اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC ۳۰۰ کوپه فیس‌لیفت

قبلاً به نظر می‌رسید کلاس شاسی بلندهای کوپه طیف خریداران محدودی دارد اما این کلاس هم‌اکنون از نظر تعداد رقبا و محبوبیت رشد کرده است. مرسدس جزو اولین خودروسازانی بوده که در این کلاس حضور داشته و نسخه‌های سقف خمیده‌ی GLE را عرضه کرده است. دومین مدل از این خانواده هم‌اکنون به‌روزرسانی‌های مناسبی داشته و ما هم آن را بررسی کرده‌ایم.

اولین تجربه رانندگی با مرسدس GLC 300 کوپه فیس‌لیفت

قبلاً به نظر می‌رسید کلاس شاسی بلندهای کوپه طیف خریداران محدودی دارد اما این کلاس هم‌اکنون از نظر تعداد رقبا و محبوبیت رشد کرده است. مرسدس جزو اولین خودروسازانی بوده که در این کلاس حضور داشته و نسخه‌های سقف خمیده‌ی GLE را عرضه کرده است. دومین مدل از این خانواده هم‌اکنون به‌روزرسانی‌های مناسبی داشته و ما هم آن را بررسی کرده‌ایم.


با مرسدس GLC کوپه‌ی تازه‌نفس‌تر آشنا شوید. این خودرو که رقیب ب‌ام‌و X4 محسوب می‌شود هم‌زمان با دیگر اعضای خانواده‌ی GLC به‌روز شده و تغییرات آن شامل مواردی همچون بهبود طراحی، پیشرانه‌ها و تکنولوژی‌های سیستم اطلاعات سرگرمی می‌باشد.


همانند مدل چهار درب سنتی GLC، مدل کوپه نیز در نسخه‌های 220 d و 300 d عرضه می‌شود که هر دو دارای پیشرانه‌های 2 لیتری دیزلی هستند. مدل بنزینی 300 که در این تست حضور دارد از اواخر سال جاری وارد بازار بریتانیا خواهد شد و نیروی خود را از پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری جدیدی خواهد گرفت. این موضوع برای مرسدس مهم و خوب است چراکه ب‌ام‌و تنها در مدل‌های پرقدرت X4 M40i و X4 M از پیشرانه‌های بنزینی استفاده کرده است.


این پیشرانه‌ی جدید به تکنولوژی هیبریدی ملایم مجهز است. سیستم یاد شده که با نام EQ بوست شناخته می‌شود از یک سیستم الکتریکی 48 ولتی و استارتر/آلترناتور تشکیل شده است. این سیستم به کاهش فشار روی پیشرانه کمک کرده و آن را به دو طریق انجام می‌دهد. اولین راه ریکاوری انرژی در زمان کاهش سرعت است که دوباره در زمان شتاب گیری مجدد بکار خواهد آمد تا تأخیر پاسخ به حداقل برسد. دومین راه نیز از طریق خاموش کردن پیشرانه برای کاهش مصرف سوخت است.


از دیگر تکنولوژی‌های کاهش مصرف سوخت این خودرو می‌توان به توربوشارژ توئین اسکرول و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ جدیدی است که این یکی باعث می‌شود اگزوز و فیلتر ذرات داخل آن سریع‌تر به دمای مناسب رسیده و کار کنند. نتیجه‌ی این تغییرات رسیدن به مصرف سوخت 7.4 لیتری در هر صد کیلومتر است.


این سیستم هیبریدی ملایم در عمل بسیار خوب کار می‌کند. به سختی می‌توان خاموش و روشن شدن پیشرانه را تشخیص داد و این کار هم با اندک فشار روی پدال گاز انجام می‌شود.


اما به غیر از این سیستم شاهد نقاط قوت و ضعف خاص پیشرانه هستیم. این پیشرانه در زمان تحت‌فشار قرار گرفتن صدای جذابی نداشته و اگرچه پرفورمنس آن مناسب است اما خب سریع‌تر از نسخه‌ی 300 d نیست. پیشرانه‌ی دیزلی مرسدس 130 نیوتون متر گشتاور بیشتری داشته که این امر باعث می‌شود GLC کوپه در سفرهای روزانه سرزنده‌تر احساس شود و در زمان مسافرت با ظرفیت کامل نیز پیشرانه‌ی دیزلی عملکرد بهتری خواهد داشت. البته گیربکس 9 سرعته این خودرو در رانندگی روزمره بسیار نرم عمل می‌کند.


کلیت سواری خودرو نسبت به قبل تغییری نداشته است. در مدل‌های فول که از سیستم تعلیق بادی استفاده شده شاهد سواری ریلکس و نرمی هستیم که نسبت به تنظیمات فنری X4 کاملاً نرم‌تر نشان می‌دهد؛ اما خب ب‌ام‌و تیزتر احساس شده و سریع‌تر و بهتر از مرسدس پیچ‌ها را طی می‌کند. مرسدس در پیچ‌ها تکان‌های بیشتری نسبت به X4 داشته و کمی عصبی‌تر نشان می‌دهد.


بنابراین لفظ کوپه‌ی GLC خیلی خود را نشان نمی‌دهد و این هم با بدی‌هایی همراه است. خط سقف خمیده‌ی خودرو باعث کاهش فضای سر شده و فضای بار هم 80 لیتر کمتر از GLC استاندارد می‌باشد. فضای بار 500 لیتری این شاسی‌بلند در چنین کلاس خودرویی خیلی احساس‌برانگیز نیست.


کابین از نظر راننده تغییرات زیادی نداشته اما از تکنولوژی حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. تمامی مدل‌های GLC کوپه دارای سیستم اطلاعات سرگرمی MBUX مرسدس هستند که از صفحه‌نمایش 10.25 اینچی بالای داشبورد تشکیل شده است.


با انتخاب پکیج سفارشی پریمیوم شاهد جایگزینی پشت آمپرهای دیجیتالی 12.3 اینچی بجای نمونه‌های آنالوگ خواهید بود. گرافیک این صفحات نمایش خوب و تیز بوده و راننده نیز می‌تواند به دلخواه خود اطلاعات گوناگون را تماشا کند.


قیمت این شاسی‌بلند کوپه از 44045 پوند آغاز می‌شود که 2875 پوند بیشتر از نسخه استاندارد GLC می‌باشد. مدل کوپه تنها با تریم AMG Line عرضه می‌شود اما دارای سه پکیج سفارشی پریمیوم، پریمیوم پلاس و اولتیمیت می‌باشد. این خودرو به‌صورت استاندارد از رینگ‌های 19 اینچی، سیستم تعلیق اسپورت با دامپرهای تطبیقی و صندلی‌هایی چرمی سود می‌برد.


پکیج پریمیوم 3500 پوندی شامل تجهیزاتی همچون رینگ‌های 20 اینچی، چراغ‌های جلوی LED، صندلی‌های چرمی و صفحه‌نمایش دوم پشت آمپرها می‌باشد. در پکیج پریمیوم پلاس نیز سیستم صوتی برمستر، سانروف پانورامیک، ورود و استارت بدون کلید و… اضافه می‌شود و نهایتاً در پکیج اولتیمیت سیستم تعلیق بادی نصب خواهد شد. این دو پکیج آخری به ترتیب 9625 و 4 هزار پوند قیمت دارند.


اگرچه قیمت این خودرو در بریتانیا فعلاً مشخص نشده اما قیمت آن در آلمان حدود 2 هزار یورو بیشتر از نسخه‌ی دیزلی GLC 300d می‌باشد. این اختلاف قیمتی گزاف برای یک شاسی‌بلند 4 سیلندر است.


مرسدس GLC کوپه فیس لیفت تازه‌نفس دارای تمامی ویژگی‌های خوب یک شاسی‌بلند استاندارد بوده و همچنان خط سقف خمیده‌ی خود را حفظ کرده است. اینکه ظاهر اسپورت تر این خودرو ارزش پرداخت حدود 3 هزار پوند بیشتر نسبت به مدل استاندارد را دارد یا خیر جای بحث داشته اما انتخاب بین مدل‌های دیزلی و بنزینی این خودرو را می‌توان راحت‌تر انجام داد. تکنولوژی هیبریدی ملایم به خوبی کار می‌کند اما مدل 300 d در کل هماهنگی بهتری با GLC دارد. ما همچنین انتخاب مدل اولتیمیت را توصیه نمی‌کنیم چراکه خرید یک شاسی‌بلند 4 سیلندر با قیمت 60 هزار پوند منطقی به نظر نمی‌رسد.

مشخصات مرسدس بنز GLC 300 4Matic کوپه AMG Line اولتیمیت

  • قیمت: 59 هزار پوند (تخمینی)
  • پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 254 اسب بخار/370 نیوتون متر
  • گیربکس: 9 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6.2 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 240 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان