برداشت گندم در آذربایجان غربی آغاز شد

ارومیه- ایرنا- مدیر زراعت سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه برداشت گندم توسط زارعان استان آغاز شده، گفت: طبق بررسی ها میزان تولید این محصول استراتژیک طی سال زراعی جاری در این استان مطلوب است.

برداشت گندم در آذربایجان غربی آغاز شد

علی عیدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بارندگی‌های مناسب، پیش بینی می‌شود گندم تولیدی در استان از 550 هزار تن سال گذشته به بیش از 700 هزار تن افزایش یابد.

وی با بیان اینکه میزان مصرف سموم نیز در گندم‌های تولیدی آذربایجان غربی بسیار اندک بوده و حداقل کود و سم برای تولید این محصول به کار گرفته شده است، گفت: در این منطقه ارقامی مانند سرداری، آذری و باران در کشت گندم دیم و ارقامی مانند زرین، پیشگام و میهن در کشت گندم آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه همه کمباین‌های بومی و مهاجر نیز آماده برداشت این محصول است، گفت: 985 کمباین بومی، 170 کمباین مهاجر و 2 هزار و 830 دستگاه دروگر آماده به کار جهت برداشت به موقع مزارع گندم از هم اکنون آماده شده است.

وی افزود: 64 مرکز خرید دولتی استاندارد برای خرید تضمینی گندم در استان فعال است و امکان افزایش این مراکز تا آغاز فصل خرید وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ناظرانی برای جلوگیری از افزایش ضایعات بر فعالیت کمباین‌ها گمارده شده، اظهار داشت: در استان 980 هزار تن فضای ذخیره سازی تأمین شده و بر اساس مصوبه هیأت دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال جاری 17 هزار ریال تعیین و ابلاغ شده است.
آذربایجان غربی یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت دارد که 700 هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی رفته است؛ از این 700 هزار هکتار نیز 120 تا 160 هزار هکتار باغ و حدود 375 هزار هکتار گندمزار می‌باشد و مابقی به کشت سایر محصولات آبی و دیم اختصاص دارد.
پیش بینی می‌شود امسال 700 هزار تن گندم از سطح 375 هزار هکتار از گندمزارهای آذربایجان غربی برداشت شود.

7125/‏3072

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان