۴۲۵ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می شود

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: اکنون ۴۱۷ تا ۴۲۵ روستای استان به طور متغیر با تانکر سیار آبرسانی می شود.

425 روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می شود

مهدی صفوی نژاد روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: به ازای هر نفر 50 لیتر آب شرب در شبانه روز با تانکر آب حمل می شود اما این میزان برای شهرستان های درمیان و زیرکوه 140 لیتر به ازای هر نفر است.

وی بیان کرد: در حال حاضر 75 درصد روستاییان استان الگوی مصرف آب را رعایت می کنند و در برخی مناطق از آب شرب برای کشاورزی و مصارف غیرمجاز استفاده می شود.

وی گفت: در روزهای تعطیل مردم مناطق شهری به روستاها رفته و برای آبیاری ویلاها و باغسراهای خود از آب شرب استفاده می کنند که این موضوع نگران کننده است و سبب کمبود یا قطعی آب در این روستاها می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی اظهار داشت: یک درصد از مشترکان آبفار استان نیز به اندازه 15 درصد از مشترکان، آب مصرف می کنند.

وی بیان کرد: اکنون چهار هزار و 900 واحد دامداری صنعتی زیر پوشش این شرکت هستند که از پنج تا 150 هزار مترمکعب آب مصرف و 42 درصد بیشتر از تعهد استفاده می کنند که باید برای این واحدها چاره اندیشی شود.

صفوی نژاد یادآور شد: سال گذشته سه هزار و 400 مشترک روستایی به افراد زیر پوشش شرکت آبفار استان افزوده شد که این موضوع مسئولیت ما را چند برابر می کند.

وی گفت: از تیرماه پارسال تاکنون 33 روستای استان که با تانکر سیار آب شرب آنها تامین می شد، آبرسانی شدند که بهترین و شیرین ترین پروژه آبرسانی بود چون حجم سنگینی از نارضایتی را در بر داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه تا پایان شهریورماه 10 روستای استان از آب شرب برخوردار می شوند عنوان کرد: پارسال 28 هزار و 287 سرویس آبرسانی به روستاهای بی آب با حجم 316 هزار و 935 مترمکعب ارسال شد که با آبرسانی به 33 روستا در این مدت یکهزار و 700 سرویس حذف شد.

وی میزان هدررفت آب در شبکه های روستایی را 35 درصد اعلام کرد و گفت: سال گذشته 2 هزار و 66 انشعاب با هدف جلوگیری از هدررفت آب در مناطق روستایی استانداردسازی شده است.

صفوی نژاد تصریح کرد: اصلاح شبکه های فرسوده نقش بسزایی در صرفه جویی آب و رفع مشکل بی آبی دارد و در این راستا سال گذشته 89 کیلومتر اصلاح شبکه در استان انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی از احداث 53 مجتمع آبرسانی در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 39 مجتمع دارای اعتبار ملی است که اکنون 34 مجتمع آبرسانی در دست اجرا است.

وی به هزینه های بالای آبرسانی به برخی روستاها اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال برای مجتمع آبرسانی خوشاب حدود 18 کیلومتر خط انتقال اجرا شد در حالیکه 2 روستا با جمعیت حدود 150 نفر دارند.

صفوی نژاد اظهار داشت: میزان کل اعتبارات شرکت آبفار استان پارسال از محل اعتبارات ملی 32 میلیارد تومان و از محل اعتبارات استانی 55 میلیارد تومان بود که تخصیص استانی کامل بوده اما تخصیص اعتبارات ملی 52 درصد است.

وی با بیان اینکه 10 هزار کنتور آب روستایی فرسوده و نیازمند تعمیر است گفت: پارسال در این زمینه و با هدف کاهش هدررفت آب 2 هزار و 66 کنتور خراب تعویض شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی یادآور شد: یکی از روش های جلوگیری از هدررفت آب استفاده از شیرآلات کاهنده است که در این زمینه هنوز هیچ طرحی در استان اجرا نشده و امسال نیز برنامه ای نداریم که امید است در برنامه های آتی مورد توجه قرار گیرد.

7557*3028

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان