با این کتاب، کودک به ادبیات کهن علاقمند می­‌شود

با این کتاب، کودک به ادبیات کهن علاقمند می­‌شود

 کتاب روزی که موش کوچولو به دنیا آمد

  • نویسنده : مژگان کلهر
  • تصویرگران : افروز قلیزاده ، آرزو قلیزاده
  • انتشارات فنی ایران، 1397
  • قیمت نسخه کاغذی : 10000تومان
  • مخاطب : کودکان 4 تا 7 ساله

چون موش کوچولو جثه‌­اش از همه خواهران و برادرانش کوچکتر است؛ آنها نه با او بازی میکنند و نه او را جدی می­گیرند. برای همین هم موش کوچولوی تنها، وقتش را با کتاب خواندن می­گذراند و سعی می­کند از کتاب­ها بیاموزد. به همین دلیل وقتی بچه­ موشها روزی در جنگل و زیر باران گرفتار می­‌شوند و راه بازگشت به خانه را نمی‌­دانند؛ او از دانسته­‌هایش استفاده می­کند و همه را سالم به خانه باز­می‌گرداند.
نردبان به آموزش مهارت­های زندگی به خردسالان می‌­پردازد. را­ه­ حلی که موش کوچک برای برگشت به خانه می‌­یابد؛ برگرفته از حکایت­‌های گلستان سعدی است. این یکی از بهترین شیوه‌­ها برای آشنایی کودکان و نوجوانان با ادبیات کهن ایران است و این مجموعه به خوبی از پس این مهم برآمده است. البته در کتاب، داستان اصلی که برگرفته از گلستان است نیامده است و والدین و کودکان نیز تشویق می­‌شوند که گلستان را نیز برای یافتن داستان اصلی مرور کنند. تصویرگری­های کتاب که توسط خواهران قلی‌زاده انجام شده است­؛ بر جذابیت داستان افزوده است.

کتاب پرواز کن! پرواز!

  • نویسنده : کریستوفر گریگوروسکی
  • تصویرگر : نیکلاس دالی
  • مترجم : محسن چینی­فروشان
  • انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 1396
  • قیمت نسخه کاغذی : 5700 تومان
  • مخاطب : کودکان 7 تا 12 ساله
 

این داستان برگرفته از یک افسانه آفریقایی است و نویسنده، آنرا برای دخترش که در هفت سالگی به شدت بیمار بود نگاشته است؛ تا به او قدرت مبارزه بدهد.
بچه­‌های یک روستا وقتی از دشت برمی­گردند؛ تازه متوجه می­شوند بره کوچکشان را با خود نیاورده‌­اند. به نظر می‌­آید بره گم شده و همه نگران و ناامیدند که او را دوباره سالم و سرحال ببینند. پدر یکی از بچه‌­ها، فردا صبح زود به دنبال یافتن بره می­رود. او یک جوجه عقاب تنها و ضعیف پیدا می­کند و او را با خودش به روستا می­آورد و تصمیم می­گیرد او را مثل یک جوجه پرورش بدهد. پدر می­خواهد به بچه­‌ها و دیگر آشنایانش نشان بدهد که می­تواند ذات عقاب را از او بگیرد و او را کنار مرغ­ها و خروس­ها و جوجه‌­ها بزرگ کند. آیا عقاب ذات خود را فراموش می­کند و تبدیل به مرغی سربه‌­زیر و دانه­‌چین می­شود؟ آیا فراموش می­کند او متعلق به بلندی­های و اوج گرفتن در آسمان بیکران است؟ کتاب با حضور یکی از دوستان پدر و شگفتی او از رفتار عجیب عقاب، به این سوال­ها، پاسخ می­دهد. تصویرگری زیبای کتاب، خواننده را با جزییات زیبای زندگی آفریقایی آشنا می­‌کند. کتاب از این جهت هم تجربه خاصی برای خواننده خردسال است؛ چون اغلب کتاب­های رایج، زندگی اروپایی و مدرن را به کودک نشان می‌­دهند و آشنایی با ادبیات و افسانه­‌های سرزمین­‌های دور برای کودکان تجربه مفیدی خواهد بود .

نام کتاب دیوارگذر

  • نویسنده : مارسل اِمه
  • مترجم : اصغر نوری
  • نشر ماهی، 1396
  • قیمت نسخه کاغذی : 9000 تومان
  • قیمت نسخه دیجیتال : 5400 تومان
  • مخاطب : بزرگسالان

نشر ماهی با این کتاب، یک نویسنده بسیار خلاق را به ما خوانندگان فارسی­زبان معرفی کرده است. «دیوارگذر» مجموعه پنج داستان کوتاه از مارسل امه - نویسنده شهیر فرانسوی - است. در این داستان­ها ما با روایتگری آشنا می­شویم که تلخی‌­ها و مصائب زندگی را با طنزی درخشان توصیف می­‌کند. اِمه در داستان­های دیوار گذر، کارت، حکم، ضرب المثل، و چکمه های هفت فرسخی ، افرادی کمرنگ از طبقات فرودست جامعه و زندگی محدودشان را زیرذره­‌بین می­برد و رفتار و افکار آنها را در موقعیتهایی گاه واقعی و گاه فانتزی به چالش می­‌کشد. مثلا در داستان دیوارگذر، زندگی کارمندی دون­‌پایه را نشان می­دهد که ناگهان می­فهمد توانایی عبور از دیوارها را دارد. استفاده­ای که مرد از این توانمندی می­کند و فرجام کارش، کاملاّ نشان­دهنده محرومیت­‌ها و عقده­‌های فروخورده این مرد است.
داستان حکم، جامعه‌­ای را به تصویر می­کشد که سیستم حاکم برای هرکس با توجه به معیارهایی نابرابر، سهم زندگی در نظر گرفته است و هرکس در ماه تعداد روز معینی حق زندگی دارد. اینکه طبقات مختلف اجتماعی و اقتصادی و گرو­های مختلف سنی چه واکنشی در برابر این قانون دارند، در نوع خود بسیار تفکر برانگیز است. مارسل اِمه توجه ما را به انواع نابرابری­های اجتماعی جلب می­کند و اینکه چطور جامعه به این ظلم سیستمیک تن می­دهد و با ان چگونه زندگی خود را تطبیق می­دهد.
داستان حکم هم فضای تفکربرانگیز و جالب­‌توجهی دارد. یک جامعه جنگ‌­زده و درگیر مشکلات گسترده پس از جنگ را نشان می­دهد که تنها راه چاره دولتمردان در گذر از این دوره سخت و طولانی، جلو کشیدن زمان به اندازه هفده سال است. پیامدهای این تصمیم هم برای مردم و جامعه بسیار خواندنی است.
داستان ضرب­‌المثل نیز با چالش میان پسری با پدر سختگیر و مستبدش آشنا می­شویم. پدر اصرار دارد انشای پسر را به او دیکته کند و درباره یک ضرب­المثل نسبتا سخت­‌فهم و پیچیده، نظرات خود را به پسر بقبولاند. در این داستان، با ساده­‌ترین ابزار ممکن، نقد جامعه پدرسالار را شاهدیم.
یا در داستان کفش­های هفت فرسخی، زندگی مادر و پسری فقیر را مرور می­کنیم که پسرک و مادرش به علت جایگاه پست اجتماعی نه تنها هیچ همدلی و همراهی از اجتماع دریافت نمی­کنند، بلکه گویی فقر اتهام و گناه نابخشودنی­شان است و به همین دلیل حتی آرزومندی هم برای آنها ممنوع است.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان