معرفی ذخیره‌ساز تحت شبکه کیونپ؛ راهکاری ایده‌آل برای عکاسان حرفه‌ای و آماتور

تصور کنید عکس ها و فیلم هایی که در طول سال ها گرفته اید به دلیل یک اتفاق ساده ناگهان از بین بروند. ترس از این موضوع سوهان روح بسیاری از ما است و حتی برای عکاسان و فیلم بردارها می تواند یک فاجعه به تمام معنا باشد، اما با چند راهکار می توان از این اتفاقات جلوگیری کرد

معرفی ذخیره‌ساز تحت شبکه کیونپ؛ راهکاری ایده‌آل برای عکاسان حرفه‌ای و آماتور

تصور کنید عکس ها و فیلم هایی که در طول سال ها گرفته اید به دلیل یک اتفاق ساده ناگهان از بین بروند. ترس از این موضوع سوهان روح بسیاری از ما است و حتی برای عکاسان و فیلم بردارها می تواند یک فاجعه به تمام معنا باشد، اما با چند راهکار می توان از این اتفاقات جلوگیری کرد. استفاده از فضای ابری، هارد دیسک های اکسترنال، پشتیبان گیری از فایل ها در چندین کامپیوتر و ذخیره سازهای تحت شبکه (NAS) از جمله این موارد هستند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

فضای ابری معمولاً از تمامی نقاط جهان در دسترس است اما حجم محدودی را ارائه می دهد و گاه نیاز به پرداخت هزینه ماهانه یا سالانه دارد. هارد دیسک ها هم ممکن است به سادگی در معرض صدمه قرار بگیرند و در مقایسه با NAS ها سرعت پایین تری هم دارند. پشتیبان گیری روی چندین کامپیوتر هم دردسرهای خاص خود را دارد. ذخیره سازهای تحت شبکه اما می توانند برای کاربرانی که آرشیو با ارزشی دارند مفید باشند. علاوه بر این در سازمان ها می توان از این تجهیزات برای به اشتراک گذاری و تبادل فایل بین کاربران استفاده کرد.

کیونپ با ارائه محصولات متنوع از جمله ذخیره ساز متصل به شبکه TS-877 به طور ویژه عکاسان و فیلم بردارها را هدف گرفته. در کنار آن TS-328 محصول دیگری است که پشتیبانی از RAID 5 را با یک دستگاه جمع و جور ترکیب کرده است. در ادامه قصد داریم نگاهی به این دو محصول داشته باشیم. اما پیش از معرفی کمی بیشتر به ذخیره سازهای تحت شبکه و انواع پیکربندی های مرسوم RAID می پردازیم.

NAS چیست؟

NAS یا ذخیره ساز متصل به شبکه (Network Attached Storage) به طور خلاصه راهکاری است که امکان ذخیره اطلاعات و ارائه آنها به کاربران در سطح شبکه را فراهم می کند. علاوه بر این به لطف پشتیبانی بیشتر این دستگاه ها از پیکربندی RAID، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات افزایش یافته و مهم تر از آن، احتمال از دست رفتن اطلاعات کاهش پیدا می کند. NAS هایی که امکان اتصال به اینترنت را دارند می توانند مشابه با دراپ باکس یا گوگل درایو یک فضای ابری را با حجم چندین برابر در اختیارتان قرار دهند.

در سوی مقابل NAS باید به DAS یا ذخیره ساز با اتصال مستقیم (Direct Attached Storage) اشاره کرد که در واقع شامل تجهیزات ذخیره سازی است که مستقیماً به سیستم ها متصل هستند. با این تعریف می توان هارد دیسک ها یا SSD هایی که مستقیماً و با یک کابل (مثلا SATA) به کامپیوترها متصل می شوند را هم در گروه DAS قرار داد. باید اشاره کرد که بر خلاف NAS، ذخیره سازهای با اتصال مستقیم به طور کلی تنها در اختیار یک سیستم هستند.

اما چه کاربرانی به ذخیره سازهای متصل به شبکه نیاز دارند؟ NAS ها عمدتاً در سازمان های کوچک و متوسط به کار می روند تا امکان تبادل و به اشترک گذاری اطلاعات بین کارمندان شرکت را تسهیل کنند. اما امروزه با ارائه مدل های متنوع از این تجهیزات، مصرف کنندگان عادی از جمله عکاسان و فیلم بردارهای حرفه ای و آماتور هم به جمع کاربران NAS پیوسته اند. به طور مثال، عکاسانی که نگران از دست رفتن آرشیو با ارزش خود هستند می توانند با استفاده از ذخیره ساز متصل به شبکه به تمامی اطلاعات خود از هر جای جهان دسترسی داشته باشند و یا از NAS به عنوان ابزاری برای پشتیان گیری از فایل های خود استفاده کنند.

RAID چیست؟

RAID که ویکی پدیا برای آن واژه پیچیده «آرایه چند گانه دیسک های مستقل» را به کار می برد راهکاری است که با استفاده از چندین فضای ذخیره سازی (از جمله هارد دیسک، SSD یا ...) احتمال از دست رفتن داده ها را کاهش می دهد. علاوه بر این در بیشتر پیکربندی های RAID سرعت خواندن و یا نوشتن داده ها هم افزایش می یابد. تقریباً تمامی ذخیره سازهای تحت شبکه از RAID پشتیبانی می کنند. پیکربندی های عمومی تر RAID شامل موارد زیر هستند:

  • RAID 0
  • RAID 1
  • RAID 5
  • RAID 6
  • RAID 0+1 یا RAID 1+0

RAID 0 پایین ترین سطح RAID به حساب می آید و نیاز به دو یا تعداد بیشتری دیسک دارد. در این پیکربندی اطلاعات بین دیسک ها تقسیم می شوند و به این ترتیب اگر مثلا دو دیسک داشته باشید نیمی از اطلاعات روی هر کدام از آنها نوشته می شود.

در RAID 1 و با دو دیسک، همه اطلاعات به طور مشابه روی هر دو دیسک نوشته می شوند. RAID 0+1 یا RAID 1+0 ترکیبی از دو حالت قبلی و تقریبا مشابه با هم هستند. در RAID 0+1 (یا 01) ابتدا داده ها روی یک جفت دیسک تقسیم شده و سپس به طور آینه وار روی دو دیسک دیگر نوشته می شوند. در RAID 1+0 (یا 10) این ترتیب برعکس می شود.

RAID 5 اما روش متفاوتی دارد. برای این پیکربندی نیاز به حداقل 3 دیسک دارید. با استفاده از یک دیسک اضافه تر امکان ثبت یک بیت توازن فراهم می شود و با این ترکیب بندی اگر هر یک از دیسک ها از دست برود، اطلاعات همچنان محفوظ خواهند بود. RAID 6 مشابه با RAID 5 است با این تفاوت که برای یک بیت توازن اضافه تر به حداقل یک دیسک اضافه تر نیاز دارد. با این پیکربندی حتی با از دست رفتن دو دیسک، باز هم اطلاعات محافظت خواهند شد.

جدول مقایسه پیکربندی های متداول RAID. در صورت پشتیبانی دستگاه، با ترکیب این حالت ها موارد دیگری از جمله RAID 60 قابل پیکربندی است.

دستگاه های TS-877 و TS-328 کیونپ از نسخه های مختلف RAID پشتیبانی می کنند البته در صورت نیاز می توانید قید استفاده از این قابلیت را زده و هارد دیسک ها را به صورت ساده و جداگانه پیکربندی نمایید.

علاوه بر این هر دو مدل قابلیت اسنپ‌شاتز را در اختیارتان می گذارند که امکان بازیابی اطلاعات حذف شده یا دستکاری شده به دلایلی از جمله حملات باج افزارها را فراهم می کند. نحوه کارکرد اسنپ‌شاتز به گونه ای است که از تمامی داده ها یک کپی گرفته نمی شود بلکه دستگاه تنها از داده های تغییر کرده پشتیبان تهیه می کند. با این راهکار در فضای ذخیره سازی به میزان قابل توجهی صرفه جویی می شود.

در نهایت باید به رمزنگاری دیسک ها با استاندارد 256 بیتی AES در تجهیزات کیونپ اشاره کرد؛ قابلیتی که خیالتان از بابت فاش شدن اطلاعات روی دیسک را راحت می کند.

کیونپ TS-877

مدل TS-877، ذخیره ساز تحت شبکه کیونپ با 8 درگاه 2.5 و 3.5 اینچی است. این محصول که از اولین NAS های مبتنی بر پردازنده رایزن AMD به حساب می آید به طور ویژه برای ویرایش ویدیو و سایر کاربردهایی که نیاز به چندین پردازش همزمان دارند توسعه داده شده. در ادامه مروری داریم بر مشخصات فنی TS-877:

  • 6 درگاه 3.5 یا 2.5 اینچی
  • 2 درگاه 2.5 اینچی برای نصب SSD، فقط جهت استفاده به عنوان کش
  • 4 درگاه LAN یک گیگابیتی
  • پردازنده رایزن 5 مدل 1700 با 8 هسته پردازشی و فرکانس توربو 3.7 گیگاهرتز (مدل مورد بررسی دارای پردازنده رایزن 5 مدل 1600 با فرکانس توربو تا 3.6 گیگاهرتز)
  • دو درگاه USB 3.1 Gen2 با حداکثر سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه (یک Type-A و یک Type-C) و 6 درگاه USB 3.0 Type-A
  • 3 درگاه PCIe برای اضافه کردن تجهیزاتی از جمله کارت گرافیک، کارت های شبکه 10 گیگابیت بر ثانیه یا 40 گیگابیت بر ثانیه، حافظه های SSD از نوع  PCIe NVMe، کارت های USB 3.1 اضافه و ...
  • پشتیبانی از RAID 0,1, 5, 6, 10, 50, 60, JBOD
  • پشتیبانی از هارد دیسک های تا 12 ترابایت و با حداکثر ظرفیت مجموع 72 ترابایت
  • رم 8 گیگابایتی با امکان ارتقا تا 64 گیگابایت (4 اسلات رم DDR4)
  • 2 درگاه M.2 SSD
  • 5 گیگابایت حافظه فلش داخلی
  • دو درگاه 3.5 میلی متری میکروفن و یک درگاه 3.5 میلی متری خروجی صدا
  • نمایشگر LCD تک رنگ
  • پشتیبانی از کدگشایی سخت افزاری ویدیوهای 4K H.264 / H.265
  • امکان استریم عکس، آهنگ یا ویدیوها به اپل تی وی، کروم کست و ...
  • پاور 450 وات
  • ابعاد 231.9 در 292.8 در 319.8 میلی متر و وزن خالص 9.67 کیلوگرم
  • میزان نویز 20.2 دسی بل

یکی از مواردی که شاید انتظارش را در یک NAS نداشته باشید، قابلیت نصب کارت گرافیک است. در صورتی که قصد راه اندازی ماشین های مجازی (VM) را داشته باشید می توانید با استفاده از قابلیت GPU passthrough دسترسی مستقیمی به پردازشگر گرافیکی را برای ماشین های مجازی ایجاد کنید. این قابلیت در اجرای برنامه های گرافیکی روی ماشین های مجازی کاربرد خواهد داشت.

TS-877 از دو درگاه 2.5 اینچی SSD بهره می بر د که با کش کردن و فناوری Qtier کیونپ تعداد عملیات ورودی-خروجی در ثانیه (IOPS) را به میزان بالایی افزایش می دهد. این مدل می تواند از طریق دو درگاه 10 گیگابیتی اترنت (جداگانه عرضه می شود) به سرعت انتقال متوالی 2344 و 1761 مگابایت بر ثانیه برای خواندن و نوشتن دست پیدا کند. سرعت برای انتقال متوالی به صورت رمزنگاری شده تنها با اندکی کاهش به 2310 و 1739 مگابایت بر ثانیه می رسد.

طراحی TS-877

TS-877 ظاهری مستحکم و در عین حال زیبا دارد. از جلوی دستگاه می توانید به سادگی و بدون نیاز به هیچ ابزاری به 6 درگاه 3.5 اینچی هارد دیسک و دو درگاه 2.5 اینچی دسترسی داشته باشید. به لطف قابلیت hotswap  هم امکان خارج کردن هارد دیسک ها حتی در حال کار وجود دارد. علاوه بر این در پایین سمت راست پنل جلویی یک پورت USB به همراه کلیدی برای کپی اطلاعات دستگاه USB متصل شده به چشم می خورد.

در میانه بالایی هم نمایشگر LCD تک رنگ خودنمایی می کند که اطلاعات کلی از شرایط کارکرد دستگاه، آی پی پورت های LAN و ... را در اختیارتان می گذارد و با استفاده از دو کلید در نظر گرفته شده می توانید برخی از تنظیمات کلی را تغییر دهید. هر یک از 8 درگاه اصلی به یک نشانگر LED مجهز شده اند که شرایط کارکرد آنها را مشخص می کنند. در کنار تمامی این موارد یک سیستم اعلان سخنگو برای دستگاه در نظر گرفته شده که مواردی از جمله خاموش شدن دستگاه را اعلام می کند. در پشت TS-877 هم درگاه های USB، ورودی و خروجی صدا و LAN قرار گرفته اند.

درگاه های PCIe در بالا سمت راست. دو فن سمت چپ هم وظیفه خنک سازی پردازنده و کارت های نصب شده در درگاه PCIe را دارند.

یکی از مواردی که باید در مورد TS-877 به آن اشاره کرد مربوط به نویز دستگاه است. آن طور که کیونپ اعلام کرده این میزان تنها 20.2 است اما زمانی که قصد داشتیم فرم‌ور دستگاه را به روز کنیم با کارکرد فن ها با دور بالا مواجه شدیم که صدای به شدت بالاتری داشتند. با این حال احتمالاً در شرایط کارکرد عادی دستگاه به ندرت با این حد از نویز مواجه خواهید شد.

QNAP TS-328

TS-328 یکی از مدل های جمع و جور و ارزان قیمت تر NAS های کیونپ است که علی رغم تعداد درگاه های محدود تر و سخت افزار ضعیف تر اما بیشتر قابلیت های مدل های بالاتر را در خود جای داده است. در ادامه مشخصات TS-328 را مرور می کنیم:

  • 3 درگاه 3.5 یا 2.5 اینچی برای هارد دیسک یا SSD
  • 2 درگاه LAN گیگابیتی
  • پردازنده Realtek RTD 1296 با 4 هسته پردازشی کورتکس A53 با فرکانس کاری 1.4 گیگاهرتز
  • دو درگاه USB 3.0 Type-A و یک در گاه USB 2.0
  • پشتیبانی از RAID 0, 1, 5, JBOD
  • رم 2 گیگابایتی DDR4
  • 4 گیگابایت حافظه فلش داخلی
  • پشتیبانی از کدگشایی سخت افزاری ویدیوهای 4K H.264
  • ابعاد 142 در 150 در 260.1 میلی متر و وزن خالص 1.64 کیلوگرم
  • میزان نویز 16.5 دسی بل

به گفته کیونپ، TS-328 اولین NAS با پردازنده 4 هسته ای و 3 درگاه هارد است که امکان پیکربندی RAID 5 با سه هارد دیسک را می دهد.

طراحی TS-328

بدنه TS-328 پلاستیکی است اما با باز کردن دستگاه، شاسی فلزی خودنمایی می کند. همین بدنه پلاستیکی موجب می شود صدای هارد دیسک ها به راحتی شنیده شود. به همین دلیل احتمالاً اگر از TS-328 در محیطی کم صدا استفاده کنید، احتمالاً صدای برخی هارد دیسک های پر سر و صدا آزار دهنده خواهد شد.

در جلوی دستگاه یک پورت USB 3.0 تعبیه شده که در کنارش کلیدی برای کپی اطلاعات دستگاه متصل و نیز کلید پاور دستگاه قرار گرفته است. در سمت چپ هم LED های شرایط کارکرد دستگاه به چشم می خورند. بخش پشتی هم میزبان دو درگاه USB، دو درگاه LAN و خروجی 3.5 میلی متری صدا هستند. مشابه با مدل TS-877 اسپیکر داخلی اعلان های شرایط کارکرد دستگاه را پخش می کند و اگر از درگاه 3.5 میلی متری برای خروجی صدا استفاده کنید، صدای اسپیکر داخلی قطع می شود.

رابط کاربری

مدل TS-877 و TS-328 مشابه با سایر ذخیره سازهای تحت شبکه کیونپ از سیستم عامل QTS بهره می برند که قابلیت ها و اپلیکیشن های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

رابط کاربری وب که از طریق مرورگر در دسترس است با ظاهری شبیه به یک سیستم عامل پیشرفته تمامی تنظیمات و اطلاعلات لازم از جمله عیب یابی دیسک های معیوب یا میزان مصرف پردازنده و رم را در اختیارتان می گذارد. کیونپ اپلیکیشن های مختلفی را برای این رابط کاربری در نظر گرفته که «فایل استیشن» از جمله آنها است. این اپ امکان دسترسی به فایل های موجود در NAS را فراهم می کند و می توانید به سادگی با کشیدن و رها کردن، فایل ها یا فولدرهای جدید را اضافه کنید.

علاوه بر این امکان نمایش ویدیوها از طریق همین رابط کاربری هم فراهم شده اما معمولاً نمایش عکس ها و ویدیوها و لود شدن تصاویر بند انگشتی آنها به کندی انجام می شود. به همین دلیل بهتر است برای دسترسی به فایل ها از روش های دیگر از جمله پروتکل SMB ویندوز استفاده کنید. ذخیره سازهای تحت شبکه کیونپ از پروتکل های AFP و FTP هم پشتیبانی می کنند.

کیونپ اما اتصال به ذخیره سازهای تحت شبکه خود از طریق گوشی های هوشمند را هم فراموش نکرده. برای این منظور اپ هایی از جمله Qvideo ،Qfile و Qphoto  برای مشاهده، افزودن و یا مدیریت فایل ها در نظر گرفته شده اند. اپلیکیشن Qmanager هم امکان نظارت بر کارکرد دستگاه را فراهم می کند و می توان برخی از تنظیمات کلی دستگاه را از طریق آن تغییر داد.

اما در استفاده از اپلیکیشن ها به مشکلاتی هم برخوردیم. گاهی اپ های موبایل به طور خودکار NAS را پیدا نمی کنند و مجبور می شوید تنظیمات را به صورت دستی انجام دهید. علاوه بر این برخی از اپلیکیشن ها نیاز به دانلود پلاگین هایی دارند که ظاهراً از ایران امکان دانلود آنها وجود ندارد. البته با ابزارهای تغییر آی پی این مشکل حل می شود و پس از آن به سادگی می توانید از اپلیکیشن ها استفاده کنید.

ذخیره سازهای تحت شبکه کیونپ همچنین می توانند به عنوان مدیا سرور عمل کرده و فایل های عکس، آهنگ یا ویدیو را با پروتکل های متنوع در اختیار دستگاه های متصل از جمله اپل تی وی، کروم کست گوگل و تلویزیون های هوشمند قرار دهند. سازگاری با سرویس های پشتیبانی دیگری از جمله تایم ماشین از دیگر قابلیت های NAS های کیونپ است. همچنین می توان به سادگی پشتیبان گیری بین دو ذخیره ساز یا سرویس های ابری را اجرا کرد یا فایل ها را روی فضای ابری یا داخل یک ذخیره ساز دیگر و یا هارد دیسک خارجی کپی نمود.

یکی از کاربردی ترین قابلیت های تجهیزات کیونپ امکان ایجاد لینک های اختصاصی است تا کارمندان یا دوستان بتوانند به سرعت به عکس ها یا فیلم های ذخیره شده روی NAS دسترسی داشته باشند.

جمع بندی

احتمالاً بسیاری از ما از دست رفتن اطلاعات را تجربه کرده ایم؛ گاه به دلیل یک ضربه وارد شده به هارد دیسک و گاه به دلیل اشتباه در حذف اطلاعات و یا هر دلیل دیگری. برخی برای جلوگیری از عواقب چنین اتفاقی نسخه های پشتیبان از فایل ها را در هارد دیسک های اکسترنال ذخیره می کنند. برخی دیگر چندین کپی را در کامپیوترهای مختلف نگه داری می کنند. اما اگر حجم اطلاعات بالا باشد و نیاز به دسترسی به داده ها از طریق شبکه و یا از هر جای دنیا و با سرعت بالا داشته باشید NAS ها یکی از بهترین راهکارها هستند؛ با این حال نباید از هزینه بالاتر آنها هم گذشت. همچنین باید اشاره کرد که بیشتر NAS ها (از جمله دو مورد معرفی شده) فاقد هارد دیسک یا SSD هستند و بسته به نیاز خود باید هارد دیسک یا SSD مورد نظرتان را جداگانه تهیه کنید.

کیونپ TS-877 با پشتیبانی از 6 هارد دیسک یا بیشتر می تواند دسترسی به اطلاعات از هر جای دنیا را فراهم کند. علاوه بر این به لطف سرعت بسیار بالای انتقال اطلاعات می تواند به عنوان فضای ذخیره مورد نیاز برای ویرایش عکس ها و ویدیوها کاربرد داشته باشد کیونپ قیمت پایه 1900 دلاری را برای این محصول در نظر گرفته کرده است. TS-328 هم محصول دیگری است که پیکربندی RAID 5 را در یک دستگاه جمع و جور ترکیب کرده و با قیمت با صرفه تر 260 دلاری روانه بازار شده است.

از مدل های دیگر ذخیره سازهای متصل به شبکه کیو نپ که در ایران عرضه شده می توان به مدل های زیر اشاره کرد:

  • TS-1277 با 12 جایگاه و مجهز به پردازنده AMD رایزن 5 یا رایزن 7
  • TS-677 با 4 جایگاه و مجهز به پردازنده AMD رایزن 5
  • TVS-882BR-ODD با 8 جایگاه و مجهز به پردازنده نسل هفتم اینتل Core i5 یا Core i7 و امکان نصب درایو نوری بلو رِی برای پشتیبان گیری
  • TS473 با 4 جایگاه، مجهز به پردازنده AMD RX-421ND و یک درگاه شبکه 10 گیگابیتی
  • TS932X با 9 جایگاه و دو درگاه شبکه 10 گیگابیتی

محصولات کیونپ را می توانید با گارانتی پانا و از فروشگاه رای‌نگار تهیه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان