شیر، بهترین گزینه برای التیام سوختگی ناشی از غذاهای تند

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران آمریکایی نشان داد که شیر کامل یا بدون چربی بهترین گزینه برای تسکین سوختگی ناشی از مواد غذایی تند است

شیر، بهترین گزینه برای التیام سوختگی ناشی از غذاهای تند

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران آمریکایی نشان داد که شیر کامل یا بدون چربی بهترین گزینه برای تسکین سوختگی ناشی از مواد غذایی تند است.

به گزارش به نقل از ایرنا، این پژوهش در راستای تلاش‌های مرکز تکامل حسی دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه پن استیت برای شناسایی نوشیدنی مناسب برای پاک‌سازی کام شرکت‌کنندگان در مطالعات مربوط به حس چشایی شامل کپسایسین که در فلفل‌های تند و قرمز یافت می‌شود، انجام شد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «سایننس دیلی»جان هایس استادیار علوم تغذیه این مرکز می‌گوید: «حس سوختگی ناشی از مصرف کپسایسین که پس از پایان آزمایش نیز ادامه داشت، به دغدغه ما تبدیل شده بود و علاقه داشتیم راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنیم.»

اینکه فلفل و دیگر غذاهای تند این قدر خواهان دارند، نشان می‌دهد شمار زیادی از افراد از حس سوختگی ناشی از خوردن این نوع غذاها لذت می‌برند. اما این مسئله می‌تواند برای برخی دیگر آزاردهنده باشد. اگرچه در روش‌های سنتی نوشیدن برخی نوشیدنی‌های خاص برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شود اما آمار کمی کافی برای پشتیبانی از میزان اثرگذاری این روش‌ها وجود ندارد.

پژوهشگران برای اثبات فرضیه خود، از 72 نفر (42 زن و 30 مرد) کردند، به آنها نوشیدنی تند حاوی کپسایسین داده و بلافاصله میزان سوختگی اولیه را اندازه‌گیری کردند.

محققان در ادامه در آزمایش‌هایی جداگانه به داوطلبان آب، نوشابه، آب گازدار، آبجوی غیرالکلی، شیر بدون چربی و شیر کامل دادند و به مدت دو دقیقه هر 10 ثانیه یک بار میزان سوختگی که حس می‌کردند را اندازه‌گیری کردند.

در پایان آزمایش، اگرچه همه نوشیدنی‌ها به طور قابل توجهی میزان سوختگی اولیه را کاهش دادند اما شیر کامل و شیر بدون چربی بیشترین قدرت تسکین‌دهندگی را داشتند.

نولدن مؤلف ارشد این پژوهش و استادیار دپارتمان علوم تغذیه دانشگاه ماساچوست در این باره می‌گوید: «این که داده‌های به دست آمده نشان داد شیر بهترین گزینه برای تسکین سوختگی ناشی از خوردن غذاهای تند است، قابل پیش‌بینی بود اما انتظار نداشتیم شیر بی‌چربی به اندازه شیر کامل در کاهش سوختگی مؤثر باشد. این امر نشان می‌دهد که چربی شیر عامل مهمی نبوده و در این زمینه محتویات پروتئینی تعیین‌کننده‌تر از ترکیبات لیپیدی هستند.»

جزئیات بی‌شر در مورد یافته‌های این پژوهش در مجله Physiology and Behavior منتشر شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان