‌ترین پهپاد دارای بلندترین برد را در حریم هوایی خود ساقط کرده و توان پهپادی آمریکا را به شکل جدی به چالش کشیده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان