رهبران انگلیس و عراق بر کاهش تنش‌ها در خلیج‌ فارس تأکید کردند

لندن- ایرنا- ترزا می نخست‌وزیر انگلیس و برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق روز سه‌شنبه در ملاقاتی که در داونینگ استریت (دفتر نخست‌وزیری انگلیس) برگزار شد، درباره اهمیت همکاری‌های بین‌المللی برای کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس توافق کردند.

رهبران انگلیس و عراق بر کاهش تنش‌ها در خلیج‌ فارس تأکید کردند

یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس با اعلام خبر فوق افزود: دو طرف همچنین درباره همکاری‌های امنیتی با یکدیگر گفت وگو و نخست‌وزیر انگلیس بر تعهد کشورش برای حمایت از دولت عراق در ایجاد یک کشور باثبات تأکید کرد.

آنان همچنین درباره ادامه تهدیدهای داعش، رایزنی و نخست‌وزیر انگلیس برای ارائه کمک‌های بیشتر به ارتش عراق اعلام آمادگی کرد.

دو طرف همچنین درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه ازجمله مراودات تجاری میان دو کشور تبادل‌نظر کردند.

رئیس‌جمهوری عراق روز سه شنبه در سایه تحولات و تنش‌های منطقه، در رأس هیأتی بلندپایه متشکل از مقامات سیاسی و اقتصادی وارد لندن شد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه انگلیس، او در این سفر سه‌روزه میزبان دولت خواهد بود و علاوه بر دیدارهای دوجانبه با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه انگلیس، همچنین با ملکه این کشور نیز دیدار خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری عراق همچنین با وزرای توسعه و تجارت بین‌الملل انگلیس ملاقات خواهد کرد. در این سفر «محمدعلی حکیم» وزیر امور خارجه و «علاءالدین علوان» وزیر بهداشت و محیط‌زیست عراق نیزحضور دارند.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در منطقه در پی حمله به نفتکش‌های خارجی در دریای عمان و سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا از سوی سپاه، شدت گرفته است.

از سویی، آمریکا از اقدامات تحریک‌کننده خود دست برنداشت و شامگاه دوشنبه با صدور فرمان اجرایی جدیدی از سوی ترامپ، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد.

«استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز پس از امضای این فرمان در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اعلام اینکه «تحریم‌های آمریکا بر نهاد رهبری ایران اعمال می‌شود»، افزود که علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی، امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضا و محمد پاک پور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست تحریم‌های آمریکا افزوده شده اند.

منوچین همچنین گفت که ترامپ به وی دستور داده است تا اواخر هفته، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را نیز به فهرست تحریم شدگان اضافه کند.

در همین حال، حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در سخنانی تحریم رهبر انقلاب اسلامی را نشانه بی‌خردی دولتمردان آمریکایی دانست و گفت: اگر آمریکایی‌ها در مذاکره صادق هستند، چرا هم‌زمان وزیر خارجه را تحریم می‌کنند.

رئیس‌جمهوری افزود: در هیأت حاکمِ آمریکا در کاخ سفید یک سرخوردگی عجیب و یک سردرگمی بزرگ به وجود آمده است. سرخورده شدند؛ چرا که هر جایی و هر کار و اقدامی می‌کنند، به نتیجه نمی‌رسند؛ آن‌ها توقع داشتند که کشور را ظرف چند ماه به هم بریزند اما می‌بینند که مردم روز به‌روز محکم‌تر و مقاوم‌تر و خلاقانه‌تر حرکت می‌کنند.

انگلیس تاکنون به تحریم‌های جدید آمریکا واکنشی نشان نداده اما وزیر خارجه این کشور امروز (سه‌شنبه) در سخنانی در مجلس عوام گفت: آمریکا نزدیک‌ترین متحد ماست؛ ما دائماً با آن‌ها گفت وگو می‌کنیم و هر درخواستی از سوی آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما نمی‌توانم شرایطی را مجسم کنم که آن‌ها از ما [برای اقدام نظامی علیه ایران] درخواست کمک کنند و یا ما با هرگونه اقدام برای رفتن به جنگ [با ایران] موافقت کنیم.

هانت گفت: ما بشدت نگران اوضاع خاورمیانه و خطر جنگ تصادفی هستیم. ما تلاش‌های جدی برای کاهش تنش‌ها انجام داده‌ایم. هیچ‌کدام از طرفین، جنگ نمی‌خواهند اما این مهم است که پله‌ای برای پایین آمدن [از تنش‌ها] وجود داشته باشد تا مذاکرات انجام شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان