محمود کلاری در همه فیلم ابر و آفتاب احساس می شود

نشست نقد و بررسی فیلم «ابر و آفتاب» عصر یکشنبه ۲ تیربا حضور محمود کلاری کارگردان، مرتضی شایسته تهیه کننده، سیف الله صمدیان عکاس ، سارا امیر خسروی بازیگر و کوروش جاهد کارشناس مجری سینما پس از نمایش فیلمدر فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد

محمود کلاری در همه فیلم ابر و آفتاب احساس می شود

نشست نقد و بررسی فیلم «ابر و آفتاب» عصر یکشنبه 2 تیربا حضور محمود کلاری کارگردان، مرتضی شایسته تهیه کننده، سیف الله صمدیان عکاس ، سارا امیر خسروی بازیگر و کوروش جاهد کارشناس مجری سینما پس از نمایش فیلمدر فرهنگ سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش ررسیده، مرتضی شایسته فیلم ابر و آفتاب را با داستانی خاص ساخته دهه هفتاد، اولین فیلم بلند محمود کلاری عنوان کرد و نسبت به حضور سارا امیرخسروی بازیگر فیلم در نشست ابراز خرسندی کرد و نقش آفرینی پدر همایون پایور در نقش پیرمرد کاراکتر اصلی فیلم را مایه مباهات دانست.
شایسته یادآورشد: وقتی فیلم نامهرا خواندم خوشحال شدم. فردای آن روز برای دریافت پروانه فیلم رفتم و تا ظهر کار ها را انجام دادم، بعد از تماس با محمدرضا شریفی نیا او اعلام کرد چندساعت دیگر با گروه به سمت شمال راه می افتیم .
شایسته با اشاره به این که فیلم ابر و آفتاب بزرگترین جایزه نقدی سینمای ایران را سال 1998 میلادی از جشنواره بین المللی ماردل پلاتا از آن خود کرد در ادامه افزود: وقتی چند بار فیلم را می بینم تکه هایی از زندگی، عشق و محبت، سادگی را حس می کنم و محمود کلاری در همه فیلم احساس می شود.
سیف الله صمدیان اظهار داشت: اگربه تیتراژ فیلم ها نگاه کنید حداقل بیست یا سی فیلم از فیلم سازان خوب با کمک محمودکلاری دیده شدند. وقتی او از من خواست برای ساخت این فیلم کنارش باشم و عکاسی را هم برعهده بگیرم خوشحال شدم. وی از سختی های کار، نبود امکانات، بازی زیبا و واقعی امیر پایور ، جذابیت پشت صحنه فیلم را با حال وهوای شرقی و خاطرات سفر کارگردان برای اکران فیلم ودریافت جایزه برای حاضرین توضیح داد.

کوروش جاهد با اشاره به همزمانی پانصدو دهمین نشست باشگاه فیلم با زادروز عباس کیارستمی یادآورشد: دهه هفتاد که قرار بود این فیلم توسط کلاری فیلم بردار برجسته کشور ساخته شود برای همه جذاب بود. این فیلم بیشتر خاطره انگیز است و بیشتر باید با نگاه نوستالژی به آن پرداخت.
سارا امیرخسروی بازی در این فیلم را تجربه دلچسبی دانست و در ادامه افزود: درکلاس های بازیگری آموزش دیدم اما تجربه ای که در این فیلم کسب کردم در دنیای آن زمان که خیلی ساده و شفاف بود برایم جذاب بود و نگرش، ذهنیت و مسیر مرا با عوامل مثبت تغییر داد.
محمود کلاری خاطرنشان کرد: این فیلمجنس سینمای آن روزگار بود و بنیان گذار این گونه فیلم ها هم مرحوم عباس کیارستمی بود که یادش گرامی باد. اساسا آن زمان تهیه کننده خصوصی سراغ این فیلم نمی رفت. کار شایسته تهیه کننده فیلم استثنایی بود و اعتمادی که به من داشت برایم مهم بود.
فیلمبردار فیلم‌های «دلشدگان» و «مادر» گفت: این فیلم حقیقتا برایم یک حرکت ذهنی به حساب می آمد. فرم فیلم براساس یک رویداد واقعی و داستان این فیلم براساس وقایعی استکه برای مرحوم نقشینه به هنگام ساخت فیلم «ای ایران» ناصر تقوایی رخ داد. در این فیلم با رویارویی زندگی و مرگ و جریان عشقی مواجه هستیم که این عشق می‌تواند به مرگ برسد، بدون اینکه روی عشق تاثیر بگذارد. وی فرشته در فیلم را ملک الموت خواند در حالیکه همان فرشته در خارج از فیلم نقش نگهدار و مراقب پیرمرد را دارد و بنابراین در پایان فیلم، زمانی که گروه، در نهایت بر اثر طوفان، موفق به فیلمبرداری نمای آخر نمی‌شوند بال فرشته کنده می‌شود و در واقع ماموریتش به پایان می‌رسد.
کلاری در ادامه نشست عنوان کرد: اگر مسیرسینما به همین شکل بود جهان جای بهتری می شد با دیدن فیلم های کیارستمی قبطه می خوردم چه طور شد روزگار سینما به اینجا رسید. شبی که فیلم ما برنده شد کیارستمی رییس هیئت داوران بود ما در هتل ماردل پلاتا در طبقات هجده و بیست بودیم که ساعت 12شب کیارستمی تلفنی مرا خواست و خبر برنده شدن فیلم را در اکثر بخش ها( کارگردانی، بازیگری نقش اول مرد، فیلم نامه نویسی ) به من اعلام کرد.
کلاری در مورد جنبه های عاطفی فیلم چنین گفت: راستش فیلم دنبال ساختار نماد نبود می خواستم فیلمی ساده از یک اتفاق را به تصویر بکشم. شاید یک مفهوم کلی در فیلم برایم وجود داشت آنهم چالش سینما و زندگی بود در سینما یک بخش از زندگی را می گیریم و بازسازی می کنیم .فیلم خوب شما را به جهان خودش می برد تا جایی که آن را باور کنیم. مفهوم زندگی در این فیلم عشق است که می تواند همه چیز را از صحنه بردارد.
شایسته در پاسخ به این که چرا این نوع فیلم ها در سینما ساخته نمی شود گفت: به لحاظ افتصادی ، هزینه های دومیلیارد تا هشت میلیارد برای ساخت هرفیلم این مسیر را کم رنگ ساخته است اما اگر کلاری فیلم بسازد تهیه کنندگی آن را قبول می کنم. کلاری فیلم های مادر، ردپای گرگ، بوی کافور عطریاس، فیلم سرخ را ساخته هرچند که به عنوان فیلمبردار در جشنواره های داخلی وخارجی برجسته است و بارها از وی تقدیر شده است، کلاری در سینمای ایران نمونه است .
سارا امیرخسروی اشاره داشت: کاراکترم با بازی در این فیلم عوض شد و تغییرات خوشایندی را در زندگی تجربه کردم . آقای کلاری جدای از ویژگی های منحصر به فرد در کار و حرفه اش دارای جوهر انسانی است که مُهر و امضای او به شماره می رود.
عکس ها: شاداب وثوقی

 

اشتراک گذاری در:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان