طرز تهیه شیرینی ساق عروس خوشمزه و خوش طعم با دو روش متفاوت

شیرینی ساق عروس از جمله شیرینی های مجلسی خوشمزه و محبوب ایرانی می باشد که از روش پخت آسانی برخوردار است، در ادامه با طرز تهیه شیرینی ساق عروس همراه ما باشید.

طرز تهیه شیرینی ساق عروس خوشمزه و خوش طعم با دو روش متفاوت

در این مطلب قصد داریم، طرز تهیه شیرینی ساق عروس که استفاده از آن برای ایام نوروز و نیز مناسبتهایی مثل جشن تولد بسیار پر طرفدار می باشد را معرفی نماییم، شما عزیزان می توانید بعد از آشنایی با روش یادگیری این نوع شیرینی، آن را به راحتی در منزل تهیه کرده و لذت ببرید.

شیرینی ساق عروس یک نوع شیرینی سنتی ایرانی می باشد که به عنوان شیرینی مجلسی و خوشمزه از محبوبیت زیادی برخوردار است، ضمن اینکه در عید نوروز نیز به همراه شیرینی های دیگر سرو می شود. در مطالب قبلی با طرز تهیه شیرینی مشهدی، طرز تهیه شیرینی نارگیلی و طرز تهیه شیرینی دانمارکی آشنا شدید، اکنون در اینجا می توانید روش تهیه شیرینی ساق عروس را فرا بگیرید.

مواد مورد نیاز

  • آرد شیرینی پزی : یک کیلو
  • کره محلی یا روغن جامد و یا هر دو : 500 گرم
  • پودر قند : 6 قاشق غذاخوری سر پر
  • وانیل : یک قاشق چای خوری
  • پودر هل : نصف قاشق چای خوری
  • گردو نگینی ریز شده : به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی ساق عروس

طرز تهیه شیرینی ساق عروس با طعم عالی و خوشمزه

در اولین مرحله از روش تهیه شیرینی ساق عروس ، کره و روغن را به وسیله هم زن، کمی هم بزنید تا باز شود، سپس پودر قند را اضافه کرده و تا جایی که مواد خوب با هم مخلوط شوند، شروع به هم زدن می نماییم. حال هم زن را خاموش کرده، وانیل و هل را اضافه می کنیم. نصف آرد الک کرده شده را اضافه می کنیم و به وسیله لیسک هم می زنیم و بقیه آرد را نیز کم کم اضافه می کنیم، این کار را تا جایی که خمیر بدست آمده به دست نچسبد، ادامه می دهیم. اکنون خمیر را در داخل نایلون فریز پهن کرده و به مدت دو ساعت در داخل یخچال استراحت می دهیم.

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی ساق عروس ، خمیر را از یخچال بیرون آورده و به صورت توپک های کوچکی از آن جدا کرده و با دست پهن نمایید تا به شکل دایره ای کوچک در آید (توجه داشته باشید که آن را زیاد ورز ندهید، زیرا موجب خشک شدن شیرینی شما می شود). سپس در قسمت وسط خمیر، گردو گذاشته و خمیر را به صورت بیضی شکل و یا به شکل اشک، دور گردو پیچیده و در داخل سینی فر بگذارید. حال سینی را به مدت 15 تا 20 دقیقه درون فر که قبلا در دمای 170 درجه سانتی گراد تنظیم کرده اید، گذاشته و منتظر بمانید تا آماده شود. سپس، بعد از پخته شدن شیرینی ها، آنها را دورن پودر قند بغلتانید.

دستور پخت شیرینی ساق عروس

روش پخت شیرینی ساق عروس بدون فر

در صورت نداشتن فر می توانید، با قرار دادن یک سه پایه درون قابلمه و قرار دادن قالب شیرینی بر روی آن، به مدت 15 دقیقه قابلمه را بر روی حرارت بگذارید و در حالی که بر روی آن دم کنی قرار داده اید، اجازه دهید تا گرم شود.

در مرحله بعد، شیرینی ها را بر روی کاغذ بچینید و آن را به همراه کاغذ با دقت و به آرامی درون قابلمه قرار دهید و سریع در قابلمه را ببندید. حال به مدت 45 دقیقه و یا حتی کمی بیشتر زمان دهید تا شیرینی به طور کامل پخته شود، به طوری که وقتی به آن دست می زنید، حالت نرمی نداشته و زیرش کمی طلایی رنگ شود، همچنین وسط آن نیز کاملا پخته شده باشد. سپس شیرینی های پخته شده را دورن پودر قند بغلتانید. اکنون شیرینی ساق عروس آماده شده و شما می توانید در مراسم های خصوصی خود استفاده کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

روش تهیه شیرینی ساق عروس

روش دوم برای تهیه شیرینی ساق عروس

تهیه این روش از شیرینی ساق عروس نیز بدون فر و آسان بوده و علاوه بر مواد قبلی مورد نیاز در تهیه آن در این روش، از شیر و زرده تخم مرغ نیز استفاده می شود و آن را در روغن سرخ می کنند، در ادامه مواد مورد نیاز و روش پخت این نوع شیرینی مجلسی خوشمزه را آموزش می دهیم.

مواد مورد نیاز

  • آرد : 2 پیمانه
  • شیر ولرم : نصف پیمانه
  • زرده تخم مرغ : 2 عدد
  • پودر قند : یک قاشق چای خوری
  • روغن مایع : 1/4 پیمانه
  • نمک : 1/8 قاشق چای خوری
  • وانیل : 1/4 قاشق چای خوری
  • روغن برای سرخ کردن شیرینی : به مقدار لازم
  • پودر گردو : نصف پیمانه
  • پودر قند : نصف پیمانه
  • پودر پسته : 2 قاشق غذا خوری
  • گلاب : 1/4 پیمانه
  • پودر هل : یک قاشق چای خوری

دستور تهیه شیرینی ساق عروس مجلسی

در این روش از طرز تهیه شیرینی ساق عروس ، تخم مرغ ها را شکسته و زرده آن را جدا نمایید، سپس روغن مایع و وانیل را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. در مرحله بعدی، شیر را اضافه کرده و بعد روغن مایع و وانیل را بریزید و هم بزنید.

آرد را به همراه یک قاشق چای خوری پودر قند به آرامی به مخلوط قبلی اضافه کنید تا خمیر درست شود، اکنون خمیر را ورز دهید تا آرد به طور کامل با مواد ترکیب شود. بر روی کاسه را با یک پارچه تمیز و مرطوب بپوشانید و به مدت 2 ساعت در دمای محیط قرار دهید تا استراحت کند.

طرز پخت شیرینی ساق عروس

اکنون یک لایه نازک از خمیر را جدا کرده و سپس به دور یک فلز مخصوص شیرینی ساق عروس و یا چوب بپیچانید. توجه داشته باشید که هر شیرینی به اندازه سه حبه قند طول داشته باشد.
سپس شیرینی ها را به همراه چوب میانی شان در داخل مخلوط پودر قند و پودر هل بغلتانید. درون یک ماهی تابه را کمی روغن بریزید و بر روی حرارت قرار داده و سپس شیرینی ها را درون آن سرخ کنید.
روش تهیه شیرینی خوشمزه ساق عروس

اکنون بعد از سرخ شدن کامل شیرینی ها، می توانید چوب آن ها را با یک چرخاندن و فشار ملایم خارج نمایید. در مرحله آخر، پودر گردو ها را به همراه پودر قند و گلاب مخلوط کرده و به وسیله یک قیف یک بار مصرف، در میانه شیرینی ها بریزید و بعد قسمت سر و ته شیرینی را به عسل آغشته کرده و آن را در کاسه محتوی پودر پسته و پودر گردو فرو برید. اکنون شیرینی ساق عروس آماده شده و امیدواریم بعد از یادگیری، تهیه آن را در منزل تجربه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

آموزش شیرینی ساق عروس

شما دوستان عزیز علاقمند به آشپزی و تهیه شیرینی های مختلف، همواره می توانید با مراجعه به قسمت شیرینی و کیک، از دستور تهیه انواع شیرینی های خوشمزه معرفی شده در مطالب قبلی مجله آرگا دیدن نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان