روسیه چطور پول نفت ایران را می‌دهد؟

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اعلام مقامات دولت روسیه مبنی بر خرید نفت از ایران، نحوه پرداخت بهای نفت کشورمان از سوی روسیه را تشریح کرد.

روسیه چطور پول نفت ایران را می‌دهد؟

هادی تیزهوش تابان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اعلام کشور روسیه مبنی بر خرید نفت از ایران اظهار کرد: دولت روسیه اخیراً اعلام کرده آمادگی خرید نفت از ایران را دارد ولی هنوز جزئیات دقیقی از نحوه خرید، نحوه پرداخت پول نفت خریداری شده و فرایندهای دیگر این اقدام اعلام نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در خصوص راه‌های پیشِ رو برای بازپرداخت بهای نفت ایران از سوی روسیه گفت: با توجه به اینکه استفاده از کانال‌های مالی برای انتقال پول نفت ایران از طریق روسیه وجود ندارد، دو راه پیشِ‌روی روسیه و ایران قرار دارد؛ راه نخست بازپرداخت بهای نفت به ایران در ازای فروش کالا یا همان تهاتر است و راه دوم مبادله ریالی و روبل.

وی ادامه داد: در حال حاضر به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن شرایط موجود، امکان استفاده از روبل و ریال در مبادلات میان ایران و روسیه سخت باشد و به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در صورت اجرایی شدن خرید نفت ایران از سوی روسیه، پرداخت بهای نفت کشورمان از طریق تهاتر و در ازای کالاهای مورد نیاز کشور انجام شود.

به گفته تیزهوش تابان در حال حاضر مبادلات تجاری بین ایران و روسیه مبلغی بالغ بر 2 میلیارد دلار است که از این میزان، 600 میلیون دلار صادرات کشورمان به روسیه است و 1.4 میلیارد دلار واردات ایران از این کشور.

به گزارش تسنیم، روز جمعه 31 خرداد ماه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر ضرورت عملیاتی شدن هرچه سریعتر کانال مالی ویژه اروپا (اینستکس) و قرار گرفتن آن در خدمت معاملات نفتی ایران اعلام کرده بود: در صورت عملیاتی نشدن کانال مالی اروپا با ایران، روسیه آماده است تا به این کشور برای فروش نفت و مبادلات بانکی‌ کمک کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان