رشد قیمت ارز بیشتر خواهد بود یا طلا؟

پیش از شروع هفته گذشته، کارنامه بازارها بدین شکل بود: شاخص بورس مثبت ۲٫۸ درصد، طلای ۱۸ عیار مثبت ۱٫۴ درصد، سکه امامی مثبت ۰٫۳ درصد و بازار ارز منفی ۱٫۴ درصد. اما در پیش‌بینی شروع هفته تجارت‌نیوز احتمال برگشت روند ارز و افزایش امید طلایی‌ها مورد اشاره قرار گرفته بود. دو اتفاقی که در هفته اخیر رخ داد.

در هفته اخیر شاخص بورس روند مثبت خود را ادامه داد و بازدهی ۰٫۶ درصدی را ثبت کرد. طلای ۱۸ عیار با بازدهی ۴٫۴ درصدی بیشتری بازدهی مثبت هفتگی را کسب کرد. سکه امامی هم روند طلا را در پیش گرفت و ۲٫۳ درصد بازدهی داشت. در واقع شدت بازدهی طلا افزایش یافت. در همین حال دلار بعد از مدت‌ها روند مثبتی در پیش گرفت و ۲٫۹ درصد بازدهی مثبت را ثبت کرد.

در هفته گذشته طلا بیشترین بازدهی را داشته است.

اما با این روند در هفته پیش‌رو بازارها چه خواهند شد؟

برای پیش‌بینی وضعیت بازدهی بازارها در هفته جاری باید به عواملی که احتمال اثرگذاری بیشتری دارند پرداخته شود. در روزهای اخیر اخبار مربوط به تنش‌های سیاسی ایران و آمریکا افزایش یافته و با توجه به سخنان قبلی رئیس کل بانک مرکزیمبنی بر اثرگذاری اخبار سیاسی نمی‌توان تاثیر این اخبار اخیر بر بازارها را نادیده گرفت.

۱۸ اردیبهشت ماه امسال عبدالناصر همتی گفته بود: جوی که در بازار ارز چند هفته اخیر اتفاق افتاده حاصل تنش‌های سیاسی است و من فاکتور و عامل اقتصادی در آن نمی‌بینم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرده بود: همیشه گفته‌ام که فاکتورها و عوامل اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده و توصیه کرده‌ام که کسی در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکند، چون تصمیمات اقتصادی نرخ دلار را بالا نمی‌برد. امیدواریم اتفاقاتی که تحت عنوان آثار روانی سیاسی در بازار گفته می‌شود به حداقل برسد. مردم با احتساب متغیرهای سیاسی وارد این بازار نشوند.

۲۱ خرداد ماه امسال هم همتی در اینستاگرام خود نوشت: بارها تاکید کرده ام که عوامل سیاسی و بین‌المللی در شرایط تحریمی در نوسانات بازار ارز بی‌تاثیر نیست. اخبار به ظاهر مثبت و منفی هر کدام به سهم خود تا حدودی می‌توانند بازار ارز را متاثر سازند.

با این گفته‌ها به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو بازار ارز به اخبار روزهای اخیر واکنش نشان دهد و روند مثبت بودن آن حتی از هفته قبل که این اخبار وجود نداشت بیشتر شود.

سیگنال‌های سیاسی به بازارها

سخنان همتی نشان می‌دهد که نگرانی‌ها فعالان بازار و کارشناسان اقتصادی درباره روند دلار در هفته جاری بی‌دلیل نیست. سقوط پهباد آمریکا توسط ایران، گفتگوی تلفنی ترامپ با ولیعهد عربستان سعودی درباره ایران، درخواست آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل برای برگزاری جلسه غیرعلنی درباره ایران، اعلام آماده‌باش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه به مدت ۷۲ ساعت از یک سو و انتشار اخبار دیگری مانند مصاحبه رئیس جمهور آمریکا با NBC که در آن عنوان کرده حاضر است بدون پیش‌شرط با ایران وارد مذاکره شود و همچنین صحبت‌های ترامپ با تایم مبنی بر این که «می‌خواهم از خاورمیانه بیرون بیایم، اصلا نباید آنجا می‌بودیم» نشان می‌دهد که همزمان اخبار مثبت و منفی سیاسی در جو حاکم وجود دارد.

با این حال با توجه به انعکاس بیشتر اخبار منفی به نظر می‌رسد اثرگذاری آنها بر بازارها بیشتر از اخبار مثبت باشد. از میان بازارهای داخلی بازار سهام احتمالا نسبت به این اخبار عقب‌نشینی‌ای داشته باشد و بازار ارز و طلا احتمالا روند صعودی به خود بگیرند.

سیگنال‌های اقتصادی به بازارها

اما مهمتر از اخبار سیاسی، باید دید چه پیش‌نشانگرهای اقتصادی درباره بازارهای مالی ایران طی هفته جاری وجود دارد. در بازارهای جهانی که روز جمعه اعلام شد ساقط شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران، افزایش بیش از شش درصدی قیمت نفت در معاملات را به همراه داشت. واکنش مشابه نشان دادن بازار جهانی طلا نیز قابل پیش‌بینی است. اتفاقی که احتمالا بتواند بر بازار داخلی طلا نیز اثر بگذارد. بدین ترتیب تا اینجا به نظر می‌رسد عوامل سیاسی و اقتصادی می‌توانند موجب افزایش نگرانی‌ها در بازار سهام، طلا و دلار شوند که در اولی کاهش شاخص و در دومی و سومی افزایش قیمت‌ها را به همراه داشته باشند.

علاوه بر اخبار مورد اشاره سخنان اخیر سخنگوی دولت مبنی بر تداوم دلار ۴۲۰۰ تومانی و تغییر نکردن سیاست‌های ارزیدولت و به تبع از آن احتمالا کم‌رنگ‌تر شدن سناریوی ارز تک نرخی و همچنین اعلام افزوده شدن تحریم‌های بیشتر ایران توسط آمریکا هم در راستای همان سناریوی مورد اشاره درباره بازارهاست.

با این حال در هفته جاری قرار است بازار متشکل ارزی به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کند، از سوی دیگر قرار است کمیسیون مشترک برجام در هفته جاری (جمعه هفتم تیر) تشکیل شود و همچنین FATF بار دیگر تعلیق اقدامات تنبیهی علیه ایران را تمدید کرده است. در عین حال FATF به دلیل تصویب نشدن دو لایحه که در مجمع تشخیص مصلحت مانده، خواستار تشدید نظارت کشورهای جهان بر موسسات مالی ایران شده است. خبر دیگری که به این دسته از اخبار با اثرگذاری احتمالا مثبت بر بازارهای ایران می‌توان اضافه کرد اعلام موضع روسیه است که معاون وزیر خارجه این کشور از آمادگی روسیه برای کمک به ایران در زمینه صادرات نفت خبر داده است.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در پست جدید اینستاگرام خود درباره تامین کسری بودجه دولت توضیحاتی داده که به نظر می‌رسد بیشتر هدف او اطمینان خاطر دادن از این حیث بوده که دولت به دنبال گرانی دلار برای کسری بودجه خود نیست.

در بازار سهام نیز طی هفته جاری قرار است عرضه اولیه جدیدی با نام سیمرغ انجام شود. اتفاقی که مانند بازار ارز نشان می‌دهد با وجود افزایش نااطمینانی‌ها در بازارها اما سیاست‌گذار به دنبال آن است که سیگنال‌های حمایت‌گرایانه بدهد. اما آیا این رفتارهای حمایتی نه‌چندان گسترده می‌تواند روند قابل پیش‌بینی کندتر شدن شاخص بازار سهام و تندتر شدن روند قیمت‌ها در بازار طلا و ارز را بگیرد؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان